Se saken från den andra sidan...
Dina föräldrar verkar måna om dig. Det känns kanske jobbigt nu men du kommer att förstå grejen när du själv blir en förälder. Tro mig, min lille knatte, 9 månader, ligger just nu och sover i rummet intill. När han föddes förstod jag vad gränslös kärlek är. Man tror att man har upplevt kärlek tidigare men det är inget mot detta. Jag vill skydda honom från allt ont och alla faror, jag vill ge honom det bästa av livet och mitt eget liv betyder ingenting i sammanhanget.
Häromdagen höll jag för sonens ögon när det var en våldsam scen på TV, något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Antagligen kommer jag att förbjuda honom att spela våldsamma dataspel, läsa porr, supa, gå på stan på helgen och ägna sig åt aktiviteter som jag inte förstår mig på men som verkar hemska och skadliga. Säkert kommer jag att säga till honom att ta på sig mössan och inte vinda med ögonen "för då kan de fastna". Jag väntar bara på det fasansfulla ögonblicket då jag ger honom den sista fina våfflan och själv sätter i mig de brända efter att han har ätit klart. Mamma är lik sin mamma...
För de flesta är Diablo 2 och att fantisera om att hugga huvudet av folk inte lika naturligt som att spela Bingolotto eller handla på Konsum. För de flesta verkar det helt absurt (och rentav sinnessjukt) att man kan vilja göra/tänka på sådana saker.
Så ge dina föräldrar lite förståelse och uppskattning, de älskar dig antagligen mest av alla i världen och vill skydda dig. I brist på människoätande björnar och elaka barnamördare skyddar de dig mot rollspel/dataspel.
Mitt tips är att visa och berätta så mycket som möjligt så kanske de förstår att rollspel är en hobby som många andra.