DanielSchenström
Swashbuckler
Spontant saknar jag genremashups som Torg, agentspel som 007 och Top Secret, polis och detektivspel som Gangbusters, Culture gaming som Skyrealms of Jorune, satir och komedi som Paranoia.
Hade du lagt Paranoia i nån genre utöver satir / komedi? Eller är det generell satir av rollspel i allmänhet? Samma med SoJ, har den nån mer specifik genre?DanielSchenström;n210949 said:Culture gaming som Skyrealms of Jorune, satir och komedi som Paranoia.
Nephilim finns i en engelsk BRP utgåva också. Bland annat fanns det ett äventyr med det helt fanatiska namnet "the Hurdy Gurdy Man"Rhodryn;n210921 said:Sen är där ju hela den där biten utav (ofta) nutida "Övernaturliga" typer av rollspel. Som ju då t.ex Vampire: The Masquerade och de andra utav White Wolves produkter.
Den enda andra sådan typ av RPG som jag kan komma på som kanske är liknande det, som jag fick rollspela en gång med en Fransman som SL (han bodde här i Sverige under ett flertal år under slutet av 90- och början av 00-talet), var ett Franskt rollspel som heter Nephilim.
Borges hänvisar till ett katalogsystem för djur som ska ha påträffats i en kinesisk encyklopedi och som består av 14 kategorier: (a) djur som tillhör kejsaren, (b) balsamerade, (c) tama, (d) spädgrisar, (e) sirener, (f) fabeldjur, (g) vildhundar, (h) djur inkluderade i den föreliggande klassifikationen, (i) djur som far omkring som galna, (j) oräkneliga, (k) djur tecknade med en mycket fin kamelhårspensel, (l) etcetera, (m) djur som precis har haft sönder kruset, djur som på håll liknar flugor.
Skarpskytten;n210998 said:Snart har vi uppnått samma klarhet och begriplighet som den här taxonomin:
Och inte stör det mig! E sugen på ett smörgåsbord att välja från, inte nån slags logik eller klarhet. Sen om nån känner sig medlurad på båten under falska premisser, tja, då får de läsa ursprungsinlägget igen! =DSkarpskytten;n210998 said:Snart har vi uppnått samma klarhet och begriplighet som den här taxonomin:
Det skulle man nog kunna kalla dem. Fast... igentligen så är ju inte varken VtM, eller Nephilim, låsta till att spelas i nutid. De går alldeles utmärkt att spela i vilken tidsperiod som helst. Det är SL'ar och spelare som tenderar till att försätta dem i våran tid allt som oftast. Så... ett bättre ord är kanske att kalla dem för "Supernatural", eller "Supernatural RPG's" eller något år det hållet.zonk;n210942 said:Drar det åt typ, urban fantasy?
Har för mig att de böckerna som vi använde var på Engelska... och har för mig att han ägde spelet på både Franska och Engelska. Jag har kvar rollformuläret på min karaktär någonstans.Swedish Chef;n210978 said:Nephilim finns i en engelsk BRP utgåva också. Bland annat fanns det ett äventyr med det helt fanatiska namnet "the Hurdy Gurdy Man"
Självklart ska du strunta i tvivlarna. Tänk på ditt projekt som Wittgenstein tänkte på filosofin, syftet är inte att uppnå klarhet, utan att vi ska vara förvirrade på en högre nivå.zonk;n211002 said:Och inte stör det mig! E sugen på ett smörgåsbord att välja från, inte nån slags logik eller klarhet. Sen om nån känner sig medlurad på båten under falska premisser, tja, då får de läsa ursprungsinlägget igen! =D
Edit: Men självklart ska mer klämmas in i ursprungslistan, så snart som bara möjligt!
Som en parantes kan jag nämna att Nephilim även gavs ut som BRP av Chaosium. Tyvärr slutade de ge ut moduler och jag fick aldrig se (annat än lite i några äventyr) hur de tänkt sig porträttera Selenim (Dark Moon Nephilims snarare än de fem elementen som presenteras i spelet).Rhodryn;n210921 said:Den enda andra sådan typ av RPG som jag kan komma på som kanske är liknande det, som jag fick rollspela en gång med en Fransman som SL (han bodde här i Sverige under ett flertal år under slutet av 90- och början av 00-talet), var ett Franskt rollspel som heter Nephilim.
Furry Pirates (sjörövare/antropomorf)Krille;n210993 said:Mouse Guard (medeltid/fantasy/antropomorf)
Usagi Yojimbo (historisk/japan/antropomorf)
Albedo (science fiction/antropomorf)
På riktigt så är det syftet bakom mycket av EU-lagstiftningenSkarpskytten;n211012 said:Självklart ska du strunta i tvivlarna. Tänk på ditt projekt som Wittgenstein tänkte på filosofin, syftet är inte att uppnå klarhet, utan att vi ska vara förvirrade på en högre nivå.