Nekromanti Rollspelsgenrer (eller snarare settings): vad finns det egentligen för några?

DanielSchenström

Swashbuckler
Spontant saknar jag genremashups som Torg, agentspel som 007 och Top Secret, polis och detektivspel som Gangbusters, Culture gaming som Skyrealms of Jorune, satir och komedi som Paranoia.

zonk

muterad
DanielSchenström;n210949 said:
Culture gaming som Skyrealms of Jorune, satir och komedi som Paranoia.
Hade du lagt Paranoia i nån genre utöver satir / komedi? Eller är det generell satir av rollspel i allmänhet? Samma med SoJ, har den nån mer specifik genre?

Rhodryn;n210921 said:
Sen är där ju hela den där biten utav (ofta) nutida "Övernaturliga" typer av rollspel. Som ju då t.ex Vampire: The Masquerade och de andra utav White Wolves produkter.

Den enda andra sådan typ av RPG som jag kan komma på som kanske är liknande det, som jag fick rollspela en gång med en Fransman som SL (han bodde här i Sverige under ett flertal år under slutet av 90- och början av 00-talet), var ett Franskt rollspel som heter Nephilim.
Nephilim finns i en engelsk BRP utgåva också. Bland annat fanns det ett äventyr med det helt fanatiska namnet "the Hurdy Gurdy Man"

Ymir

Liten kantbaron
ingen har nämnt historical fantasy, som jag skulle kalla en av de största rollspelsgenrerna öht, med tex En Garde!, Pirater, Götterdämmerung, CoC, Hill Tribes, Draug, Vampire: The Dark Ages, Sorcerer's Crusade, Deadlands, alla wuxia-rollspel, och många nischade konceptspel typ The Mountain Witch.

Det finns även surrealistiska rollspel, som jag skulle räkna till fantasyn i dess bredaste bemärkelse, tex Prosopropee och Noumenon.

Alla genrediskussioner är dock svåra för att genrer är så otroligt subjektiva och flytande. De är verktyg för att -förklara- media och hitta liknande saker som man kanske också hade gillat, och det ligger i deras natur att inspireras av varandra och blöda över in i varandra. Vilken genre har Eon, tex? Det är utan tvekan dockskåpsfantasy, men det har också starka inslag av episk fantasy och historical fantasy, och många grepp som snarare hör hemma i OSR och pulp. Är Vampire verkligen ett skräckrollspel? Eller urban fantasy? Well, det är båda. Och i arbetet med Kult, som anses vara ett skräckrollspel, har jag ofta slagits av hur mycket det liknar Vampire: Kindred of the East, som anses vara ett fantasyrollspel. Och cyberpunk, existerar ens den genren längre? Det frågar vi oss ofta när vi gör Neotech, för det känns som att utvecklingen sprungit ifrån cyberpunkens premisser, och att det Neotech vi gjort är en helt annan genre som är så ny att den knappt har ett namn än. Det hela försvåras av att scifi, i synnerhet bland rollspel, har en titantiskt stor men kinda outtalad konceptuell och tematisk klyfta mellan settingar där man uffeluffar runt i rymden, och settingar där man inte gör det, och att den klyftan inte riktigt analyserats fullt ut. Gränsdragningen mellan scifi och fantasy är också ett klassiskt problem; men den evinnerliga frågan om det är fernissan eller tematiken som avgör.

Rangertheman

Myrmidon
Spel med antropomorfa djur, typ Tassar & Morrhår får väl nästan ha en egen kategori? My Little Pony hör förmodligen också dit.

Krille

Super Moderator
Mouse Guard (medeltid/fantasy/antropomorf)
Usagi Yojimbo (historisk/japan/antropomorf)
Albedo (science fiction/antropomorf)

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra genres..

Krig: Recon, Twillight 2000, Delta Force

Science fiction (Weird science): Atomic Robo, Spirit of the Century

Urban Fantasy: Dresden Files

Steampunk: Victoriana, The Ministry Initiative

edit: Humor: Toon, Svenil

/Ulfgeir

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Snart har vi uppnått samma klarhet och begriplighet som den här taxonomin:

Borges hänvisar till ett katalogsystem för djur som ska ha påträffats i en kinesisk encyklopedi och som består av 14 kategorier: (a) djur som tillhör kejsaren, (b) balsamerade, (c) tama, (d) spädgrisar, (e) sirener, (f) fabeldjur, (g) vildhundar, (h) djur inkluderade i den föreliggande klassifikationen, (i) djur som far omkring som galna, (j) oräkneliga, (k) djur tecknade med en mycket fin kamelhårspensel, (l) etcetera, (m) djur som precis har haft sönder kruset, (n) djur som på håll liknar flugor.

zonk

muterad
Skarpskytten;n210998 said:
Snart har vi uppnått samma klarhet och begriplighet som den här taxonomin:
Och inte stör det mig! E sugen på ett smörgåsbord att välja från, inte nån slags logik eller klarhet. Sen om nån känner sig medlurad på båten under falska premisser, tja, då får de läsa ursprungsinlägget igen! =D

Edit: Men självklart ska mer klämmas in i ursprungslistan, så snart som bara möjligt!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Humor: Teenagers from Outer Space, Tales From the Floating Vagabond, Men In Black: The Roleplaying Game, NeoViking

Rhodryn

Hero
zonk;n210942 said:
Drar det åt typ, urban fantasy?
Det skulle man nog kunna kalla dem. Fast... igentligen så är ju inte varken VtM, eller Nephilim, låsta till att spelas i nutid. De går alldeles utmärkt att spela i vilken tidsperiod som helst. Det är SL'ar och spelare som tenderar till att försätta dem i våran tid allt som oftast. Så... ett bättre ord är kanske att kalla dem för "Supernatural", eller "Supernatural RPG's" eller något år det hållet.

Sen det tredje rpg't som jag nämnde, Conspiracy X... genren som de kallar den för är "Espionage"... men man borde nog slänga in "Sci-Fi" framför/efter det också... just eftersom aliens och alien tech etc är en rätt stor del av det spelet. Man spelar diverse olika typer av agenter, som tillsamans bildar en Cell, och som har en bas (som man själv bygger), och utifrån den så försöker gruppen allt som oftast utforska, undersöka, och försöker stoppa diverse typer av hot som är kopplade till aliens på ett eller annat sätt (antingen aliens dom själva, eller någon typ av "fiendeorganisation" som gör, eller försöker göra, dåliga grejer, etc).

Swedish Chef;n210978 said:
Nephilim finns i en engelsk BRP utgåva också. Bland annat fanns det ett äventyr med det helt fanatiska namnet "the Hurdy Gurdy Man"
Har för mig att de böckerna som vi använde var på Engelska... och har för mig att han ägde spelet på både Franska och Engelska. Jag har kvar rollformuläret på min karaktär någonstans.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
zonk;n211002 said:
Och inte stör det mig! E sugen på ett smörgåsbord att välja från, inte nån slags logik eller klarhet. Sen om nån känner sig medlurad på båten under falska premisser, tja, då får de läsa ursprungsinlägget igen! =D

Edit: Men självklart ska mer klämmas in i ursprungslistan, så snart som bara möjligt!
Självklart ska du strunta i tvivlarna. Tänk på ditt projekt som Wittgenstein tänkte på filosofin, syftet är inte att uppnå klarhet, utan att vi ska vara förvirrade på en högre nivå.

Sedan tror jag att de kan få lite mer klarhet genom att använda etiketter (eller, som det heter på modern svenska: tags) istället för lådor. KAP är både historia och fantasy; CoC är både historia och skräck; Paranioa är både sci-fi och humor; och så vidare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spel där man spelar barn/ungdom? Det kanske inte är en genre, men ändå någon sorts sätt att dela in samlingen på.

Panty Explosion, Panty Explosion Perfect, Little Fears, Monsterhearts, OKULT, det kommande Ur Varselklotet Rollspelet

cogitare

Swashbuckler
Rhodryn;n210921 said:
Den enda andra sådan typ av RPG som jag kan komma på som kanske är liknande det, som jag fick rollspela en gång med en Fransman som SL (han bodde här i Sverige under ett flertal år under slutet av 90- och början av 00-talet), var ett Franskt rollspel som heter Nephilim.
Som en parantes kan jag nämna att Nephilim även gavs ut som BRP av Chaosium. Tyvärr slutade de ge ut moduler och jag fick aldrig se (annat än lite i några äventyr) hur de tänkt sig porträttera Selenim (Dark Moon Nephilims snarare än de fem elementen som presenteras i spelet).

Jag gillade Nephilim skarpt och när nWoD kom ut gjorde jag ett försök att porta det till nWoD-systemet som väl gick ganska bra men som så många andra projekt blev kanske 60-70% klart...

Kul spel oavsett :D

EDIT: Ja, detta hade så klart någon redan nämnt innan mig. Så går det när man inte läser igenom hela tråden innan man svarar...

/A

wilper

Krille;n210993 said:
Mouse Guard (medeltid/fantasy/antropomorf)
Usagi Yojimbo (historisk/japan/antropomorf)
Albedo (science fiction/antropomorf)
Furry Pirates (sjörövare/antropomorf)
Jade Claw (gamla kina/antropomorf)
Iron Claw (gamla europa/antropomorf)

wilper

Franchisespel:

Smallville
Buffy The Vampire Slayer RPG
A Game of Thrones RPG / A Song of Ice and Fire RPG
MARVEL Superheroes RPG
TMNT RPG
StarWars i dess tusen versioner.

Rangertheman

Myrmidon
Skarpskytten;n211012 said:
Självklart ska du strunta i tvivlarna. Tänk på ditt projekt som Wittgenstein tänkte på filosofin, syftet är inte att uppnå klarhet, utan att vi ska vara förvirrade på en högre nivå.
På riktigt så är det syftet bakom mycket av EU-lagstiftningen :)