Nekromanti Rollspelshobbyn och Berättelser från Staden

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tack + Provokation

Elin (som du nog träffade på releasefesten) skriver ett rollspel baserat på Harlequinböcker. Där har du en otappad potentiell marknad!
Awesome! Se till att hon kontaktar mig när det börjar bli klart, så vill jag vara med och speltesta. Eller ännu bättre, få henne att regga sg här (om nu nu inte redan gjort det) och skriva om det!

Arfert

Facit

Steampunk är extremt nördigt... nu tycker jag ju själv att nördiga grejer är bra, se det är inget negativt i sig.

Fast hela den där grejen om att man måste locka folk som inte gillar orcher för att bredda hobbyn (som förs fram i den här tråden och även annars ganska ofta på forumet) är ett grovt feltänk. Att alla som redan gillar orcher redan är rollspelare, typ. Omvärldsanalysen här är alltså helt upp åt väggarna.

De som gillar fantasy är otroligt många utanför rollspelssvängen. Det är en gigantisk genre. Och den är ännu större om man slänger in de som gillar medeltid, se Arn-fenomenet. Fantasy är INTE smalt. Zeppelinare och rörpost är det däremot. Hur coolt vi här kan tycka det är.

Se upplagorna på fantasyböcker... bara pocket-succéer slår dem. Se hur många som knallade iväg och såg Narnia, Ringen, Harry Potter, Guldkompassen, osv, osv... se hur många som spelar WoW, Elder Scrolls med flera.

Om man lyckades kränga ett svenskat fantasyrollspel bara till 5-10% av den marknaden så talar vi direkt om upplagor som slår de på 80-talet med råge och lite till. Felet är alltså inte att folk inte gillar orcher, utan nåt annat. Tillgänglighet, enkelhet, brist på finasiella muskler (det kostar att sälja, det kostar att göra produkter som ser proffsiga ut), paketering, distribution, och så vidare. Ingen på svenska marknaden har budget nog till det.

Men som sagt, det är inte genren det är fel på. Och ska man hitta nåt annat än fantasy så är man introvert om man tror att ett steampunkspel skulle vara mer gångbart. Det finns faktiskt en anledning att fantasyn är störst, det är ju inte så att man inte försökt med annat.

/ Tomas, marknadsekonom och reklamman

Arfert

Facit

Du har helt rätt. Jag har släppt den tanken, efter ha gjort en marknadsanalys. Mitt nästa helt egna spel blir nåt helt annat.

Arfert

Facit

Den är inte svårtillgänglig egentligen, det är bara det att det finns fler saker som fyller samma funktionella nisch idag. Som är mer anpassade till dagens lata ungdom. :gremgrin: Som GTA4. Eller Guitar Hero.

(och det där sista om "lat ungdom" var ett skämt.. så ta det lungt!)

Genesis

Ni dés ni maître

Fast hela den där grejen om att man måste locka folk som inte gillar orcher för att bredda hobbyn (som förs fram i den här tråden och även annars ganska ofta på forumet) är ett grovt feltänk.
Jag är varken marknadsekonom eller reklamman, så jag hittar bara på rakt ur luften här, och kan mycket väl ha fel. Men jag tänker presentera min teori i alla fall.

För det första så tycker jag inte att folk som spelar WoW och ser på Sagan om Ringen-filmerna räknas. De är inte folk som gillar fantasy. Dessa grejer är masskultur. Min morsa såg Sagan om Ringen, liksom, och hon är inte ett dugg intresserad av fantasy. Hon skulle aldrig i livet få för sig att köpa ett fantasyrollspel, det är jag övertygad om.

Vad gäller upplagorna på fantasyböcker, så tror jag att det till stor del handlar om att:

1: det skrivs inte särskilt många fantasyböcker som kommer ut i tryck i Sverige, och
2: folk som läser fantasyböcker läser 4-5 gånger så mycket böcker som folk i allmänhet.

Så alla fantasynördar läser alla fantasyböcker som kommer ut, vilket leder till stora upplagor.

Om man lyckades kränga ett svenskat fantasyrollspel bara till 5-10% av den marknaden så talar vi direkt om upplagor som slår de på 80-talet med råge och lite till.
Sedan måste man ju minnas att när det gäller litteratur så är det en bok per person, medan när det gäller rollspel så handlar det om en bok till 5-6 personer.

Naturligtvis så är det inte hela sanningen, och grejerna du snackar om har säkert också stor betydelse. Sedan så argumenterar jag nog från en rent personlig ståndpunkt, också (jag tycker att fantasy och scifi i allmänhet är rätt sugigt), eftersom jag vill se ickenördar börja spela rollspel. Från min synvinkel så räknar jag inte att sälja fler rollspel till fler fantasynördar som att bredda hobbyn.

//Genesis har inga som helst siffror för att backa upp sina vilda fantasiteorier.

Arfert

Facit

Sagan om ringen och WoW är masskultur. Zelda är masskultur. Potter är masskultur. Fantasy är masskultur. Fantasy i stort sett ALLA dess former är masskultur.

Men pappersrollspel är det inte. Att påstå att det är fantasyns fel att rollspel inte säljer i det här landet är en felaktig analys.

Och internationellt sett är, läste jag i Time magazine, Fantasy DEN STÖRSTA GENRELITTERATUREN, bortsett från möjligen deckare.

Som Seven of Nine skulle säga: "Your logic is flawed".

Att man säkert kan sälja rollspel som INTE är fantasy är iofs fullt möjligt. Men det är en annan sak. Däremot vet man att fantasy säljer bra.

Sen känner jag till exempel INGEN D&D-spelare som inte äger ett TON böcker. Rollspelare är samlare. Att påstå att bara en per spelgrupp köper spelet man kör är också helt fel. När jag körde BW senast hade alla utom en en uppsättning av reglerna.

Nördar är en jättebra målgrupp: de kan läsa, de sitter inne och slösar inte bort speltid på fotbollsträning, segling eller golf, de kommer ofta få hyfsat betalda jobb senare i livet, de snöar in på sina intressen, fortsätter med dem upp i högre ålder och lägger gärna stora pengar på dem, men framför allt; sist men inte minst, de är MÅNGA. Hundratusentals, minst. Sälj ett rollspel till var femte nörd, och vi snackar om 50.000 sålda, typ.

ja, jag tror du har rätt i att du påverkas av din egen smak i den här frågan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tid, tid, tid

Den stora skillnaden mellan att läsa Tolkien, se Sagan om ringen, spela WoW och att spela rollspel är att rollspel kräver mycket mer i form av tid och tillgänglighet till med spelare. En bok kan du läsa så fort som du en ledig stund över, ett datorspel kan du klämma in någon dag i veckan och en film kan du se en sen lördagskväll. Rollspel däremot kan du inte sätta dig ner och spela så fort du har lust eller några minuter till godo.

Den kategori av människor som du pratar om är redan upptagna med så mycket annat: övertid, arbete, familj, lån och diverse andra intressen. Jag är verkligen inte säker på att det finns hundratusentals personer som har tid att spela rollspel, inte så som spelandet ser ut idag. Sedan har vi redan konstaterat att det finns flera olika sorters spelare och den som bara ser rollspel som en umgängesform - vilket trotsallt är rätt många - lär inte köpa på sig hela produktlinjer.

Givetvis skulle jag bli oerhört glad om någon lyckades sälja sitt rollspel i 50.000 exemplar, men jag ser inte det som ett särskilt realistiskt mål och det är inte sådana upplagor som jag satsar på i mitt skapande.

Arfert

Facit
Re: Tid, tid, tid

Läs mitt inlägg igen. Du missar poängen. Nej jag sa inte det var lätt eller ens realistiskt, men där har du i alla fall MARKNADSPOTENTIALEN.

De problemen du räknar upp samma oberoende vilken målgrupp man väljer. det jag vände mig mot var att det påstås att brett rollspel nödvändigtvis bör rikta sig mot en annan målgrupp än folk som gillar fantasy. Vilket är helt fel.

Det du beskriver är troligen huvudanledningen att rollspelen är mindre nu än för 20 år sen. Folk har mindre tid till sitt förfogande, och mer att välja på. Och det oberoende av målgrupp.

Sodivra

Champion

Coolt! Vilket grundligt sätt att gå till väga.
I'm a man of science. :gremcool:
Nja, ärligt talat så hade det nog varit lite världsfrånvänt att inte verkligen kolla vad som funkar och inte funkar först.

När du skriver "riktiga" rollspel menar du då sånna som D&D, DoD, MT, Eon, osv? I mina ögon är Berättelser från staden ett riktigt rollspel - man spelar ju roller.
Ja, det stämmer. Men jag tror att BFS förlorade rätten att kallas riktigt rollspel då jag bestämde mig för att kalla det för "berättelselek" av pr-skäl. :gremwink:

Och det finns de som gillar "riktiga" rollspel utan att gilla BFS. Kanske kan man säga att det finns de som gillar BFS utan att gilla "riktiga" rollspel också. Om inte annat så vill jag ju vända mig till sådana människor, men jag hoppas de kan intresserar sig för hobbyn i stort också.

Johan K

Gammal & dryg
Fint föredrag Arvidos !
Var det några av de siom du höll föredrag för, som nappade på att lira Staden ?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tommy? [OT]

who the heck is tommy? :gremgrin:
Well...

Ever since I was a young boy I've played the silver ball. From Soho down to Brighton I must have played them all... but I ain't seen nothing like him in any amusement hall - that deaf, dumb and blind kid sure plays a mean pinball.

Mogger

Hipsteranka

Problemet är nog inte fantasy i sig utan vad man förväntas göra. Att titta på Legolas när han åker sheildboard, spela Zelda eller kolla Harry Potter är i sig inte nördigt. Att läsa Ringens värld, klä ut sig till Link eller köpa Harry Pottergodis är däremot nördigt. Och det är nördens problem. Han vet inte när det är dags att sluta. Och det märks i 99 av 100 rollspel.