Re: Nybörjarrollspel
"Finns det några särskilda rollspel som ni brukar rekommendera för nybörjare och i sådana fall varför? "
Hmm, det är en fråga vi ofta själva ställer oss. Då och då får vi samtal av mammor som skall köpa rollspel till sina barn och frågar oss vilka vi kan rekomendera och sådant.
Det hela är väldigt svårt då det faktiskt inte finns något bra nybörjarrollspel på marknaden just nu. Med bra nybörjarrollspel menar jag sådant som vi gärna skulle vilja sätta i händerna på nybörjare så de kan få en bra start på sin nya hobby. Vi anser exempelvis själva att väl skrivna och förklarande texter om hur man spelar rollspel vara den viktigaste biten, därefter kommer enkelhet och sådant. Vi bryr oss alltså inte alls om huruvida spelen har många produkter eller ej.
Vi har ett par gånger rekomenderat Västmark som det bästa nybörjarrollspelet men själv är jag faktiskt tveksam till det. Vi har med andra ord inte riktigt tagit fasta på vad nybörjaren troligen vill ha, och det är troligast helt vanlig standardfantasy och inget annat. Då faller Västmark väldigt platt med sin historiska prägel. Detta diskvalificerar även genast alla ickefantasy-rollspel. (I nuläget skulle vi dock rekomendera Mutant:UA om någon aktivt ville ha ett "framtids-rollspel".)
Western och Gondica är även de diskvalificerade av olika anledningar: Western är ett väldigt svårt rollspel och alldeles för nichat. Gondica är däremot enkelt och dessutom fantasy, men inte standardfantasy med de varelser folk känner igen från Tolkien (vilket är speciellt viktigt i dessa Tolkientider). Dessutom tror jag nog inte en nybörjare kan uppskatta Gondica (min fördom). Splatter lär vara nybörjarvänligt men settingen är inget vi kan rekommendera (då det inte är fantasy).
Eon är det inte ens tal om, för även om det är den produktlinje med mest produkter ute för tillfället så är det inget bra nybörjarrollspel, inte enligt oss i alla fall. Trots att det är standardfantasy anser vi att det vore trist om en nybörjare köper en halvt inkomplett regelbok och därefter måste köpa mer för att kunna använda spelet fullt ut. Ett bra nybörjarspel bör vara fullt användbart i grundutförandet. Sedan är det faktiskt förhållandevis mycket regler att hålla reda på, bara den tjocka boken lär avskräcka nybörjare som vill "spela" och inte "läsa".
DOD6 är väl egentligen det bästa som finns ute på marknaden just nu ur nybörjarsynpunkt, och det är någorlunda standardfantasy (även om orcherna inte fanns med, fast nu i och med Snösaga finns de även i Trudvang
. Vad DOD6 däremot faller på är faktiskt att det är så opedagogiskt uppbyggt med en (enligt oss själva) ganska konstig attityd till rollspelsmediet. Själva grundregelboken är faktiskt inget vidare egentligen, tycker vi. Riotminds borde nästan ge ut en ny upplaga som är rättad och allmänt bättre producerad. (Men det får vi kanske vänta länge på?) DOD6 har dock relativt lätta regler, men tack vare att texten är på sina håll så förrvirrande blir spelet svår att förstå, speciellt för en nybörjare. Därmed känner vi nog att vi inte kan rekomendera DOD6 till nybörjare, även om det egentligen inte finns några lämpligare alternativ.
Vilket avslutar det hela. Vi anser inte det finns något bra nybörjarrollspel i Sverige idag och önskar verkligen att en sådan skulle göras. Hobbyn behöver det. Däremot hur ett nybörjarrollspel skulle se ut kan vi (jag och Baldyr) inte ens komma överens om här hemma
. Vad vi anser vara ett bra nybörjarrollspel kanske andra inte tycker är ett bra nybörjarrollspel osv. Det är i alla fall såhär vi resonerar när vi själva rekommenderar spel. (Som tur är så vet de flesta av våra kunder dock redan vad de vill ha...)
Nella