Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Förstår inte varför

Nästan alla diskussioner (med undantag för den här) ligger inom rimliga gränser för ämnet, och dessutom tycks det inte försiggå någon särskild aktivitet med att diskutera chinchillor eller liknande djävulsapparater. Så tråden kan vara öppen, IMHO.
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Nya spelare och sekteristiska spelföreningar.

Mycket viktig poäng här.

Problemet är nog inte att dra in oss nördiga tonårskillar (över eller under 25) utan att dra in helt nya grupper i träs..eh.. hobbyn.

Då krävs två saker

Dels att det släpps rollspel som tilltalar mer grupper än klassisk nördkultur. F.a rollspel som inte skrämmer bort genom sin komplexitet eller att det tar så förbålt lång tid att spela. Man ska kunna samlas och spela ett rollspel samma kväll man känner för att spela det. (mer eller mindre). Det finns inget mer avskräckande att träffas och hoppas på att prova på något nytt och spännande när hela första kvällen går åt på att göra karaktärer. Sen måste fler genres till... allt från dokusåparollspel till .. ja.. whatever.

Dels måste vi som spelare bli äckligt mycket bättre på att marknadsföra oss och ta emot nya spelare. Ett skräckexempel råkade jag ut för i våras när jag precis hade flyttat till ny stad och besökte den lokala spelföreningen med förhoppningen att lära känna folk att spela med i framtiden. I en liten förening brukar man märka om det kommer någon ny dit och hälsa och presentera sig osv. Från dessa annars säkerligen mycket trevliga gentlemen märktes inga sådana tendenser. Snarare verkade de besvärade över att det kom okänt folk till deras "lilla interna klubb". På det sättet lockar man definitivt inte nya spelare till sig.

Jag har dessutom hört liknande stories från andra håll, så jag tror inte att det jag råkade ut för är särskilt unikt. Detta om något är riktigt illa för hobbyns fortsättande.

Mvh
McWolfe
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Min mardröm består av rollspelande 12-åringar som pratar om moralen i WOD och om rollspel som psykoterapi."

Och hur många sådana grupper har du eller någon annan stött på under era år som rollspelare? För övrigt är det väl inget fel på det spelsättet heller bara de inblandade har kul medan de spelar. Själv anser jag att man bör låta barn vara barn medan de är unga istället för att försöka göra dem till små vuxna. Men samtidigt är det viktigt att man inte sätter upp några "officiella" riktlinjer över vad som är bra respektive dåligt rollspel.

"Kreativitet är när du gör något. När du SKAPAR något. Det jag menar med mitt inlägg är att det är MER kreativt att skapa en egen värld, med egna monster, egna miljöer befolkade av egna personer än det är att sätta sig ned med 100 kg eon böcker och spela Sorgens Brunn direkt ur boken med karaktärer spelskaparen slängt upp som exempel på internet."

Vad ska man göra åt detta? Det är ju ganska uppenbart att man inte kan förbjuda rollspelstillverkningen med hänvisning till att du anser att kreativiteten blir hämmad. :gremsmile:
Regler och ramverk behövs, vilket torde vara bevisat vid det här laget. Din personliga definition av kreativitet är just din egen och inte allenarådande. Du kan säga hur du hade gjort för att skapa en rolig rollspelsstund men du kan inte tala för någon annan än dig själv.

"Jag säger inte att det är förbjudet att göra så. Jag säger inte att jag själv inte gör så. Däremot så gjorde vi aldrig så när jag och min spelgrupp var 12-14. Vi hade inte tillgång till en klar värld, och det tvingade fram vår kreativitet."

Om ni var tvingade att välja ett alternativ hur kan du då vara så säker att det inte finns andra alternativ som är lika bra eller bättre?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nybörjarrollspel

"Vi (Legend Hobbyspel) har skänkt bort rollspel till nybörjare ett antal gånger och kommer väl fortsätta med det så länge vi har enkla spel som vi inte lyckas få sålt;)."

Finns det några särskilda rollspel som ni brukar rekommendera för nybörjare och i sådana fall varför?
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Nybörjarrollspel

"Finns det några särskilda rollspel som ni brukar rekommendera för nybörjare och i sådana fall varför? "

Hmm, det är en fråga vi ofta själva ställer oss. Då och då får vi samtal av mammor som skall köpa rollspel till sina barn och frågar oss vilka vi kan rekomendera och sådant.

Det hela är väldigt svårt då det faktiskt inte finns något bra nybörjarrollspel på marknaden just nu. Med bra nybörjarrollspel menar jag sådant som vi gärna skulle vilja sätta i händerna på nybörjare så de kan få en bra start på sin nya hobby. Vi anser exempelvis själva att väl skrivna och förklarande texter om hur man spelar rollspel vara den viktigaste biten, därefter kommer enkelhet och sådant. Vi bryr oss alltså inte alls om huruvida spelen har många produkter eller ej.

Vi har ett par gånger rekomenderat Västmark som det bästa nybörjarrollspelet men själv är jag faktiskt tveksam till det. Vi har med andra ord inte riktigt tagit fasta på vad nybörjaren troligen vill ha, och det är troligast helt vanlig standardfantasy och inget annat. Då faller Västmark väldigt platt med sin historiska prägel. Detta diskvalificerar även genast alla ickefantasy-rollspel. (I nuläget skulle vi dock rekomendera Mutant:UA om någon aktivt ville ha ett "framtids-rollspel".)

Western och Gondica är även de diskvalificerade av olika anledningar: Western är ett väldigt svårt rollspel och alldeles för nichat. Gondica är däremot enkelt och dessutom fantasy, men inte standardfantasy med de varelser folk känner igen från Tolkien (vilket är speciellt viktigt i dessa Tolkientider). Dessutom tror jag nog inte en nybörjare kan uppskatta Gondica (min fördom). Splatter lär vara nybörjarvänligt men settingen är inget vi kan rekommendera (då det inte är fantasy).

Eon är det inte ens tal om, för även om det är den produktlinje med mest produkter ute för tillfället så är det inget bra nybörjarrollspel, inte enligt oss i alla fall. Trots att det är standardfantasy anser vi att det vore trist om en nybörjare köper en halvt inkomplett regelbok och därefter måste köpa mer för att kunna använda spelet fullt ut. Ett bra nybörjarspel bör vara fullt användbart i grundutförandet. Sedan är det faktiskt förhållandevis mycket regler att hålla reda på, bara den tjocka boken lär avskräcka nybörjare som vill "spela" och inte "läsa".

DOD6 är väl egentligen det bästa som finns ute på marknaden just nu ur nybörjarsynpunkt, och det är någorlunda standardfantasy (även om orcherna inte fanns med, fast nu i och med Snösaga finns de även i Trudvang;). Vad DOD6 däremot faller på är faktiskt att det är så opedagogiskt uppbyggt med en (enligt oss själva) ganska konstig attityd till rollspelsmediet. Själva grundregelboken är faktiskt inget vidare egentligen, tycker vi. Riotminds borde nästan ge ut en ny upplaga som är rättad och allmänt bättre producerad. (Men det får vi kanske vänta länge på?) DOD6 har dock relativt lätta regler, men tack vare att texten är på sina håll så förrvirrande blir spelet svår att förstå, speciellt för en nybörjare. Därmed känner vi nog att vi inte kan rekomendera DOD6 till nybörjare, även om det egentligen inte finns några lämpligare alternativ.

Vilket avslutar det hela. Vi anser inte det finns något bra nybörjarrollspel i Sverige idag och önskar verkligen att en sådan skulle göras. Hobbyn behöver det. Däremot hur ett nybörjarrollspel skulle se ut kan vi (jag och Baldyr) inte ens komma överens om här hemma:). Vad vi anser vara ett bra nybörjarrollspel kanske andra inte tycker är ett bra nybörjarrollspel osv. Det är i alla fall såhär vi resonerar när vi själva rekommenderar spel. (Som tur är så vet de flesta av våra kunder dock redan vad de vill ha...)

Nella
 
Top