Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Magnus L

Hero
Eller har datorrollspelen tagit över och att folk om 40 år spelar rollspel i en VR (= Virtual Reality ) värld och upplever äventyren i egen hög person och att SL bara kodar äventyren (möjligtvis med verktyg som gör detta möjligt för folk som inte är så bra med datorer att de kan koda själva)? Vad tror ni?

Möjligheten finns väl...men jag kommer aldrig överge mina DoD-prylar..på MITT hem ska jag driva igenom ett förbud mot allt som är nyare än 2005 :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fantasy och Sci-fi är klassiska kategorier som säkert kommer att överleva så länge det finns läskunniga människor. Fantasyn lär säkert vara sig lik medan Sci-fin antagligen kommer att bli större och grandiosare i takt med att vår framtid blir nutid. D&D är ett starkt varumärke när det gäller rollspel och kommer säkert att klara sig många år ännu. Skulle Wizards kursa finns det säkert folk som är beredda att ta över D&D och driva det vidare.

Om 40 år är det inte säkert att det är mer än en handfull entusiaster och nostalgiker som sitter med penna och tärningar. Det flesta andra spelar nog över datorn. Så många grafiska inslag har säkert tillkommit att rollspelen och datorspelen inte går att urskilja. Regeldiskussionerna kommer att ändra karaktär eftersom reglerna blivit mycket mer komplexa eftersom datorn sköter de flesta av beräkningarna.

kalcidis

Hero
menar du specifikt dessa spel eller menar du spel i sådana stilar? För om det är det förra så kan jag nog inte hålla med dig om det. De spelen är för små och nischade för att de ska överleva ens nästa 5 åren känns det som.