Nekromanti Rollspelsidéer man haft

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag har haft massor med rollspelsidéer som jag har samlat i en textfil. Vissa kanske bara består av en mening med text medens några är lite längre. Här är ett axplock:

Al Qahira

Genre: kamelpunk

Året är 2077 och Cairo, Al Qahira, är fortfarande Afrikas största stad. Men på grund av pest och krig i mellanöstern och i afrika har en massiv tillströming av människor skett de senaste decennierna. Al Qahira sprider sig likt en cancersvulst över öknen och förändrar det uråldriga rikets geografi.

Kontrasterna i Al Qahira är jättelika; här blandas gamla byggnader som stått där i hundratals år med toppmoderna skyskrapor av stål och glas som sträcker sig upp mot himlen - en himmel som den vanlige knegaren längst ner i staden inte ser mycket av. På gatorna är det liv och rörelse; grönsaksförsäljare prånglar högljutt ut sina varor precis som dom gjort sedan urminnes tider. Kamelförare för fram sina cyberförstärkta kameler genom Al Qahiras krokiga gator; ut ur öppna fönster strömmar uråldrig maqamat mixat med moderna rytmer. Doften av vitlök, spiskummin och te blandas med diesel, ökendamm och andra mindre angenäma dofter.

På dunkla kaféer sitter skäggiga gamla män och röker vattenpipa och pratar om tiden innan pesten kom; på den lokala Bulgur King hänger ungdomarna och pratar om det senaste ultravåldsamma SimStim-spelet. I en gränd drar en 10-årig pojke sin fraktalkniv för att råna en vilsen turist. Långt ovan staden cirklar polisiära vektorjetfordon.

Projekt Postcyberpunk

Cyberpunk fast med en dos bioteknologi; bioroids, kloning, vändbar/reversibelt könsbyte, arkologier, etc etc.

Sternhaufen M42

Tänk om Adolf Hitler aldrig tog sitt liv den där dagen 30:e april 1945. Tänk om Tyskland fortsatte att göra erövringar i Europa och till slut dominerade hela världen och sedan tog steget ut i rymden. Tänk dig en framtid där det Tredje Riket styrt i tusentals år och det inte längre är judarna som skall utrotas utan mutanterna. Du är en av dessa mutanter; välkommen till det sjunde millenniet.

HILDR

Superdeprimerande postapokalyptisk vikingafantasy med väderbitna krigare, oändlig vildmark och dimmhöljda slagfält med dräpta krigare fastfrusna i den frosttäckta marken.

Wyrmspear

Intrigerande i ett pseudo-england. Inspirerat av Game of Thrones.

Shell-shock'd!

Militärveteraner kämpar mot staten i ett postapokalyptiskt USA. Tänk Martha Washington, DMZ, Mad Max och Smokey and the Bandit. Tänk vapen, våld, hotrods, sprit, bensin och rock n roll.

DanielSchenström

Swashbuckler
Har blivit en bunt genom tiderna. En del är mestadels setting, jag har aldrig varit en regelfokuserad människa.

Courts of Alcairthonn
Ett intrig och hemlighetsmakerirollspel.
Man spelar prinsar i ett slott som är avskärmat från resten av världen av magi. Precis när spelet börjar har de fått fri vilja, innan har de styrts av sin kung. Hovintriger, varför man inte haft fri vilja tidigare, hur andra adelspersoner spelar in i de hela, varför de är fångna i sitt slott och vad som finns i den superhemliga inre delen av slottet är en del av mysterierna.
En variant av detta struntade i intrig och fri-vilja-grejen och hade bara ett enormt stort slott befolkat av underliga (på Twin Peaksmanér) persone och kulturer.

Magiska Ord
Mysfantasy med stort fokus på personinteraktion. Tänk personer som sitter och fikar i lusthus i "hemliga trädgårdar" och har det trevligt. Metaplot om en ondska som inte känts till tidigare som nu kommer till världen/landet.
Har publicerats här på wrnu (i en kalender?)

I höstdimmans sal
Vet inte riktigt men jag har tydligen skrivit att det handlar om ett förmak till dödsriket som nu dykt upp i fantasyvärlden?

Go Your Own Way
Himlen och Helvetet slåss mot varandra, fast deras front är att de bara är konkurrerande resebyråer. RP är vem/vilken som helst från seriefigurer till riktiga historiska personer och kan resa i tid och rum.
Använde ett enkelt system. Publicerat här på wrnu.

Gryning
Ett ambitiöst flerstegsrollspel där första steget är tre rollspel som utspelar sig i tre kulturer på samma värld. De följs av äventyr/kampanj/metaplot som följs av nya kulturer/rollspel som följs av äventyr/kampanj/metaplot för att sen övergå till nästa stadium där världen är en del av ett större universum med flera kulturer som har äventyr/kampanj/metaplot innan de lämnar över för öppet spel.

Ett liknande spel
Fantasyrollspel där första stadiet var ett civilisationsbyggande "brädspel" som Civ/Settlers/Populous så spelarna styr varsin civilisation och bygger grunden för världen som sedan blir trad-äventyrargruppspel.

Neofantasy
Fantasy utan traditionell fantasyvärld och raser.

The Rage and the Rebel
Rollspel där man spelar passionerade personer som brinner för nåt aktuellt ämne. Genus, miljön och liknande. Spela samhällsrebell utan att spä ut det som gotisk nutidsskräck.

Nabourne
En egenskapad kampanjmiljö för AD&D. Renässansmiljö, tolerant stad med kampanj där rp är studenter vid magiskola, stadsvakt, tempel etc.
Så mysfantasy med lagom många tvistar för att det ska kännas nytt utan att lämna tryggheten med standardfantasyn.
Kampanjerna fokuserar på detektivarbete kring relations- och intrigdraman.

Rollspel & Relationer
Tror det var personrelationsrollspel där man spelar tafatta rollspelare.

Age of Paradise
Försök att skapa intressanta äventyr i en Utopi.

Fantasy FRIENDS
En kass idé från när jag tittade för mycket på sitcomen FRIENDS.

X:en
X-menrollspel med BRP som regelsystem. Kom så långt att jag och min medskapare skapade två RPs stats.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45 said:
Född bättre: Ett spel där adeln verkligen är valda av gudarna. De har därför superkrafter. Så det är typ Birthright men inte...? Jag har alldrig lyckats formulera vad jag vill med det här spelet. Men jag vill ha intriger och coola supekrafter och fältslag där en person slaktar hela armer...

Jag vill också ha den där kännslan där du är bättre och därför har rätten att göra vad du vill men du följer en kod och bryr dig fast inte...

Jag har ingen aning men det här hade varit coolt! JAg behöver nog börja med att formulera iden ordentliget :gremlaugh:
Låter som Pendragon + Marvel ...

Har du läst Camelot 3000?

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten said:
God45 said:
Född bättre: Ett spel där adeln verkligen är valda av gudarna. De har därför superkrafter. Så det är typ Birthright men inte...? Jag har alldrig lyckats formulera vad jag vill med det här spelet. Men jag vill ha intriger och coola supekrafter och fältslag där en person slaktar hela armer...

Jag vill också ha den där kännslan där du är bättre och därför har rätten att göra vad du vill men du följer en kod och bryr dig fast inte...

Jag har ingen aning men det här hade varit coolt! JAg behöver nog börja med att formulera iden ordentliget :gremlaugh:
Låter som Pendragon + Marvel ...

Har du läst Camelot 3000?
Nej men jag borde kanske göra det låter det som :gremlaugh: Tack för tipset :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag läste några sidor av den där Serien för drygt 20 år sedan, men jag kommer fortfarande ihåg den, fast den nog inte är så bra.

Det bästa är detta:

en berömd uppslagsbok said:
The most original treatment in the work of any of the Arthurian characters is that of the figure of Sir Tristan, who is unexpectedly reincarnated as a woman. His transformation forces him to reexamine his previous conceptions of gender roles and his own sexuality. Although his relationship with Isolde – also reincarnated as a woman – is tested by his new identity, their enduring love for one another eventually triumphs, and the two become lovers.

Ebenezer

Veteran
Studentrollspel. Alla är studenter vid valfritt universitet som räddar världen i overall och teknologmössa. Alla har såklart ki-krafter. Attributen/grundegenskaperna och deras sekundära egenskap (i parentes) var:

Dryckenskap (alko)
Ekonomtjafs (kr)
Kung-fu (kvick)
Kvantfysik (ki)
Nördighet (ork)
Overall (skydd)

Dryckenskap styr hur mycket alkohol man tål (alko) och även festgrejer, typ dans och sång och gyckel/spex. Man kan använda den för att sjunga dryckesvisor (typ besvärjelser) men man riskerar att slå på snedfylletabellen.

Ekonomtjafs är alla kunskaper som inte är naturvetenskapliga eller nördiga. Den styr hur mycket pengar man har.

Kung-fu slåss man i närstrid med. Kvick är typ initiativ.

Kvantfysik är grunden till all fysik och används därför till alla naturvetenskapliga färdigheter (man härleder uppåt från Schrödingerekvationen), inklusive klassisk mekanik, som då används för att räkna ut projektilbanor och göra/undvika avståndsattacker. Används även för att behärska ki, som på spelcampus är ett fysikaliskt fenomen.

Nördighet används för datorkunskap och kunskap om t.ex. Star Trek och Twin Peaks. Nördar är vakna länge så därför styr Nördighet ork, som är typ "stamina".

Overall anger hur många märken etc man har på sin studentoverall, och därmed hur mycket stryk man tål. Man kan även använda attributet för att imponera på folk med sina många märken och attiraljer, typ som "övertala" eller nåt.

Nu när jag skriver detta blir jag ju typ sugen på att göra ett minirollspel av det... :gremtongue:

Vad tror ni? För internt? :gremtongue: