Nekromanti Rollspelsillustrationer!

zibbe

Veteran
Hej!
Jag vill bara meddela att jag nu har utökat min hemsida med fler rollspels-inspirerade teckningar. Nu ca 55 st egengjorda bilder. Välkommen in och ta en titt ! (Under "Illustrationer")

Kritik välkommnas...

http://hem.bredband.net/sebjad

/Sebastian

Eksem

Champion
Vissa av bilderna var verkligt skithäftiga faktiskt. Tung stil.

Är alla bilderna rollspelsrelaterade? Skulle du inte kunna skriva beskrivande texter till vad bilderna är tänkta att illustrera och sånt också?

Zire

Swashbuckler
Mycket bra

..det må jag säga. "Undead army" var nog min favorit.

Fortsätt så.

- Zire

En elak orc

Veteran
Kanonbilder. Linoleumbilderna var grymma. Bra jobbat.

Har själv gjort mycket illustrationsjobb och kan bara säja att du har mycket talang. Har du jobbat nåt med bläck och vatten? Om inte, skulle vara kul att se vad du skulle kunna åstadkomma med det.

Johan K

Gammal & dryg
Udda !!

Dina bilder sticker ju helt klart ut ju!
Det går ju inte att förneka !! Är klart spännande att se på ! Skulle mycket väl kunna tänka mig att de skulle passa i ett spel som t. ex Gemini eller något sådant spel.

Ok, det var en jäkla massa bilder.

Ska försöka mig på lite konstruktiv kritik.

Det som är bra av det du gör är att alla personer ser ut som individer, till utseende och kläder.
Du har också intressanta levande miljöer och dina bilder visar ofta ordentlige scener eller berättar något. Just det brukar vara många tecknares svaghet.

Du skulle behöva utveckla din stil ordentligt åt något eller några håll, just nu har det du avbildar karaktär men stilen och teckningerna är opolerade.

Du skulle också behöva kolla upp anatomi och proportioner ordentligt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jävligt skön och egen stil. Motiven var väldigt fantasieggande, jag håller med Eksem om att du definitivt borde skriva bildtexter till dina bilder, speciellt om dom är illustrationer av någon kampanj eller något rollspel. Du är jäkligt bra på att skapa stämningsfulla miljöer.

Bildernas kvalitet känns väldigt varierande. Jag vet inte om det beror på att dom är producerade över en lång tidsperiod eller något annat. Jag håller även med Schenstrom om att du kan jobba på dina anatomi-skillz, fast på vissa bilder känns det faktiskt helt rätt att proportionerna är lite förvrängda; ger en skön medeltida känsla.

zibbe

Veteran
Hej Dnalor!

Får börja med att tacka så hemskt mycket! Jo, jag har faktiskt skrivit en hel del äventyr och texter till mutant. Dock inget publicerat, så jag har lagt det åt sidan lite för att inrikta mig på bildverksamheten. Kvalitén...jo, det är många som har påpekat detta. Jag har inget riktigt bra svar på detta. Några bilder har visserligen några år på nacken och är kanske inte mina trumfkort. Sen så får man ju in fullträffar och ibland inte. Men huvudskälet till att folk uppfattar mina bilder kvalitetsmässigt varierande tror jag beror på att bilderna har så pass olika stil. Och gillar men inte en viss stil så uppfattar man bilden som sämre. Jo, anatomi kan jag alltid förbättre. Visserligen så anser jag anatomi vara av sekundär betydelse när jag gör mina bilder, jag prioiterar annat. Men absolut, det ska jag jobba mer på. Tackar igen för dina kommentarer.

mvh
sebastian

zibbe

Veteran
Hej Daniel!

Jo som du skriver brukar bakgrund och omgivning stryka på foten när folk tecknar, de inriktar sig ex. endast på figurerna.
Du skriver att jag skulle behöva utveckla min stil åt något speciellt håll. Lite av mitt motto är just att inte fastna i någon speciell stil/fack utan att så ofta ja kan försöka testa på något nytt. Men jag förstår också hur du menar, och jag ska ge det en tankeställare. Som jag skrev till någon annan i forumet så anser jag anatomi vara av sekundär betydelse när jag tecknar figurer, utan jag försöker inrikta mig på figurernas utstrålning, karaktär och ställning. (så kanske alla tänker när dom inte kan?;) Saken är nog den att jag inte tycker det är så kul med den korekta anatomin. den lämnar jag åt läkare....;)

tackar för dina konkreta och givande kommentarer!

mvh
sebastian

zibbe

Veteran
Re: Udda !!

Hej Johan

Man tackar! Kul att du tycker dom är spännande och udda. Det gäller ju att sticka ut för att synas :gremsmile:

mvh
sebastian

zibbe

Veteran
Hej DODswe4!

Man tackar så mycket. Jo några är målade med akvarell och några färglagda i photoshop. (du ser säkert vilka som är vilka.)

mvh
sebastian

zibbe

Veteran
Hej Elak orc!

Bugar och bockar. Extra kul att du gillade mina linoleumsnitt! dom anses väl rätt svårsmälta. (Ialla fall svårsålda... :gremsmile:

Talang. Tackar för det, det bådar gott...jag har tecknat och målat hela mitt liv så erfarenhet har man ju ialla fall. Jo, jag jobbar en hel del med bläck, ialla fall tusch, nått av ett favoritmedium men de blir inte av att man tar fram det så ofta. Exempelvis "på väg till byn, "hästar möter robot och "insektoid i stan" är delvis tuschteckningar.

tackar för dina kommentarer!

mvh
sebastian

zibbe

Veteran
Re: Mycket bra

Hej Zire!

Jo, det må man säga. :gremsmile: "Undead army" är en historia för sig. I gruden ligger ett konventionellt collage. Jag scannade in bilden och fortsatte med collaget i digital form. Sedan är den målad, filtrerad och allmänt bearbetat i photoshop. Collage är en av mina favorittekniker som jag ofta inte orkar göra.

tackar för din kommentar

mvh
sebastian

zibbe

Veteran
Hej Eksem!

Tackar så hemskt mycket!
Jo Alla bilder under sektionen illustrationer är rollspelsrelaterade. En hel del av de senare bilderna är gjorda efter exakta instruktioner från bland annat mutant-fanzinet "Den fjättrande gåsen" sen så gör jag nu en hel del illustrationer till ett nytt "d&d"-rollspel som kommer släppas framöver. Sedan är några bilder gjorda efter egenskrivna äventyr. Givetvis skulle det vara jättekul att skriva texter till bilderna, det är en bra idé! Två saker som tar emot bara, dels att jag inte är jättebra på att skriva, och dels för att jag försöker lägga all tid på att teckna och göra bilder.(plus att jag har ett jobb) men i framtiden så....

tack för dina kommentarer
mvh
sebastian

Quadrante

Grisbonde
jo, lessen över den dubbel-postningen....

Ingen fara, men det finns ett par stycken som blir rätt griniga , när det dubbelpostas..

Jo, du undrade givetvis vilka jag gillade, min favorit är ett par ekorrar som sitter i ett träd.(manupulerat foto antar jag), sen gillade jag ett par teckningar, (borde kolla igen efter namnen), .. hmn, vad jag gillar mest är att jag ser att det finns mycket känslor bakom bilderna(de flesta) och att stilen är så annorlunda än min (och mångas)..

zibbe

Veteran
jo...ekorrar i träna är digitalt collage. klippt o klistrat i photoshop, plus massa trixande. jo, var inne o kollade dina portfolios. Jag älskar sånna linjeteckningar! Jättehumoristiska. Bra jobbat. Jag antar att du jobbar med någon sorts tusch (-penna)? bearbetar du dom också i något bildbehandlingsprogram?

mvh
sebastian