Jag har tänkt på samma sak.
Jag har tänkt på samma sak men alldrig formulerat tanken riktigt. Men efter att ha läst ditt inlägg idag har jag funderat en hel del på det och kommit fram till hur jag skulle lösa det hela:
Kaféet skulle vara mysigt och inbjudande med Fantasy-tema (inget överdrivet men ändå så att det lockar ett visst klientel). Alla Sagan om Ringen-fanatiker, Medeltidsfolk, live-are, magicknissar, rollspelare och fantasyläsare skulle komma i drivor.
Utanför den vanliga kaféverksamheten kunde man ha ett eller flera rum som kunde hyras ut till spelgrupper för en mindre penning. Undertiden man hyrde ett rum fick man billig påtår och rabatt på kakor och mackor. Hyran för ett sådant rum skulle kunna vara ca 100-200kr/timme. Rummen behöver endast utrustas med sunkiga fotöljer, soffor, mysbelysning och ljusstakar. På väggen kan en stor "SvartaTavlan" hängas upp med enkla magneter som kan symbolisera rollpersoner och den lede Fi.
Som extra scervis för de inhyrda spelarna, kan du ha en kopiator, billiga tärningar, skissblock, pennor och liknande som kan säljas. Du kan även hyra ut brädspel, overheadprojektor (för att projicera spelledarens kartor).
Varje rum bör även vara utrustade med högtalare och möjlighet för de inhyrda att använda en stereo med cd-växlare.
Så klart får ingen medhavd läsk eller mat ätas på platsen, detta bör kafféet stå för.
Möjlighet för att hyra rummen utöver kafféets vanliga öppettider bör också finnas men då krävs kontraktskrivning, ansvar för nycklar och liknande.
Jag tror att detta är en bra början till en rörelse som senare skulle kunna börja med försäljning av rollspelsprodukter, kanske begagnade rollspel?