Nekromanti Rollspelslösa Tidsepoker.; en utmaning

Zorbeltuss

Hero
Bunny said:
Du tänker förstås på mig!

(Naturligtvis inte. Du tänker på... Ymir? Jag skulle dock hemskt gärna se ett Taipingrollspel, och sedan ett som täcker Boxarupproret också, sedan är jag nästan nöjd)
Tänkte skriva minst en, jag tänker givetvis på Ymir, men även eventuellt Genesis och Illern, det var dock så länge sedan Taiping diskussionen på forumet, så jag mindes inte om du var med i den.

Hmm, vi borde göra ett.

/Zorbeltuss

Zorbeltuss

Hero
Anchorman said:
Stenåldern?
Def inns ett som jag spelat, det är mer speligt än DnD4, och man spelar definitivt mot vinst. Tror det var Steve Jackson Games som gjorde det.

/Zorbeltuss

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bunny said:
Jag har i evigheters evighet saknat ett spel som tar sig an 30-åriga kriget - hjärtat av Europa, rövaraktiga arméer, het tro och långtgående opportunism.

Och dimman som ligger tät!
Det kom en rad "historiska supplement" till AD&D 2nd, bland dem A Mighty Fortress som grovt kör 1550-1650. Kan inte minnas att det direkt "tar sig an" 30-åriga kriget även om det är rätt period. Måste finnas nåt om det i boken, men det kanske har mer karaktär av historiebok.

Cissi

Up to no good.
Bondeuppror i småland, 1430-1550ish.
Laglösa och storbönder, Robin Hood i svenska skogar!

Budkavlen går! Rid i natt! Rid i natt!

Cissi

Up to no good.
Hur skulle det förresten vara att använda utvandringstiden till rollspel?

RP ska planera och genomföra sin resa till amerikat och väl där möts de av kolonisatörer, urbefolkning, svält, girighet, lycka, ett nytt språk.
Ska de resa västerut och gräva guld? Eller bli kvar i Minnesota och jordbruka? Eller kanske starta en Saloon i Tuscon? Slår de sig ihop med indianer? Kommer de ens över havet till att börja med?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Cissi said:
Kommer de ens över havet till att börja med?
"Du slog femton sa du?" *bläddrar fram Seglatstabellen* "Ajdå, du ådrar dig tyfoidfeber. Rulla 5t20 för att se hur många medpassagerare som också smittas."

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Zorbeltuss said:
Anchorman said:
Stenåldern?
Def inns ett som jag spelat, det är mer speligt än DnD4, och man spelar definitivt mot vinst. Tror det var Steve Jackson Games som gjorde det.

/Zorbeltuss
Tribes!

http://boardgamegeek.com/boardgame/2480/tribes
När jag googlade runt efter Tribes så hittade jag spelet How We Came To Live Here, ett annat stenålderslir i Amerika. Jag fastnade direkt, ska beställa det när jag kommer hem!

http://galileogames.com/how-we-came-to-live-here/

http://www.story-games.com/forums/discus...xtended-play/p1

Kan jag tillägga att jag vråldiggar den här tråden? Den är awesome.

Cissi

Up to no good.
Chryckan said:
Cissi said:
Bondeuppror i småland, 1430-1550ish.
Laglösa och storbönder, Robin Hood i svenska skogar!

Budkavlen går! Rid i natt! Rid i natt!
Eller snapphanar.
Skåningar? Vem vill gestalta skåningar???

För er som inte vet det så älskar jag faktiskt skåningar och God45 har forumets finaste dialekt. :heart:

Ymir

Liten kantbaron
I princip varenda icke-västeuropeisk tidsperiod någonsin finns det garanterat inte rollspel om, undantaget Sengoku, Diadokerna, De stridande staterna och Abassidkalifatet. Take your pick. (Det finns ju dock WoD- och GURPS-moduler om en del, men fottfarande relativt skralt totalt sett).

Personligen skulle jag gärna se historical fantasy förlagd till bronsålderskulturerna runt östra medelhavet, det vore hur fett som helst.

Och Kina needs more love i största allmänhet. Som andra påpekat, ett rollspel förlagt till Kina under perioden 1830-1900 hade haft särdeles stor potential i termer av mångbottnad, färgstark och konfliktfylld setting, särskilt om man kryddar den med fantasy.

Allså, ett -riktigt- Sinbad Sjöfararen/Prince of Persia/Tusen och en Natt-arab/iranfantasy-rollspel, snarare än bara GURPS Arabian Nights och Al-Qadim.

Ymir

Liten kantbaron
Jag vore fetpå ett Taiping/Boxarupproret-spel så länge det har steampunken och karaktärsdesign-awesome-orgien från Tai Chi Zero/Hero:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nhL9eJoogJw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nhL9eJoogJw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Tillochmed så awesome at jag hade velat göra det själv.

Ymir

Liten kantbaron
Lite förvånande tycker jag det är att det finns så få rollspel i modern forntid.

CoC m.fl. täcker upp 20- och 30-talen, men vad finns det innan vi går in i 80-talet med More than Human? Det finns kanske några jag inte hört talas om, så är det, men lite tomt är det. Sovjeterna får med aliens 1951, magiska sekter oppererar i Paris under hippie- och kravall-åren på 60-talet eller varför inte lite hederligt agent-rollspelande i Kambodja 1970?

Även spel som utspelar sig specifikt på, men är skrivna efter, 90- och 00-talet har jag inte sett.
vaddå, Vampire: The Masquerade är ju så 90-tal att det gör ont...

Sodivra

Champion
Ymir said:
Lite förvånande tycker jag det är att det finns så få rollspel i modern forntid.

CoC m.fl. täcker upp 20- och 30-talen, men vad finns det innan vi går in i 80-talet med More than Human? Det finns kanske några jag inte hört talas om, så är det, men lite tomt är det. Sovjeterna får med aliens 1951, magiska sekter oppererar i Paris under hippie- och kravall-åren på 60-talet eller varför inte lite hederligt agent-rollspelande i Kambodja 1970?

Även spel som utspelar sig specifikt på, men är skrivna efter, 90- och 00-talet har jag inte sett.
vaddå, Vampire: The Masquerade är ju så 90-tal att det gör ont...
Fast det var ju skrivet på 90-talet också, fetstil min. Kult är ju annars sjuuuuuukt 90-tal! Jag hade kunnat rekommendera den nutida remaken Illusionens fångar, men jag tänker att det är menat att utspela sig i nutiden också...

Möller

Hubert Hortlax
Andra världskriget hade jag helt glömt att nämna som tidsepok, men där finns ju massor av spel.

krank said:
Cold City utspelar sig under kalla kriget.
Kan man sätta Cold City när som helst under tidsepoken eller är det definerat just när under kalla kriget som det utspelar sig i?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle vilja ha ett rollspel som utspelar sig under Hongkongs storhetstid, från 70-talet fram till överlämnandet, som skulle vara ståryns känslomässiga klimax. Inspirerat av I Love Hong Kong-filmerna och 金雞 (Golden Chicken), en av de bästa filmer jag sett.