Nekromanti Rollspelsmakande 101: Krafter och Magisystem

.113

Swashbuckler
Timestop är absolut en wizard spell, men som Cleric har man domain spells, och vissa domains har magier från arcane listorna, dom räknas däremot som divine spells nu när dom kastas av en cleric. Det behövdes visst några metamagic feats också men jag hade tydligen sagt till min spelledare när jag körde en halfling cleric att "kolla om man tar den här och den här kan man göra timestop i 24 timmar" han hade lite diskret sedan bett om råd på nån hemsida där de flesta försökte motbevisa det men utan att lyckas :gremtongue: Sen sa någon att det finns Inevitables eller nåt sånt som är gjorda för att ta hand om sådant :gremsmile:
Så tyvärr minskade mina chanser att ha 24h på mig att lära mig upplägg på nya städer, läsa massa böcker ostört, hitta hemliga gömställen osv.

Eller iaf minskade chansen att göra det utan att dö.

God45

#PrayersForBahakan
.113 said:
Timestop är absolut en wizard spell, men som Cleric har man domain spells, och vissa domains har magier från arcane listorna, dom räknas däremot som divine spells nu när dom kastas av en cleric. Det behövdes visst några metamagic feats också men jag hade tydligen sagt till min spelledare när jag körde en halfling cleric att "kolla om man tar den här och den här kan man göra timestop i 24 timmar" han hade lite diskret sedan bett om råd på nån hemsida där de flesta försökte motbevisa det men utan att lyckas :gremtongue: Sen sa någon att det finns Inevitables eller nåt sånt som är gjorda för att ta hand om sådant :gremsmile:
Så tyvärr minskade mina chanser att ha 24h på mig att lära mig upplägg på nya städer, läsa massa böcker ostört, hitta hemliga gömställen osv.

Eller iaf minskade chansen att göra det utan att dö.
Ah, det är en system brytning. Då är jag inte förvånad :gremtongue: Men ska man hålla på md sådant kan man lika bra göra locate city bombs och PunPuns :gremwink: Det var inte meningen att sådant skulle vara en del av systemet, det är buggar mer eller mindre. Det är som att använda fuskkoder när man spelar daorspel.

.113

Swashbuckler
Fast man kan inte göra såååå mycket farligt med timestop i 24 timmar ändå :gremtongue: man får ju inte påverka någon fysiskt t.ex. plus som sagt, så börjar det smyga omkring inevitables som slår ihjäl dig tillslut och dom är ju immuna mot det mesta så det är svårt lösa :gremsmile:

Men jo, det var väl inte grundtanken med 24h metamagic featen. Å andra sidan, 24h på massa boost magier å annat äckligt är nästan värre :gremsmile:

Det blir ju lite så när man släpper värre och värre extra böcker hela tiden, tillslut är vanliga bönder level 24 ninja-magiker som sneak attackar majs och trollar in skörden. Eller nåt. Men seriöst, ju mer böcker dom släppte desto mer obalancerat blev det ju. Pathfinder å andra sidan löste väldigt mycket :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Jag tänkte på det här med underliggande tankar vis-a-vi krafter och magi. För att ta avstamp i D&D - krafter kan ha ett antagande att de kan kombineras hejvilt, så länge de överlappar (ex feats ) medan magi i formelslag antas vara isolerade effekter - du kan inte kombinera wall of fire med fireball för att skjuta iväg eldbollar som blir eldväggar eller eldväggar som skjuter eldbollar. Feats kan stack:a, vilket gör de mer svåröverskådliga men potentiellt roligare. I praktiken är dock spelmakare a cowardly and suspicious lot, så feats/krafter är ofta rätt trista (lite plus ovanpå lite plus, kanske en ökning på ens hastighet för en flygande spark).

:gremsmile: