Gelémässigt:
Episk felskrivning av dåvarande Yassilus av ordet "regelmässigt". Sen blev det kvar. Gelémässigt betyder samma sak som regelmässigt, men är lite roligare och har en underton av att man inte sysslar med reglerna för rättvisa eller realism, utan för att det är kul.
Fluff:
Nightowl delade en gång i tiden upp rollspels innehåll i fluff, stuff och gruff.
Gruff är regelverket, men det kan också innefatta sådant som världens tema , som genomgångar av hur man kampanjar och rollpersonar i världen, etc. Det är det tyngsta att åstadkomma som spelkonstruktör, tycker jag.
Fluff är stämningsskapande grejer. Det har ingen substans, men det behöver det inte ha heller.
Stuff är prylar att använda i gruffet. Det arketypiska exemplet är en lista med besvärjelser, men olika raser, klasser, vapen, färdigheter, etc. räknas också som stuff.
"Dyrka dörrar och banka goblins":
John Wick beklagade sig en gång i tiden över att rollspelsregler inte hade utvecklats särskilt långt, och att de fortfarande innehöll i stort sett samma två moment som de gjorde 174: att dyrka dörrar och banka goblins.
Och medan vi pratar John Wick:
Dirty dungeon:
En teknik som låter spelarna uppfinna äventyret själva innan de ger sig in på det, genom att behandla det som en heist-planeringsscen. Hur det går till låter jag John Wick beskriva själv:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dsnvANYBRWo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/dsnvANYBRWo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>