Nekromanti Rollspelsmakande: Begrepp

Möller

Hubert Hortlax
Svarte faraonen said:
Den betydelse jag för det mesta hört och använt är en svensk version av Ars Magicas "troupe play" -- det finns fler rollpersoner än spelare och varje spelare växlar mellan några olika rollpersoner beroende på äventyret.
Jaha ...

Okej, tja, det är ju en spelvariant som behöver en term.

Men, vad ska man då använda på den spelstil jag beskrev? Behövs en term? Finns spelstilen ens?

Lupus Maximus

Tekniker
För att skilja på öppet och öppet...

Som motsats till "dolda slag/tärningar" skulle jag nog i sådana fall välja termen "synliga slag/tärningar"

Som term för "Open ended/exploding dice" kanske "Expanderande slag/tärningar" skulle fungera.

"Öppna slag" kontra "slå öppet" skulle nog rätt snart förkortas ner så och blandas ihop på nytt.

RasmusL

Champion
Lupus Maximus said:

Som motsats till "dolda slag/tärningar" skulle jag nog i sådana fall välja termen "synliga slag/tärningar"

Som term för "Open ended/exploding dice" kanske "Expanderande slag/tärningar" skulle fungera.

"Öppna slag" kontra "slå öppet" skulle nog rätt snart förkortas ner så och blandas ihop på nytt.
Är inte "exploderande tärningar" termen vi söker? Det är iaf termen jag stött på (och det är coolt med explosioner!).

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL said:
Är inte "exploderande tärningar" termen vi söker? Det är iaf termen jag stött på (och det är coolt med explosioner!).
"Exploderande" passar nog bättre på t.ex. WoD och Eon, men inte på Rolemaster. Så jag ser det som en undergruppering.

RasmusL

Champion
Lupus Maximus said:
RasmusL said:
"Exploderande" passar nog bättre på t.ex. WoD och Eon, men inte på Rolemaster. Så jag ser det som en undergruppering.
Vad är skillnaden? Vid vissa resultat slår man en till tärning, är inte det samma grej? Exploderande it is!

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL said:
Vad är skillnaden? Vid vissa resultat slår man en till tärning, är inte det samma grej? Exploderande it is!
Om jag kommer ihåg rätt så är det vid 01 och 100 man rullar om i Rolemaster, men det kan vara 01-05 och 96-100. Hur som helst händer det "sällan och långsamt". Dvs mer pysare än explosion :gremsmile:

RasmusL

Champion
Lupus Maximus said:
RasmusL said:
Om jag kommer ihåg rätt så är det vid 01 och 100 man rullar om i Rolemaster, men det kan vara 01-05 och 96-100. Hur som helst händer det "sällan och långsamt". Dvs mer pysare än explosion :gremsmile:
Jag ser nyansskillnaden men i mina ögon är det samma mekanik: vid vissa utfall på en tärning slår man fler tärningar. Exploderande tärning.

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL said:
Jag ser nyansskillnaden men i mina ögon är det samma mekanik: vid vissa utfall på en tärning slår man fler tärningar. Exploderande tärning.
Kan nog bero på att jag är mer van med "open ended"-benämningen. Har för mig explosionstermen började dyka upp efter att man införde mekaniken på tärningspölar.

Oberoende vilken man väljer så risker man inte ihopblandning med tärningsslag som görs synliga för alla, vilket är problemet med benämningen "öppen".

RasmusL

Champion
Lupus Maximus said:
RasmusL said:
Kan nog bero på att jag är mer van med "open ended"-benämningen. Har för mig explosionstermen började dyka upp efter att man införde mekaniken på tärningspölar.

Oberoende vilken man väljer så risker man inte ihopblandning med tärningsslag som görs synliga för alla, vilket är problemet med benämningen "öppen".
+1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersökes: Bra förklaringar av fluff och gelé...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vad gäller just fluff så är det en term jag kom i kontakt med genom figurspelandet (warhammer 40k) för första gången. Där var fluff allt som inte hade med reglerna att göra.

Dvs all bakgrund om arméerna och om världen i stort. Allt sånt där som egentligen inte behövdes för att spela spelet utan bara var kul "trivia".

Fluff är stoppningen på en stol.
Fluff är de glada minnena från i fjol.
Fluff är strösslet på din glass.
Fluff är trevligt i stora lass.

I rollspel skulle jag dock säga att gränsen är lite luddigare mellan "nödvändig information om världen" och "fluff".

Krille

Super Moderator
Gelémässigt:

Episk felskrivning av dåvarande Yassilus av ordet "regelmässigt". Sen blev det kvar. Gelémässigt betyder samma sak som regelmässigt, men är lite roligare och har en underton av att man inte sysslar med reglerna för rättvisa eller realism, utan för att det är kul.

Fluff:

Nightowl delade en gång i tiden upp rollspels innehåll i fluff, stuff och gruff.

Gruff är regelverket, men det kan också innefatta sådant som världens tema , som genomgångar av hur man kampanjar och rollpersonar i världen, etc. Det är det tyngsta att åstadkomma som spelkonstruktör, tycker jag.

Fluff är stämningsskapande grejer. Det har ingen substans, men det behöver det inte ha heller.

Stuff är prylar att använda i gruffet. Det arketypiska exemplet är en lista med besvärjelser, men olika raser, klasser, vapen, färdigheter, etc. räknas också som stuff.

"Dyrka dörrar och banka goblins":

John Wick beklagade sig en gång i tiden över att rollspelsregler inte hade utvecklats särskilt långt, och att de fortfarande innehöll i stort sett samma två moment som de gjorde 174: att dyrka dörrar och banka goblins.

Och medan vi pratar John Wick:

Dirty dungeon:

En teknik som låter spelarna uppfinna äventyret själva innan de ger sig in på det, genom att behandla det som en heist-planeringsscen. Hur det går till låter jag John Wick beskriva själv:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dsnvANYBRWo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/dsnvANYBRWo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille said:
Nightowl delade en gång i tiden upp rollspels innehåll i fluff, stuff och gruff.

Gruff är regelverket, men det kan också innefatta sådant som världens tema , som genomgångar av hur man kampanjar och rollpersonar i världen, etc. Det är det tyngsta att åstadkomma som spelkonstruktör, tycker jag.

Fluff är stämningsskapande grejer. Det har ingen substans, men det behöver det inte ha heller.

Stuff är prylar att använda i gruffet. Det arketypiska exemplet är en lista med besvärjelser, men olika raser, klasser, vapen, färdigheter, etc. räknas också som stuff.
Se där. Perfekt förklaring och perfekt indelning! Jag har saknat en uppdelning mellan gruff och stuff i regelsystem.

Big Marco

Läskig
RasmusL said:
Lupus Maximus said:

Jag är nog för "obegränsade slag", speciellt då det finns regelverk som använder dem för att utöka "negativa" utfall, och "exploderande" implicerar ständig expansion, IMO.

RasmusL

Champion
Marco Behrmann said:
RasmusL said:
Lupus Maximus said:

Jag är nog för "obegränsade slag", speciellt då det finns regelverk som använder dem för att utöka "negativa" utfall, och "exploderande" implicerar ständig expansion, IMO.
Jag är fortsatt skeptisk inför att ha flera termer för samma funktion. Att det blir fler tärningar är i mina ögon "expansion" nog att berättiga "explosion".