Nekromanti Rollspelsmakande, bokstavligt talat

Troberg

Sinister eater
Jag går och funderar lite på ett turordningssystem och initiativsystem.

För att spela det smidigt så skulle jag behöva kort som man kan skriva på och radera det igen många gånger (dessutom gärna med lite färdig, fast text).

Vilket material är lämpligt, och var får man tag på det?

Jag har funderat på vit ABS-plast (och skriva med OH-pennor), vilken kan köpas i lagoma bitar och skäras, men den är lite väl tjock för att vara praktisk.

Andra alternativ hade varit sådan plast som plastspelkort görs av (Alltså de där bra kortlekarna helt i plast, inte plastade papperskort. Rekommenderas förresten helhjärtat. De är lite dyrare, men blandar sig själv och blir aldrig slitna.), men har ingen aning om var man kan köpa dem.

Lamineringsmaskin är också tänkbart, någon som har erfarenhet av sådana?

Disposables, dvs köra på vanligt papper och slänga när de blir slitna? Inte kul, men funkar.

Några tips?

WhitePaladin

Veteran
Kolla in nån hobbybutik som säljer flygplans- och fartygsmodeller. Där brukar finnas vita skivor, nästan A4, 2-3 mm tjocka. Jag tror att det går att skriva på dom med OH-penna och radera. Dom kan i alla fall klippas till hanterbara storlekar... och dom är inte dyra. Jag använder dom till modeller och för att få färgen att fastna på dom, måste man sandpappra dom lite... så jag tror att det ska gå med OH-penna utan att det blir permanent.

Troberg

Sinister eater
Kolla in nån hobbybutik som säljer flygplans- och fartygsmodeller. Där brukar finnas vita skivor, nästan A4, 2-3 mm tjocka.
Japp, det var den ABS-plasten jag talade om. Den är läcker, speciellt som jag just nu börjat fundera på hur stora de egentligen behöver vara och kom fram till att man kan stansa ut bitar stora som en femkrona ungefär. Lagoma som spelmarker med andra ord. Enda risken med att göra dem för små är att man lätt kan gnugga bort skriften av misstag.

Johan K

Gammal & dryg
Lamineringsmaskin är också tänkbart, någon som har erfarenhet av sådana?
Just laminering funkar & håller välldans bra.. Det håller iaf för de ungar som jag jobbar med ett BRA tag.. Så det ska nog hålla för att skrivas lite lätt på åxå.
problemet kan varatt hitta nått ställe att laminera det på..

WhitePaladin

Veteran
Du skulle kanske kunna göra små "handtag" på spelmarkerna? Typ limma fast en 10-15 mm hög plastbit intill en kant, eller i mitten, så kan du skriva i cirkel?

Pale Imp

Swordsman
Den mest lyckade varianten för oss har varit en stor glasskiva med en hexagonalkarta under, på vilken rollpersoner, slps terräng etc kan markeras. På sidorna av denna har vi en vit, relativt bred kant, (under glasskivan) där man kan skriva saker utan problem. Det förhindrar dessutom en hel del bortkastat papper.

Nu vet jag ju inte i vilket syfte du tänkt använda detta, så jag kanske är helt ute och cyklar, men är det "traditionellt" rollspelande fungerar det alldeles utmärkt!

... men nu i efterhand kom jag på att jag bara läste halva inlägget :gremconfused:, jag skyller på trötthet och spelar på the fifth amendment!

//Impen - Är trött på att sälja pensionsförsäkringar...

Troberg

Sinister eater
problemet kan varatt hitta nått ställe att laminera det på..
En lamineringsmaskin kostar under tusenlappen.

Då kan man dessutom göra egna ID-kort... Funderar på att göra ett FBI-kort (Female Body Inspector). FBI, det är nog bäst du kommer med här... :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon
Hmm...

Japp, det var den ABS-plasten jag talade om. Den är läcker, speciellt som jag just nu börjat fundera på hur stora de egentligen behöver vara och kom fram till att man kan stansa ut bitar stora som en femkrona ungefär. Lagoma som spelmarker med andra ord. Enda risken med att göra dem för små är att man lätt kan gnugga bort skriften av misstag.

Den tekniken skulle med fördel kunna användas för att göra praktiska tennfigurssubstitut. Bara skriva SLPns namn och köra...

Det har inte så mycket med ditt problem att göra men jag tänkte tacka för inspirationen :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Hmm...

Den tekniken skulle med fördel kunna användas för att göra praktiska tennfigurssubstitut. Bara skriva SLPns namn och köra...
Hur många gånger ska jag behöva säga det: det bästa tennfigurssubstitutet finns på http://paperfig.mine.nu. Ett gratis program för att administrera, göra, utbyta och skriva ut pappersfigurer. Över tusen figurer finns gratis på siten (OK, de flesta är skelett, hästar eller mallar för att rita själv).

Att det dessutom är jag som gjort programmet gör det ju inte sämre.

Man Mountainman

Storsvagåret
Plastspellekar

har ingen aning om var man kan köpa dem.

I Luleå (weee) finns det plastkortlekar att köpa bland övriga kortlekar på Akademibokhandeln. Det kan vara en första plats att leta (inte i Luleå, utan på en bokhandel) för alla er som vill vara lika hårda som troberg.

Troberg

Sinister eater
Re: Plastspellekar

I Luleå (weee) finns det plastkortlekar att köpa bland övriga kortlekar på Akademibokhandeln. Det kan vara en första plats att leta (inte i Luleå, utan på en bokhandel) för alla er som vill vara lika hårda som troberg.
Jag vet var man köper vanliga kortlekar i plast, men var köper man blanka?

Man Mountainman

Storsvagåret
Ah

Jag trodde du hade kommit över den på loppis eller nåt :gremsmile:

Du kan väl ringa till plastspellekens fabrikör och fråga ut dem? De kanske till och med är snälla och vill sälja dig några kort som inte blivit tryckta än.

Troberg

Sinister eater
Re: Ah

Du kan väl ringa till plastspellekens fabrikör och fråga ut dem? De kanske till och med är snälla och vill sälja dig några kort som inte blivit tryckta än.
Lite väl mycket krångel för en lös ide. Jag tror jag tills vidare kör på att stansa ut marker ur ABS-plast.