Nekromanti Rollspelsmakande - råd sökes

Isilme

Veteran
Jag har länge varit mycket frestad att själv skriva ett eget rollspel - med eget regelsystem, egen värld och hela baletten. Problemet är att jag inte vet i vilken ände och hur jag ska börja. Jag behöver råd från alla som kan ge det; hjälp hur man kan strukturera det hela, saker man bör tänka på innan man börjat och saker att tänka på när man väl är igång etc.
Tack på förhand
Glimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret
That's what we do best here

Jag antar att du redan har ett antal egna idéer, om hur regelsystemet ska vara utformat, om hur världen ska se ut. Delge oss gärna dessa idéer; det kan bli enklare att hjälpa dig då.

Erfarenhet är den bästa källan till skicklighet och det är väl egentligen det allra bästa råd man kan ge: pröva dig fram. Se vad som funkar och vad som inte gör det. Det är också en mycket bra idé att läsa andra rollspel - alla du kan komma över - och analysera hur författarna till dessa har löst de olika problem du grubblar över. Om du inte vill slösa pengar på att köpa rollspel finns det många gratisrollspel av hög kvalitet där ute som du kan titta på.

En bra grej är väl att ha en god uppfattning om vad det är man ska skriva innan man faktiskt börjar skriva det. tänk igenom ditt rollspel noga; värld, regler och så vidare. Skriv en lång lista på grejer som du SKULLE kunna ha med, och försök sedan gallra i listan och ta bort sådant som egentligen är onödigt. Sen, när du har börjat få en fast uppfattning om vad som ska finnas med i ditt rollspel, så kan man vinna en del på att planera spelets disposition; fundera över hur regelbeskrivningen ska läggas upp, vad som ska komma först och vad som ska komma sen, när världsbeskrivningen ska komma och så vidare. Glöm inte att alla rollspel inte behöver publiceras som en bok eller ett dokument rakt upp och ned. Det finns andra varianter. Kanske en hypertext på en webbplats?

Det finns många tips och råd jag skulle kunna ge dig, men eftersom jag inte riktigt vet vad du är ute efter och egentligen behöver veta så känns det som att jag mest skulle famla i blindo. Ställ gärna lite ledande frågor! Berätta om de olika funderingar du har haft! Det blir enklare att hjälpa till i sådana fall!

Krille

Super Moderator
"Jag har länge varit mycket frestad att själv skriva ett eget rollspel - med eget regelsystem, egen värld och hela baletten. Problemet är att jag inte vet i vilken ände och hur jag ska börja. Jag behöver råd från alla som kan ge det; hjälp hur man kan strukturera det hela, saker man bör tänka på innan man börjat och saker att tänka på när man väl är igång etc."

Varsågod!

Isilme

Veteran
Re: That's what we do best here

Jag tackar först och främst för råden. Ska försöka få tag på lite material att läsa igenom och analysera, och ska även pröva mig fram. Och att göra upp en lista med saker som kan vara med låter som en förträfflig idé, och ska även fundera lite på presentation av det hela samt utformning.
Vad det gäller regelutformning osv har jag mer en "känsla" (som är ganska svår att förklara) att gå på, men kortfattat kan jag väl säga att jag vill ha realistiska regler men inte alltför krångliga och inte särskilt tidskrävande. T ex vill jag att strids och skadessystem ska vara lika realistiskt som Eons men inte dra ut på tiden lika mycket som det, och den huvudreglen bör nog gälla de flesta andra regler också. Kanske mindre tärningsslag att slå och mer fasta värden att gå på utan att behöva slå.
Också världen har jag bara lösa funderingar kring, men eftersom jag inte har satt mig ner och skrivit ner punkter eller liknande så finns allt än så länge bara i mitt huvud (och är ganska kaotiskt och osammanhängande). Tänkte att det kanske var bäst att fråga om råd innan jag började. Men såfort sommarlovet (och kanske lite innan) har börjat ska jag på allvar ägna mig åt det och antagligen kommer jag tillbaka med mer såfort jag fått mer kött på benen (säkerligen kommer många problem uppstå).

Man Mountainman

Storsvagåret

Vad det gäller regelutformning osv har jag mer en "känsla" /.../ att gå på /.../ Också världen har jag bara lösa funderingar kring

Isf rekommenderar jag faktiskt att du börjar med att konkretisera dina idéer litegrann. Du behöver ju inte bekymra dig så mycket om själva "konstruera ett rollspel"-delen av processen än så länge; börja med att få en kloar uppfattning om hur dina regler ska fungera och hur din värld ska se ut. Plocka ett anteckningsblock eller något och börja skriv ner idéer! Fundera på regelmekanismer och testa dem tillsammans med dina polare! Försök utforma spelvärlden i ditt huvud. När du börjar få mer konkreta grejer att jobba med så tror jag att rollspelet blir enklare att skriva.

Dimfrost

Special Circumstances

T ex vill jag att strids och skadessystem ska vara lika realistiskt som Eons men inte dra ut på tiden lika mycket som det
Så du vill ha kvar fördelarna (i den mån man kan säga att realism är en fördel, alltså) utan att få några nackdelar? Lycka till med det. :gremwink: Det finns en otrolig massa gamla trådar om olika sorters stridssystem och hur man bäst konstruerar sitt egna här på forumet, och alla har sina favoriter. Om du återkommer med funderingar kring stridssystem lite senare i sommar har jag nog tid att gräva fram en och annan guldklimp ur forumets djupare hålor. :gremsmile:

Annars håller jag med Dnalor. Det är verkligen oslagbart att bara skriva ner en lång lista på alla grejer du skulle vilja ha med i världen, och sedan börja sålla bland idéerna. Även stämningar och känslor kan man försöka fånga i ord: till exempel använde jag "Zeppelinare som avtecknar sig mot sensommarhimlen" som en del i beskrivningen av min värld Terone.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mitt tips (baserat på arbetet med mitt eget spel Höstdimma), se till att så snabbt som möjligt få ihop en spelbar testversion, så att du kan spela ditt spel och känna på det lite. (I Höstdimmas fall så gjorde jag en tvåsidorshistoria i "Dogma-format", men bind dig inte till två sidor om du behöver mer för tabeller eller så, det viktiga är att du snabbt får något som är "klart.)

Sedan är det trevligt med någon/några att bolla ideer med, själv har jag hittat ett gott gäng på IRC som jag frågar om råd när jag sitter och tvekar. Man får lite wow-känsla när man sitter och klurar runt sitt spel och någon fäller en kommentar som visar att de precis har fattat vad ens spel handlar om och deras råd är precis det man inte kunde formulera själv just då.

Jarl

Hero
Utöver de andra råden här i tråden så kan man ju alltid ställa sig gamla klassiska frågor:

* Vem skriver jag rollspelet för? För min egen spelgrupp bara? Isåfall krävs mindre organisation på det hela och spelet kan anpassas väldigt specifikt. För vem som helst? Då behövs en hel del exempel och mer struktur och förklaringar, så att människor inte insatta i dina tankegångar kan hänga med.

* Vilken nivå av rollspelare krävs för att förstå ditt spel? Ska vem som helst kunna plocka upp och spela det? Isåfall måste man ha utförliga exempel och förklaringar på hur rollspel går till överhuvudtaget. Är det riktat till inbitna rollspelare? Då kanske en hel del saker ger sig automatiskt och inte kräver så mycket utveckling. Man bör väl iofs aldrig underskatta hur mycket förklaringar som verkligen behövs...

* Även om det kommer senare, så kan det vara värt att fundera lite över vad man har för resurser tillgängliga för layout. Kan du själv rita eller designa saker? Isåfall så är det ju utmärkt! Annars kanske man vill leta upp någon som kan göra några bilder. Om rollspelet är tänkt att spelas av alla så är det väldigt trevligt med lite bilder och layout som säger att "det här är ditt spel", inte en generisk word-fil :gremwink: Men som sagt sådana saker kommer senare...

* Angående regler. Ta en funderare innan du börjar på om reglerna ska vara världsspecifika eller generella. Ska reglerna passa till massa olika spelvärldar så blir dom lätt lite annorlunda jämfört med de som är tänkta till en viss kampanjmiljö. Vanligtvis är det lite enklare att göra regler som passar bäst till en viss "värld". Antalet faktorer man behöver ta med i beräkningen minskar drastiskt.

* Bra sluttips: var aldrig rädd för att revidera, revidera, revidera! Kommer du på att regel X inte gör att regel Y blir speciellt bra, fundera både på om du kanske borde ändra X eller ändra på Y. Oftast är det bäst om olika regler följer ungefär samma mönster. Det gör reglerna lättare att lära sig och komma ihåg. Så ändra, testa och fundera.

Lycka till!

/nippro

entomophobiac

Low Prep High Play
Problemet är att jag inte vet i vilken ände och hur jag ska börja.

Då bör du nog fundera lite till. Vill du verkligen göra ett helt spel? Det är ett hiskeligt jobb, och som den här platsen på nätet kan bevisa så är det inte en stor andel påbörjade projekt som faktiskt skrivs färdigt.

Däremot är det bra att ha några mindre projekt att leka lite med. Och det är ännu viktigare att ha människor att bolla idéer med, så att allt du skriver inte blir en repetition av sig självt. Något jag själv råkat ut för.

är att jag inte vet i vilken ände och hur jag ska börja.

Börja med att formulera din idé och varför den är intressant gentemot andra spel på marknaden. Försök skriva en enda mening som förklarar spelets övergripande koncept. Denna mening ska få dig själv att bli intresserad av att skriva, och pocka på andra rollspelares uppmärksamhet.

Den ska också genomsyra hela spelet. Allt du skriver ska vara i enighet med den här meningen. Vill du ha exempel? Hmm.

D&D (kunde ha skrivits:)
"Spelsystem som utspelar sig i episk fantasy och belönar heroism".

Typ.

När den här meningen är formulerad så har du en utgångspunkt. Det är viktigt. Vad du sedan skriver är inte lika viktigt. Börja i den ände du har inspiration, men försök stapla upp de rubriker/kapitel du anser dig behöva så vet du ungefär vad som behövs. Och precis som Krille skriver i sin lilla guide så är det väldigt mycket som måste göras, i alla fall om man ska skriva en hel värld.

Men lycka till, hur som helst. Hoppas du får ut något av tipsen du får i forumet.

Problemet är väl att alla människor arbetar olika.