Utöver de andra råden här i tråden så kan man ju alltid ställa sig gamla klassiska frågor:
* Vem skriver jag rollspelet för? För min egen spelgrupp bara? Isåfall krävs mindre organisation på det hela och spelet kan anpassas väldigt specifikt. För vem som helst? Då behövs en hel del exempel och mer struktur och förklaringar, så att människor inte insatta i dina tankegångar kan hänga med.
* Vilken nivå av rollspelare krävs för att förstå ditt spel? Ska vem som helst kunna plocka upp och spela det? Isåfall måste man ha utförliga exempel och förklaringar på hur rollspel går till överhuvudtaget. Är det riktat till inbitna rollspelare? Då kanske en hel del saker ger sig automatiskt och inte kräver så mycket utveckling. Man bör väl iofs aldrig underskatta hur mycket förklaringar som verkligen behövs...
* Även om det kommer senare, så kan det vara värt att fundera lite över vad man har för resurser tillgängliga för layout. Kan du själv rita eller designa saker? Isåfall så är det ju utmärkt! Annars kanske man vill leta upp någon som kan göra några bilder. Om rollspelet är tänkt att spelas av alla så är det väldigt trevligt med lite bilder och layout som säger att "det här är
ditt spel", inte en generisk word-fil
Men som sagt sådana saker kommer senare...
* Angående regler. Ta en funderare innan du börjar på om reglerna ska vara världsspecifika eller generella. Ska reglerna passa till massa olika spelvärldar så blir dom lätt lite annorlunda jämfört med de som är tänkta till en viss kampanjmiljö. Vanligtvis är det lite enklare att göra regler som passar bäst till en viss "värld". Antalet faktorer man behöver ta med i beräkningen minskar drastiskt.
* Bra sluttips: var aldrig rädd för att revidera, revidera, revidera! Kommer du på att regel X inte gör att regel Y blir speciellt bra, fundera
både på om du kanske borde ändra X eller ändra på Y. Oftast är det bäst om olika regler följer ungefär samma mönster. Det gör reglerna lättare att lära sig och komma ihåg. Så ändra, testa och fundera.
Lycka till!
/nippro