Nekromanti Rollspelsmakande!

Simitri

Veteran
Hej!
Jag har precis börjat konstruera ett eget rollspel. Än så länge har jag bara ritat upp en karta på området där det hela utspelar sig.
Det hela utslpelar sig på en stor ö någonstans ute i havet ungefär år 2500.
Och folket som bor där har ingen aning om världen utanför ön (om det nu finns någon), dom har heller ingen aning om hur dom kom till denna ö.
Kanske beror det på att nästan hela jorden blev översämmad. Vad vet jag? Men problemet är att ingen kommer ihåg något om vad som hände, och folket som bor där är tvugna att bilda kolonier och fästen för att de ska kunna överleva dom onda tingen som lurar ute i vildmarken.
Folk som försökt lämna ön genom att bygga båtar har aldrig kommit tillbaka, förutom delar av båtarna dom åkt med.
Nej nu blev det lite krongligt här va :gremconfused:
Har ni några idéer om hur dom kom till denna ö eller vad det egentligen var som hände så kan ni väl gärna skriva upp dom här.
En sak till bara. Människorna där ute på ön är inte heller så kunniga som dom var förr. Elen är fortfarande ett mysterium.

Mörker

Warrior
Ja du, det här med rollspelsskapande är ju något väldigt personligt; i såväl berättelse, regelsystem och tillvägagångssätt. Men för att mer konkret svara på dina frågor så har jag några synpunkter.
1. Om det hela utspelar sig för 2500 år sedan (alltså ca 500 år f.Kr.) så är det väl ganska naturligt att elektriciteten inte är uppfunnen...?
2. Antingen kan du analysera hur liv verkligen uppstår på planeter med ungefär samma förhållanden som jorden, och efter det bestämma om de "föddes" där ända sedan början eller om de kommit dit någonstansifrån.
3. Vildmarken och dess farors närhet och utbredning på ön påverkar samhällena där ganska mycket. Om de ständigt behöver värna sig mot angrepp har ön säkert haft behov att uppfinna vapen, och det kan mycket väl vara vanligt att vara soldat i sådana samhällen.
4. Tänk också på hur de producerar den mat de behöver; jordbruk är klart vanligast om man ser till vår egen historia och de flesta fantasyrollspel; men det kan ju tänkas att djuruppfödning är vanligare. Det finns ju även jakt och fiske, som i vår egen historia var en del av vår utveckling, och innan dess var vi människor samlare.

Bara lite små saker för tillfället, men kanske kan det vara värt att fundera över...

Simitri

Veteran
Tack så mycket för svaren, men tanken var ju att det var år 2500 efter kristus, och att det var någon typ av katastrof som gjorde att dom kom till ön.

Pom

Swashbuckler
Ö

Intressant koncept!

Hur har nu detta gått till? Hm. Här är ett rejält tillkrånglagt förslag:

Växthuseffekten brukar ju nämnas i sådana sammanhang, men för att blötlägga hela jorden krävs mer än bilar, fårbajs och vulkaner. Kanske ledde dock nämnda effekt till att det blev ruggig brist på sötvatten när havet bredde ut sig över floder och sjöar och saltade ned grundvattnet. För att värja sig mot detta forskade man fram någon metod att lätt transmutera ett antal grundämnen till väte och syre, varefter man omvandlade alla möjliga bergskedjor och övriga kuperade områden till vatten. Processen gick överstyr. Inte nog med att det bildades väldiga vattenreservoarer med tillräckligt med vatten tillräckligt för att dränka hela planetytan, maskiner som användes för omvandlingsprocessen blev omöjliga att stoppa eftersom de började förvandla allt i närheten till vatten. Att åka båt längre sträckor blev livsfarligt eftersom man riskerade att komma i närheten av en ännu fungerande vattenomvandlare som förvandlade båten till just vatten om man inte vände illa kvickt.
För att överleva byggde man några få jätteskyskrapor som förutom människor också härbergerade storskaliga apparater som alstrade fält som skyddade byggnaden från vattenomvandling. Apparaterna i sig gav tyvärr ifrån sig hälsovådlig strålning som tenderade att radera olika elektroniska minnen. De fungerade heller inte felfritt, utan läckor uppstod och vattenfyllde nivå efter nivå.
Sedan några hundra år lever man på taket till en sådan enorm skyskrapa (som förstås är täckt med jord och rejält överväxt vid det här laget). Informationsförlust, prioriteringar och överlevnadskamp har gjort att kunskap om detta gått förlorad eller förvanskats till sagor. El kräver kraftkällor och ledande material, vilka kanske är nästan omöjliga att få tag på på "öns" yta.

Eller så kan det ju vara på något helt annat vis! :gremsmile:

Lycka till!

Brior

Swordsman
Ismeteoriter

Jorden kom år 2200 in i en galaktisk meteorsvärm , där det mesta som regnade ner var fruset vatten vilket smälte och fyllde på världshaven (detta pågick under flera decennier och är en tänkbar teori om hur haven uppkom har jag läst). Meteorerna var inte så stora att allt liv utplånades, men de förstörde ändå det mesta av modernt liv. I ett sista desperat försöka att överleva, konstruerade människorna en stad i en bubbla på oceanens botten. Där levde de under ett par hundra år och glömde successivt sitt ursprung, men en automatisk konstruktion var programmerad att skicka kolonin mot ytan när seismiska instrument visade att himlen åter var fri, eller bubblans hållfasthet började svikta. Av solljuset vid ytan försvagades den åldriga kupolen och kollapsade under den s.k. "kristallnatten". Människolandet flyter alltså på världshavet med legender om andra "världar" bortom solnedgången. Kanske lever den stora AI:n kvar i underjorden med en egen sorgsen vishet eller ilska över att ha blivit bortglömd...

/Erik G

Troberg

Sinister eater
Re: Ö

Hur har nu detta gått till? Hm. Här är ett rejält tillkrånglagt förslag:
Enklare förslag:

Någon glömde badkarskranen och innan någon hittat orsaken till problemet var jorden översvämmad.

Lätt hänt...

Simitri

Veteran
Nej nej, här ska inte glömmas bort. Skriv du gärna andra förslag :gremlaugh:
Ju mer desto bättre :gremsmile:

Simitri

Veteran
Re: Ö

Tack så jätte mycket för alla förslag. Skriv gärna mer förslag det är alltid nödvändigt.

En sak till bara. Jag kom på att denna katastrof bar med sig något virus eller liknande, så vissa djur och människor blev smittade vilket ledde till vissa både hemska och bra följder.
Detta gjorde också så att människorna förlorade en del minnen eller något liknande vilket ledde till att deras kunskap om elektronic och liknande försämmrades.

Så tänk på detta när ni skriver era förslag.

Tack på förhand!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Expedition Robinson

Med de förutsättningar du beskriver, skulle man inte kunna göra en värld i samma stil som den i Philip Jose Farmers "To your scattered bodies go", där döda människor ur alla tänkbara historiska perioder vaknar upp på en okänd värld. Eftersom du verkar lägga tonvikten på överlevnad i en ny värld, skulle man helt kunna skippa alla former av förklaring (och även tids och platsangivelser). Det enda rollpersonerna vet är att de plötsligt står på en okänd strand. Eventuellt kan de ha minnen om vilka de är och var de senast befann sig, men de kan också ha minnesförlust, eller bara generella minnen av vilka de är (jag vet att jag är läkare, men jag minns inte något av mitt liv). Då kan de mycket väl ha kunskaper om teknologi och elektricitet, men det blir svårt att använda kunskaperna då de måste bygga upp en ny civilisation från grunden.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Expedition Robinson

Med de förutsättningar du beskriver, skulle man inte kunna göra en värld i samma stil som den i Philip Jose Farmers "To your scattered bodies go"
Och i så fall kan jag rekommendera att man införskaffar den lysande boken GURPS Riverworld, där har man massor av grovjobbet gjort.

Lindenius

Swashbuckler
Ring Mulder och Scully!

Det enda rollpersonerna vet är att de plötsligt står på en okänd strand. Eventuellt kan de ha minnen om vilka de är och var de senast befann sig, men de kan också ha minnesförlust, eller bara generella minnen av vilka de är (jag vet att jag är läkare, men jag minns inte något av mitt liv).

Låter som hämtat ur valfri UFO-tidning. :gremsmirk:

//erik. om ni bara tittar i den här neurolizern kommer allt bli lika bra som förut... :gremcool:

Simitri

Veteran
Hmm, blir detta bra? (mycket kortfattat)
År 2500 drabbades jorden av ett is meteorit regn.
Meteoriterna bar med sig ett hemskt virus som drabbade mycket av det som levde på jorden. Folk, växter och djur blev smittade av detta virus och fick då vissa, både negativa och positiva krafter (eller något liknande). Is meteoriterna förstörde och ödela (eller va det heter) stora deler av jorden. Allt eftersom smällte också is meteoriterna och jorden blev till mestadels översvämmad. Bara dom högsta delarna av jorden fanns kvar, och det kvarvarande folket som överlevt började så småningom bilda kolonier för att kunna skydda sig mot de hemska tingen som lurar ute i den ännu, inte helt utforskade vildmarken.

Bara en fråga. Tycker ni att det överlevande folket ska ha samma kunskaper (kunna lika mycket) som de hade tidigare, innan katastrofen inträffade?