Vindicator
Veteran
Hej allihopa. Jag håller på och arbetar på ett eget rollspel, och efter ett par sommarlov börjar det äntligen bli något sånär klart. Men några saker som jag däremot inte har tänkt så mycket på tidigare, utan börjat oroa mig för först nu, är vilka rättigheter man har om ett spel trots allt skulle bli utgivet, så vad jag tänkte fråga var om någon här har koll på detta.
1. Regelsystemet. Lite kortfattat om regelsystemet som jag har använt, så är det ganska likt Neotech's / EON's, eftersom jag tycker att dessa är väldigt bra:
- För att fastställa olika egenskaper för rollpersonen slår man mellan Om2T och Om4T (Om är tärningsslag där man slår om 1:or och lägger till 1 varje gång en sådan förekommer, eftersom jag tycker att det fungerar bra.. dessutom vill ingen spelare ha en rollperson med 3 i Fysik ).
Totalt finns det sju grundegenskaper (Fys, Rör, Pre, Mek, Int, Utb, Kar), åtta personlighetsegenskaper (Aggressivitet, Empati, Hederlighet, Karma, Optimism, Religiös tro, Rykte, Våghalsighet) och tre sekundära egenskaper (som inte påverkar färdigheterna, utan själva används som värden - Sinnen, Psyke och Handling)
- Alla spelets färdigheter är baserade på en enda grundegenskap, där man oftast har GE/2 som grund (om det inte är specialfall, som språk eller saker som vanligt folk inte har mycket kunskap om, t.ex. datavetenskap), och det högsta värde man kan höja färdigheterna till är "GE + 3"
-Svårighetsslag varierar mellan Ob2T och Ob6T och slås på samma sätt som i t.ex. Neotech, d.v.s. att man ska slå under färdighetsvärdet med svårighetsslaget för att lyckas. Om alltför många av sexorna innan omslag av Ob-tärningar ger 6:or blir det dessutom fummel.
Vad jag har funderat på är om detta är för likt andra rollspels grundregler. Har de som har skrivit andra rollspel också rättigheterna till hela regelsystemet, så att man inte får använda delar av dem (som jag har gjort med svårighetsslagen) och är tvungna att hitta på helt egna alternativ för färdighetsvärden, svårighetsslag, med mera? För det finns trots allt inte så värst många olika sätt som ett svårighetsslag kan varieras på (i alla fall inte om man räknar de sätt som fungerar bra och enkelt för både spelarna och SL).
2. Den andra saken som jag inte är säker på är copyrightregler... Jag har försökt bifoga ett screenshot av hur en sida i mitt vapentillbehör ser ut (vet inte om det kom med, men jag hoppas det). Jag har använt olika bilder av riktiga vapen från internet som förebilder, men arbetat om dem i Photoshop, så de är inte längre likadana, fastän ändå baserade på dem.
Exakt var går gränsen till rättigheter till bilder? För när jag har två helt fungerande vapentillbehör (18 sidor skjutvapen x 8 vapen/sida , 6 sidor närstridsvapen x 12 vapen/sida) som jag har arbetat så länge på, så skulle det vara väldigt irriterande att behöva rita om allting för hand. Och helt utan bilder på olika vapen skulle beskrivningarna bli alldeles för tråkiga.
Så om det är någon som vet någonting om detta eller har åsikter, så skulle jag vara väldigt tacksam.
1. Regelsystemet. Lite kortfattat om regelsystemet som jag har använt, så är det ganska likt Neotech's / EON's, eftersom jag tycker att dessa är väldigt bra:
- För att fastställa olika egenskaper för rollpersonen slår man mellan Om2T och Om4T (Om är tärningsslag där man slår om 1:or och lägger till 1 varje gång en sådan förekommer, eftersom jag tycker att det fungerar bra.. dessutom vill ingen spelare ha en rollperson med 3 i Fysik ).
Totalt finns det sju grundegenskaper (Fys, Rör, Pre, Mek, Int, Utb, Kar), åtta personlighetsegenskaper (Aggressivitet, Empati, Hederlighet, Karma, Optimism, Religiös tro, Rykte, Våghalsighet) och tre sekundära egenskaper (som inte påverkar färdigheterna, utan själva används som värden - Sinnen, Psyke och Handling)
- Alla spelets färdigheter är baserade på en enda grundegenskap, där man oftast har GE/2 som grund (om det inte är specialfall, som språk eller saker som vanligt folk inte har mycket kunskap om, t.ex. datavetenskap), och det högsta värde man kan höja färdigheterna till är "GE + 3"
-Svårighetsslag varierar mellan Ob2T och Ob6T och slås på samma sätt som i t.ex. Neotech, d.v.s. att man ska slå under färdighetsvärdet med svårighetsslaget för att lyckas. Om alltför många av sexorna innan omslag av Ob-tärningar ger 6:or blir det dessutom fummel.
Vad jag har funderat på är om detta är för likt andra rollspels grundregler. Har de som har skrivit andra rollspel också rättigheterna till hela regelsystemet, så att man inte får använda delar av dem (som jag har gjort med svårighetsslagen) och är tvungna att hitta på helt egna alternativ för färdighetsvärden, svårighetsslag, med mera? För det finns trots allt inte så värst många olika sätt som ett svårighetsslag kan varieras på (i alla fall inte om man räknar de sätt som fungerar bra och enkelt för både spelarna och SL).
2. Den andra saken som jag inte är säker på är copyrightregler... Jag har försökt bifoga ett screenshot av hur en sida i mitt vapentillbehör ser ut (vet inte om det kom med, men jag hoppas det). Jag har använt olika bilder av riktiga vapen från internet som förebilder, men arbetat om dem i Photoshop, så de är inte längre likadana, fastän ändå baserade på dem.
Exakt var går gränsen till rättigheter till bilder? För när jag har två helt fungerande vapentillbehör (18 sidor skjutvapen x 8 vapen/sida , 6 sidor närstridsvapen x 12 vapen/sida) som jag har arbetat så länge på, så skulle det vara väldigt irriterande att behöva rita om allting för hand. Och helt utan bilder på olika vapen skulle beskrivningarna bli alldeles för tråkiga.
Så om det är någon som vet någonting om detta eller har åsikter, så skulle jag vara väldigt tacksam.