Nekromanti Rollspelsmakares rättigheter?

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Hej allihopa. Jag håller på och arbetar på ett eget rollspel, och efter ett par sommarlov börjar det äntligen bli något sånär klart. Men några saker som jag däremot inte har tänkt så mycket på tidigare, utan börjat oroa mig för först nu, är vilka rättigheter man har om ett spel trots allt skulle bli utgivet, så vad jag tänkte fråga var om någon här har koll på detta.

1. Regelsystemet. Lite kortfattat om regelsystemet som jag har använt, så är det ganska likt Neotech's / EON's, eftersom jag tycker att dessa är väldigt bra:
- För att fastställa olika egenskaper för rollpersonen slår man mellan Om2T och Om4T (Om är tärningsslag där man slår om 1:or och lägger till 1 varje gång en sådan förekommer, eftersom jag tycker att det fungerar bra.. dessutom vill ingen spelare ha en rollperson med 3 i Fysik :gremtongue: ).
Totalt finns det sju grundegenskaper (Fys, Rör, Pre, Mek, Int, Utb, Kar), åtta personlighetsegenskaper (Aggressivitet, Empati, Hederlighet, Karma, Optimism, Religiös tro, Rykte, Våghalsighet) och tre sekundära egenskaper (som inte påverkar färdigheterna, utan själva används som värden - Sinnen, Psyke och Handling)
- Alla spelets färdigheter är baserade på en enda grundegenskap, där man oftast har GE/2 som grund (om det inte är specialfall, som språk eller saker som vanligt folk inte har mycket kunskap om, t.ex. datavetenskap), och det högsta värde man kan höja färdigheterna till är "GE + 3"
-Svårighetsslag varierar mellan Ob2T och Ob6T och slås på samma sätt som i t.ex. Neotech, d.v.s. att man ska slå under färdighetsvärdet med svårighetsslaget för att lyckas. Om alltför många av sexorna innan omslag av Ob-tärningar ger 6:or blir det dessutom fummel.

Vad jag har funderat på är om detta är för likt andra rollspels grundregler. Har de som har skrivit andra rollspel också rättigheterna till hela regelsystemet, så att man inte får använda delar av dem (som jag har gjort med svårighetsslagen) och är tvungna att hitta på helt egna alternativ för färdighetsvärden, svårighetsslag, med mera? För det finns trots allt inte så värst många olika sätt som ett svårighetsslag kan varieras på (i alla fall inte om man räknar de sätt som fungerar bra och enkelt för både spelarna och SL).


2. Den andra saken som jag inte är säker på är copyrightregler... Jag har försökt bifoga ett screenshot av hur en sida i mitt vapentillbehör ser ut (vet inte om det kom med, men jag hoppas det). Jag har använt olika bilder av riktiga vapen från internet som förebilder, men arbetat om dem i Photoshop, så de är inte längre likadana, fastän ändå baserade på dem.
Exakt var går gränsen till rättigheter till bilder? För när jag har två helt fungerande vapentillbehör (18 sidor skjutvapen x 8 vapen/sida , 6 sidor närstridsvapen x 12 vapen/sida) som jag har arbetat så länge på, så skulle det vara väldigt irriterande att behöva rita om allting för hand. Och helt utan bilder på olika vapen skulle beskrivningarna bli alldeles för tråkiga.

Så om det är någon som vet någonting om detta eller har åsikter, så skulle jag vara väldigt tacksam. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag har funderat på är om detta är för likt andra rollspels grundregler."

Det är utförandet som skyddas (det vill säga texten du skriver), inte regelproceduren. Du bryter inte mot några regler så länge som du skriver texten själv, istället för att skriva av.

"Jag har använt olika bilder av riktiga vapen från internet som förebilder, men arbetat om dem i Photoshop, så de är inte längre likadana, fastän ändå baserade på dem."

Det där är ett luddigt fall. Jag tror faktiskt att du är tvungen att rita om vapnen för hand.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
- För att fastställa olika egenskaper för rollpersonen slår man mellan Om2T och Om4T (Om är tärningsslag där man slår om 1:or och lägger till 1 varje gång en sådan förekommer, eftersom jag tycker att det fungerar bra.. dessutom vill ingen spelare ha en rollperson med 3 i Fysik :gremtongue: ).
Är inte det ett tillkrånglat sätt att göra något som är väligt likt att bara ta tärningen +1 från början. Har du flera tärningar har du ändå en normalfördelad kurva, med ganska låg sannolikhet i övre änden. Att krångla till det för att justera ner den sannolikheten med någon bråkdels procent känns inte jättemotiverat.

Eller har jag missförstått vad du menar?
 

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Är inte det ett tillkrånglat sätt att göra något som är väligt likt att bara ta tärningen +1 från början. Har du flera tärningar har du ändå en normalfördelad kurva, med ganska låg sannolikhet i övre änden. Att krångla till det för att justera ner den sannolikheten med någon bråkdels procent känns inte jättemotiverat.

Eller har jag missförstått vad du menar?
Japp, du har missförstått. :gremsmile: Om man slår 2,3,4,5 eller 6, så blir resultatet av slaget precis vad det visar. Det är bara ettor som slås om och lägger till 1 till resultatet... fastän det kanske är som du säger, att det bara blir krångligt. Får fundera på om jag ska byta ut Om-slagen för grundegenskaper mot helt vanliga tärningar, det skulle kanske vara bättre så, trots allt.
 

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Det är utförandet som skyddas (det vill säga texten du skriver), inte regelproceduren. Du bryter inte mot några regler så länge som du skriver texten själv, istället för att skriva av.
Texten är min, det är bara regelsystemet som är liknande, så jag antar att jag inte har så mycket att oroa mig för, då. Tack för hjälpen. :gremsmile:

Det där är ett luddigt fall. Jag tror faktiskt att du är tvungen att rita om vapnen för hand.
:gremfrown: Antar att det dröjer ett par år till innan det blir klart i så fall... för att hitta copyrightinnehavarna till 200 vapenbilder och fråga dem om lov är nog nästan helt omöjligt. Speciellt som jag inte ens kommer ihåg var bilderna som jag använde som förebilder till de flesta av vapnen finns. :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Japp, du har missförstått. Om man slår 2,3,4,5 eller 6, så blir resultatet av slaget precis vad det visar. Det är bara ettor som slås om och lägger till 1 till resultatet...
Nej, det var så jag förstod det.

Du borde rita ut fördelningskurvan för respektive metod. Jag misstänker att de är näst intill exakt lika, med undantaget att det är aningen (och då menar jag en mycket liten aning) lägre sannolikhet för de högsta resultaten. Jag skulle spontant gissa att du får ett medel som är 0.1 eller 0.2 lägre med din metod, plockat i huvudsak får de höga värdena. Det är bara en skattning mellan tummen och pekfingret, har inte ork att räkna ordentligt på det nu.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Ang. copyrightregler.

Du kan läsa mer om detta ämne på min FAQ om rollspel och upphovsrätt.

Som Krille redan nämnt så är det bara det sätt som ett spels regler uttrycks eller beskrivs på som kan skyddas medan själva reglerna som sådana är fria för var och en att beskriva på sitt eget sätt.

Huruvida de bilder som du nu har kan användas eller inte beror på hur pass omfattande din omarbetning av dem är. En bild har ett relativt snävt skyddsområde, dvs det krävs inte så mycket omarbetning för att ett nytt verk skall anses ha kommit till. De illustrationer som du bifogat verkar inte särskilt originella, jag har sett rätt många liknande. Frågan är faktiskt om bilderna alls kan anses som upphovsrättskyddade. Jag nöjer mig dock med att konstatera att bilder av detta slag måste anses ha ett synnerligen snävt skydd. Har du gjort omfattande bearbetningar, t.e.x. ändrat färger, lagt till den svarta linjen runt silhuetten, etc. så skulle jag spontant säga att bilderna är nya verk. Det är ju dock alltid bäst (och säkrast) att rita själv...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Mer om bilder

Vet du hur det fungerar att bara länka till bilder som finns publicerade på internet? Alltså, då mångfaldigar jag ju i alla fall inte bilden. Fast å andra sidan så distribuerar jag den.

(Sorry om jag OTar men jag tyckte det låg nära nog, särskilt när det gäller bilder till rollspelssidor.)

Väldigt bra FAQ, förresten.

/Simon
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Mer om bilder

Rent allmänt så är länkning är OK så länge det inte är djuplänkar. Om man djuplänkar så betraktas det som mångfaldigande, vilket man inte får göra utan tillåtelse. Att "länka in" en bild från en webbplats till din egen som du föreslår är alltså inte att rekommendera. Du kan ju naturligtvis alltid be om tillåtelse att få djuplänka...
 
Top