Nekromanti Rollspelsmakargille?

Krigeus

Veteran
Att gå vidare...

Jag är klart intresserad av en sådan förening.

Fördelen som jag ser det är att en förening som denna kan agera dels som ett forum för aspirerande rollspelsproducenter och dels som en promotor för samma grupp. En förening som denna kommer knappast att ha någon geografisk central punkt och "lokalavdelningar" kan hjälpa till med att sprida dessa egenproducerade spel vidare, på konvent, inom den egna föreningen etc.

Men vidare till rena praktiska detaljer. Det första som måste göras är att sammanföra en grundstomme, ordna en informationssajt och fixa teknikaliteterna runt grundandet av föreningen. Det finns ett klart intresse för detta och allt som behövs är lite reklam på diverse forum. Reklam kan även göras på konvent i form av lite enklare affischering och om medlemmar deltar använda sig av rent fysiskt promoting.

Hursomhelst, jag ställer villigt upp på att ingå i en styrelse eller i föreningen överhuvudtaget.

Ett lite oorganiserat inlägg men jag tror ni fattar poängen :gremsmile:

peterb

Swordsman
En del praktiska frågor...

Krigeus tog i sitt inlägg upp ett antal praktiska frågor som borde tas tag i, t.ex. en informationssajt.

Nu har jag temporärt slängt upp ett par arbetsdokument på min wiki, men det är alltid bra med en egen sajt. Att slänga upp en informationssajt är inte ett så stort jobb, och går snabbt, men för att veta vilket domännamn vi ska ha så måste vi bestäma oss för vad föreningen skall heta. Jag har föreslagit "Rollspelsmakargillet", men det kan ju finnas bättre namn, som ex. "Svenska Rollspelsskapar föreningen". Man kan ju iofs alltid lägga upp en subdomän och ha föreningens sajt "inhyst", det går ju fort...

Mitt förslag är att använda någon form av wiki applikation för informationsajten, då kan medlemmarna själva hjälpa till att hålla informationen uppdaterad. En portal (typ Postnuke) känns som att ta i för mycket.

Dom som vill påverka föreningens, namn, syfte och stadgar kan bidra med förslag på min wiki eller naturligtvis via inlägg i den här tråden.

Simon

Swashbuckler
Re: Where Do We Go From Here?

Som en start kan man väl använda denna tråd. Skriv ett inlägg i vilket du anmäler dig.

Undertecknad intresserad.

Men jag undrar om inte wikin är bättre som intresseuppsamlare och preliminär medlemslista. Den här tråden kommer bli väldigt lång annars, lite i onödan.

/Simon

Simon

Swashbuckler
Re: En del praktiska frågor...

Jag röstar på Rollspelsmakargillet framför Svenska rollspelsmakarföreningen (kanske Rollspelsmakaregillet, om man vill vara lite elegant...)

/Simon

Krigeus

Veteran
Re: En del praktiska frågor...

Jag håller med, lägg upp en tråd i wikin där intresserad kan lägga in sitt namn (eller nickname)

peterb

Swordsman
Ett eget forum?

Är det någon poäng med att ha en egen anslagstavla för föreningen? Om ni tycker att det är det så kan jag i ett nafs lägga upp en sådan på forum.rollspelshornan.se. Det forumet är iofs byggt för att försöka få igång ett webforum för Basic Roleplaying spel men kan ju användas för fler syften...

peterb

Swordsman
Namnfrågan

Jag håller med om att Rollspelsmakaregillet låter lite bättre. Det blir också mer korrekt, det heter ju t.ex. "skomakare" och "skomakaregillet". Jag röstar för att vi gör den lilla förändringen och kör på namnet "Rollspelsmakaregillet". Personligen tycker jag att det är mer "rollspelsaktigt" att använda ordet "gille" istället för "förening", så jag föredrar ett sådant namn. "Skrå" kan man ju också tänka sig och egentligen är det mer korrekt, då gille mer är ett bröderaskap en en sammanslutning av yrkesmän, men "Rollspelsmakareskrået" låter inte lika bra som "Rollspelsmakaregillet" - tycker i alla fall jag.

Targon

Hero
Fan, hur gör man?

Försökte utan framgång till och med följa dummies-instruktionerna för hur man installerar pmwiki utan att lyckas. Tydligen har jag intelligenskvot amöba. Så min fråga är hur jag rent konkret gör för att skriva upp mitt jefla namn på listan. Måste jag verkligen installera femtioelva program innan det funkar (winzip och smartftp). Och ok att jag vet vilket som är lösenordet, men vilket användarnamn ska jag använda, och vad för servernamn?!!

För vilka är denna tjänst till för egentligen?!

peterb

Swordsman
Re: Fan, hur gör man?

Eh? :gremsmile: Du behöver definitvt inte installera PmWiki själv! Gör så här: Klicka på länken "Redigera" som finns nere i högra hörnet på sidan med intresseanmälningar. Nu får du upp en logg-in dialog ruta. Ange lösenordet "gille" i lösenordsrutan. Skriv "*" först på raden under den senaste anmälningen, skriv sedan din anmälning (använd samma format som de andra). Klicka på "spara". Svårare än så skall det inte vara! :gremsmile:

Targon

Hero
User name?

Behöver ett giltigt användarnamn för att komma förbi logg-in-dialogrutan. Fixar inte det med bara lösenordet.

peterb

Swordsman
Re: User name?

Jag antar att det är intresseanmälnings sidan du försöker redigera? Du skall inte behöva ett användarnamn, PmWiki använder inte användarnamn bara lösenord, men testa och lägg in "Targon", det kan ju vara ett webbläsar relaterat problem (Jag använder Netscape/Mozilla). Både Simson och Krigeus lyckades ju lägga in sina anmälningar och dom har inga användarnamn så jag förstår inte varför du får problem, men det är bra att jag får veta det så att jag kan, om det är nödvändigt, modifiera lösenordsförfarandet.

Targon

Hero
Ok, fixade det! Tackar!

Jepp, problemet var att jag stavade lösenordet fel. Hoppsan! :gremblush: Pinsamt! Men tack för supporten. :gremsmile:

quetzalcoatl

Veteran
Re: User name?

Jag lyckas inte komma åt site, vad gör jag för fel? Jag skriver in lösenordet, testade med både stor och liten bokstav, men det funkar inte. Hjälp, någon?

/Axel Löfving

Edit: Problemet löst, glömde T i slutet... :gremblush: