Steg ett: Är teknik bra (Star Trek), dåligt (den mesta cyberpunk) eller egentligen inte intressant (Star Wars). Det första ger en mer positiv kampanj, det andra skapar en "mörkare" stämning, eftersom teknik tenderar att påverka SF-världar.
Steg två: Är tekniken "realistisk" (technothrillers), fantastisk (Trek igen) eller mittemellan (Alien)?
Det första innebär att man lättare kan "tro" på spelvärlden, det andra att man kan göra coolare grejor.
Steg tre: Är stilen "seriös" (Aliens), flippad (Space Truckers - se den!) eller ingen dera (Star Wars)?
Vissa spelare tycker det är viktigt att det är en allvarlig stämning, oavsett detta innebär psykodrama eller asskickaction, medan andra gillar att flippa ur.
Steg tre: Detta är svårt att beskriva, men: Är världsbilden som nu men med specialeffekter(Star Trek) eller har folks sätt att tänka förändrats (Stålgrottorna och de andra av Isaac Asimovs böcker om detektiven Eliah Bailey)? I Star Trek har man ett samhälle som trots hyperteknologi och (svsjv) ett samhälle där t.ex. ingen behöver arbata om han inte vill fortfarande domineras av människor som tänker som moderna amerikaner. I en del "djupare" science fiction har världsbilden verkligen ändrats, och om man rollspelar i en sådan bakgrund måste man tänka på det. Den behöver inte vara överdrivet djup heller; i Warhammer 40K's värld är den demokrati som är självklar för oss närmast ett skräckexempel på hur saker inte skall vara, och idén om "teknologisk utveckling" absurd.
Det första är enklare att rollspela, det andra gör att man känner att man är långt borta någon annan stans långt mer effektivare än monster, rymdskepp och cybergrejor.
Steg fyra: Finns det en naturlig grundkonflikt man kan falla tillbaka på? I Terminator är det uppenbart - jorden styrs av onda artificiella intelligenser och livet domineras av motståndet mot dem. I Aliens är det mindre uppenbart - det finns en mörk värld där ute där en hel massa annat kan hända än att man ränner in i aliens, men de finns ändå hela tiden där i bakgrunden som ett möjligt hot. Samma med replikanterna i Bladerunner/Do Androids dream...
I Mad Max - miljön finns ett "ständigt hot": bristen på mat och bensin och kläder och vatten och ammo... Det är dock ganska diffust och kan varieras mer än de ovanstånde temana.
Finns det en sådan konflikt är äventyrsskapande nemas problemas, men i längden kan det bli trist.
Fråga, äh, fem?: Finns det något ultracoolasskicking man kan göra som RP? I rollspelet Traveller kan man kryssa mellan planeterna och köpa och sälja och ha sig. I en Matrix-baserad värld kan den som inser hur världen egentligen är bryta mot vad som verkar vara naturlagarna. I Aliens kan man ha feta vapen. I en värld baserad på Terminator kunde man (källa: andra filmen, många av serierna) låta folk spela "omprogrammerade" robotar. Osv.
Om det inte finns något ultracoolasskicking att göra, varför spela spelet?
Fråga sex: Bygger det direkt på en bok/film/dataspel, eller är åtminstone väldigt likt det? Då kan det å ena sidan betyda att den som sett den vet för mycket (ex: Matrix) men å andra sidan kan man ladda med popcorn framför videon och fixa stämning innan man gör karaktärer.
Nightowl, nu får det vara nog
Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.