Nekromanti Rollspelsminnen del 1: Tuffaste handouten?

solvebring

Superhero
Jag tänkte dra igång en liten inspirationstråd baserad på folks minnen och erfarenheter.

Först ut!
Så, vilken är den tuffaste handouten eller rekvisitan du skapat eller fått delta kring i spel?
- Hur funkade den? Vad gjorde den så awesome? Osv.
- Har du foton, bifoga dem gärna!

Unfair

Hero
Jag har spelat väldigt lite på handouts men nyligen fattat hur awesome de är. Ja, jag är ny inom avancerad spelledning.

I min nya kampanj [Vänner för Alltid] så kommer jag spela med mycket handouts och jag har redan satt mig över öronen med jobb. All inspiration och alla tips som denna tråden kan komma med ska jag girigt ta in. Har däremot inget själv att bidra med än så länge.

Recca

Femme Fatale
Vad kan handouts vara för nåt? En karta över regionen? En gåta?

Jag har gett ut några gåtor i diktform som varit väldigt lyckade för inlevelsen.

tull

Hero
Alltså inte för att skryta men jag spelar ju i Vitulvs kampanj så jag vet inte var jag ska börja. Det är (typ) första gången handouts används väldigt seriöst och det är riktigt nice!

Ex: Kort på alla NPC:er vi möter, brev där uppdraget står nedskrivet.

Men det fetaste är nog dungeonen. Får jag räkna spelplanen som en handout? :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tändsticksasken från Masks of Nyarlathotep.

Man limmade ihop en ask, och jag fyllde den med tändstickor och lite aska. Coolt när jag gav den till spelarna!

Jag tror det bästa jag själv gjort är mina NPC-handouts till WFRP.

http://altdorfer.blogspot.com/search/label/NPC

Jag skrev ut allihopa och gav till spelarna. Sen satt de och byggde egna äventyr baserat på vem som tyckte såg fånig, farlig, snygg, dum, ful eller vad som helst ut.

Rising älskade dem. :gremfrown:

/M

Unfair

Hero
Recca said:
Vad kan handouts vara för nåt? En karta över regionen? En gåta?
*Det är väll en ganska öppen term men allt som spelledaren förberett som denne sedan lämnar ut till spelarna vid något tillfälle på mötet. Oftast i form av ett a4 papper.

*Min tolkning
Recca said:
Jag har gett ut några gåtor i diktform som varit väldigt lyckade för inlevelsen.
Jag man få exempel? Låter riktigt spännande!

Krille

Super Moderator
För väldigt länge sedan brukade jag och några kompisar spela jul-GURPS varje år. Ett år spelade vi en spionhistoria: vi var agenter från väst som skulle infiltrera Sovjetunionen i slutet på sjuttiotalet. Vår uppgift var specifikt att infiltrera den ryska testflygsbasen i Ramenskoje och få reda på så mycket som möjligt om Projekt L som testflögs där.

Vi nästlade oss in i Sovjet, fick kontakt med våra kontakter där, och fick nya identiteter, komplett med pass, ID-kort och resetillstånd. Små snygga häften var det, i sig häftiga handouts. Men det häftiga kom sen:

Efter en lång rafflande resa genom Sovjet där vi nästan blev avslöjade ett par gånger och vi verkligen var skitparanoida, till och med på varandra då vi började tro att någon av oss var dubbelagent, så kom vi äntligen in på basen och vi kunde börja samla information.

De handouts vi fick då var helt jefla otroliga. Spelledaren hade lånat sin pappas copyshop-möjlighet, och producerat en blåvit ritning över flygplanet, instruktionsmanual till riktmedlen på ryska, ett antal kretskortsscheman, och slutligen en klase fotografier på flygplanet.

Ritningen var baserad på en plastbyggsatsritning till en MiG-29 (det flygplan som vi spionerade på och som Ramenskoje projekt L senare skulle bli) som han hade suttit med tuschpenna och tippex och korrigeringstejp och gjort om, och sedan blåst upp till A3 och istället för svart på vitt fått den kopierad till vitt på blått.

Instruktionsmanualen var också en massa bilder från den där byggsatsen, valda delar av manualen till hans kamera och videokamera, en klase med skisser från ett bar flygböcker av Bill Gunston, och satt till en liten bok med en massa lorem ipsum med kyrilliska bokstäver, utskriven och ringbunden med stålringar.

Kretskortscheman kom från hans Amiga-handbok (på den tiden man fick kretskortsscheman med sin dator) fast med kyrilliska bokstäver.

Och fotografierna var riktigt läckra bilder på samma flygplansmodell som han snodde ritningen från, plåtade och framkallade på det gamla hederliga sättet (filmrulle ner till Japanfoto, ni vet). Det såg riktigt autentiskt ut så som han hade arrangerat modellen framför kulisser av landningsbana, flygtornet och hangarinteriörer.

Waow! Den spelledaren hade säkert lagt ut flera hundra bara på handouts.

Mogger

Hipsteranka
När vi körde Undergångens Arvtagare till Mutant så gjorde jag regelbundet nummer av Polisgazetten och Nordholmiaposten som återgav rollpersonernas göranden, ur ett lite annat perspektiv. Det var skitkul att göra dom, och det var skitkul att låta spelarna läsa dom. Ibland smög jag ner ledtrådar till kommande händelser, ibland gav jag tydlig information om rykten och händelser runt om i spelvärlden. Ibland gav artiklarna bara färg åt spelet.

Här är en av blaskorna, som beskriver en omvälvande händelse i Nordholmia (SPOILER, om du inte spelat UA) samt berättar om en rollpersonernas beryktade vrålåk, Krautkrämer:

Attachments

Wilmer

Hero
Inte riktigt en handout men i ett friformspoliskampanj jag spelar i nu så har vi en anslagstavla där bilder på misstänkta och bevis och liknande är uppsatta plus lite lappar i stil med "GREED?".

Smrtihara

Warrior
Jag har aldrig fått några tuffa handouts faktiskt så jag är fett avis på er andra. Dock har jag själv illustrerat då och då som spelledare vilket alltid får uppskattning. Jag tecknar främst upp NPCs under spelets gång (snabbhet är en styrka).

Tyr

Hero
Min favorit bland rekvisita jag använt är en speldosa. Jag använde den i ett skräckäventyr som ett experiment för att se om jag kunde få spelarna bli nervösa av just rekvisita. Det fungerade alldeles ypperligt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Insåg precis att Tome of Horrors: Complete är en hand-out i sig själv, eftersom själva boken finns med som ett CR20 monster.