Har du möjlighet att kolla in rollspelet Artesia så kan jag rekommendera det. Där påverkas rollpersonerna av astrologi. Både vid genereringen (se vilket stjärntecken som gubben är född på) men framför allt vad gäller erfarenhet.Jag tror även att astrologi bör ha stor betydelse både i spelvärlden och i reglerna, inte minst vad gäller rollfigurs-generering. Oavsett om man slumpar fram dessa grund-faktorer (vilket blod/temperament rollen har, vilka stjärntecken som dominerar dennes liv, o s v) eller väljer fritt, så kan antalet kombinationer göras oändligt stor (eller snarare icke överblickbar). Dessutom tror jag att man får fram både rollfigurens bakgrund och egenskaper samt personlighet med ett sådant system.
Bara som en sidokommentar så har jag i boken skrivit att kvinnor, åtminstone de i Kargom och andra måndyrkande landsändar, exakt synkar sin menscykel med månen så att de har en personlig månfas utöver de sedvanliga stjärntecknen m.m. Didra Damagi är således som mest levande när fullmånen lyser starkast liksom hennes tatueringar. Män har inget motsvarande vad jag vet.Baldyr said:Jag tror även att astrologi bör ha stor betydelse både i spelvärlden och i reglerna, inte minst vad gäller rollfigurs-generering. Oavsett om man slumpar fram dessa grund-faktorer (vilket blod/temperament rollen har, vilka stjärntecken som dominerar dennes liv, o s v) eller väljer fritt, så kan antalet kombinationer göras oändligt stor (eller snarare icke överblickbar). Dessutom tror jag att man får fram både rollfigurens bakgrund och egenskaper samt personlighet med ett sådant system.
Jag har funderat i dessa banor i många år själv men aldrig skrivit ned någonting vad gäller just specifikt trakorisk rollfigurs-generering. Nu kanske är det är dags att börja spåna, eller?
Öh? Jag kallade rollpersonen "Min gubbe" på tidigt 90-tal, och jag är övertygad om att termen är äldre än dataspelen. Faktum är att jag aldrig hört den användas av dataspelare.Baldyr said:Däremot vänder jag mig emot termer som "gubbe" med mera dataspels-terminologi i rollspels-sammanhang.
Huh?Baldyr said:Däremot vänder jag mig emot termer som "gubbe" med mera dataspels-terminologi i rollspels-sammanhang.
Jag tror vi ska avsluta denna "gubbe"-diskussion i denna tråd eller låta en moderator lyfta ut den till ett annat forum.Däremot vänder jag mig emot termer som "gubbe" med mera dataspels-terminologi i rollspels-sammanhang. wink
kosta said:Som någon sa MouseGurad är BW utan undantagen, men jag har inte koll nog att se hur olika fraktioner hanteras i det spelet. Ska bli spännande att se hur du löser den typen av mekanik (som för min del skulle passa att införlivas i Coriolis).
BeställtDante said:Tilltalas du av BW, men tycker att reglerna är för röriga är chansen stor att du skulle gilla Mouse Guard som i allt väsentligt är BW Light – gjort bra.