Nekromanti Rollspelsmodeller för trakoriskt rollspel

Snow

Swashbuckler
Det är massor av folk som rekomenderar mouseguard, inklusive killen på sfbok när jag beställde den, för 3 månader sedan.

Någon som vet var man kan få tag på det?

Baldyr

Hero
Det jag kanske framför allt hoppas (och ber) att ett Trakorien-rollspel fokuserar på (regelmässigt då) är rollfigurs-genereringen. Jag vet att du baserar en del av världsbilden på fyrtal vare sig det gäller element, temperament eller kroppsvätskor. (Sedan har vi ju fyra öar, fyra orakel, o s v.) Där tror jag att olika scheman och liknande kommer väl till pass för att skapa unika och intressanta rollfigurer med tydlig trakorisk prägel. Alltså istället för att man slår fram egenskaper, väljer sysselsättning och så vidare (alltså utgår ifrån begränsningar). Eller att man väljer bland arketypiska roller som "Den fördomsfulle ädlingen", "Den vällustige munken" o s v.

Jag tror även att astrologi bör ha stor betydelse både i spelvärlden och i reglerna, inte minst vad gäller rollfigurs-generering. Oavsett om man slumpar fram dessa grund-faktorer (vilket blod/temperament rollen har, vilka stjärntecken som dominerar dennes liv, o s v) eller väljer fritt, så kan antalet kombinationer göras oändligt stor (eller snarare icke överblickbar). Dessutom tror jag att man får fram både rollfigurens bakgrund och egenskaper samt personlighet med ett sådant system.

Jag har funderat i dessa banor i många år själv men aldrig skrivit ned någonting vad gäller just specifikt trakorisk rollfigurs-generering. Nu kanske är det är dags att börja spåna, eller?

/Pauli "Baldyr" Paananen

Andy

Vila i frid
Jag tror även att astrologi bör ha stor betydelse både i spelvärlden och i reglerna, inte minst vad gäller rollfigurs-generering. Oavsett om man slumpar fram dessa grund-faktorer (vilket blod/temperament rollen har, vilka stjärntecken som dominerar dennes liv, o s v) eller väljer fritt, så kan antalet kombinationer göras oändligt stor (eller snarare icke överblickbar). Dessutom tror jag att man får fram både rollfigurens bakgrund och egenskaper samt personlighet med ett sådant system.
Har du möjlighet att kolla in rollspelet Artesia så kan jag rekommendera det. Där påverkas rollpersonerna av astrologi. Både vid genereringen (se vilket stjärntecken som gubben är född på) men framför allt vad gäller erfarenhet.

Brior

Swordsman
Baldyr said:

Jag har funderat i dessa banor i många år själv men aldrig skrivit ned någonting vad gäller just specifikt trakorisk rollfigurs-generering. Nu kanske är det är dags att börja spåna, eller?
Bara som en sidokommentar så har jag i boken skrivit att kvinnor, åtminstone de i Kargom och andra måndyrkande landsändar, exakt synkar sin menscykel med månen så att de har en personlig månfas utöver de sedvanliga stjärntecknen m.m. Didra Damagi är således som mest levande när fullmånen lyser starkast liksom hennes tatueringar. Män har inget motsvarande vad jag vet.

För övrigt är det alltid dags att börja spåna ...

Baldyr

Hero
Jag känner inte till spelet men berätta gärna mera. Astrologi känns som sagt helt rätt att bland in i ett Trakorien-sammanhang.

Däremot vänder jag mig emot termer som "gubbe" med mera dataspels-terminologi i rollspels-sammanhang. :gremwink:

Baldyr

Hero
Visst skulle det vara intressant att exempelvis veta om och i vilken grad månen påverkar en person. (Även månens faser kan ge olika konsekvenser vid generering.) Är det i hög grad så rör det sig exempelvis troligen om en kvinnlig rollfigur. Högsta möjliga grad skulle kunna indikera en trollkunnig kvinna - eller rent av en månprästinna!

Genesis

Ni dés ni maître
Baldyr said:
Däremot vänder jag mig emot termer som "gubbe" med mera dataspels-terminologi i rollspels-sammanhang. :gremwink:
Öh? Jag kallade rollpersonen "Min gubbe" på tidigt 90-tal, och jag är övertygad om att termen är äldre än dataspelen. Faktum är att jag aldrig hört den användas av dataspelare.

För mig klingar den snarare DoD-nostalgi och pojksexism.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Baldyr said:
Huh?

Jag har nog ärligt talat nästan aldrig hört det i datorspelssammanhang, och då har jag ändå spelat en hel del. Snarare associerar jag det till yngre personer som spear olika spel - "gubbe" känns ganska barnsligt. Men definitivt INTE specifikt för datorspel...

Andy

Vila i frid
Däremot vänder jag mig emot termer som "gubbe" med mera dataspels-terminologi i rollspels-sammanhang. wink
Jag tror vi ska avsluta denna "gubbe"-diskussion i denna tråd eller låta en moderator lyfta ut den till ett annat forum.

Men jag avskyr också ordet gubbe, en term som jag och många andra, använde som benämning på sina rollpersoner/karaktärer/huvudpersoner under 80- och 90-talet. Om det också används inom datavärlden har jag ingen aning om och lämnar den diskussionen till andra.

Artesia har du här: www.theknownworld.com

I Artesia bygger exp (erfarenheten) på 12 stycken cykler, dom klassiska tarot-figurerna. The Emperor, the Witch, the Fool osv. Dom 12 figurerna representerar handlingar och när din karaktär utför en sådan handling så kan det ge xp. Men xp:n är låsta till vissa för- och nackdelar, färdigheter eller grundegenskaper (det finns 18 stycken!). Så en krigare som bara utövar makt och krig blir bara bättre på det och en jägare blir bara bättre på det han/hon kan. Om man inte börjar fixa med annat.

Kopplingen till astrologi finns de här 12 tarot-figurerna och Artesia och The Known World har ett, för rollspel, mycket utvecklat kosmos.

Check it out, yoll!

Baldyr

Hero
Det blir värre ändå: Rollspel som enligt min egen definition är infantila brukar jag benämna "analoga dataspel". Jag tänker inte starta ett smärre forumskrig genom att nämna några spel vid namn... (Dessutom är det hopplöst OT, även om det var jag som började.)

Baldyr

Hero
Ah, det låter vettigt. Just en sådan koppling mellan spelvärlden, regelsystemet och astrologi skulle passa mycket bra i detta sammanhang, tror jag. Men istället för ett tarot-system så skulle varje rollfigur vid sidan av sitt temperament, sitt blod, sin bakgrund och sina egenskaper alltså ha ett stjärntecken, alltså ungefär vilket öde denne är förutbestämd till - eller vilken bana ödet har fört in denne på. Beroende på vilka stjärnor rollfiguren blivit född under kan vissa speltekniska utfall exempelvis ge olika resultat. Jag har nog inget konkret exempel, men någon kreativ person med en gnutta kunskap kan säkert fylla i här.

Andy

Vila i frid
Som jag upplever boken och några inlägg av Brior på ett annat forum så är namn viktiga i den Trakoriska världen.

Namn borde absolut vara viktigt, hur vet jag inte. SMILE

Baldyr

Hero
När jag ändå är inne på rollfigurs-generering så tänkte jag tipsa om en tråd jag startade på RPG Lab om ett sätt att kvantifiera personlighetsdag. I korthet går den så kallade fem-faktor-personlighetsmodellen ut på fem stycken värden vilka gör anspråk på att kunna beskriva alla möjliga personligheter: Utåtvändhet, Anspändhet, Pålitlighet, Empati och Öppenhet. Detta skulle med fördel kunna kopplas samman med fyra temperament, element, blod eller vad det nu är som styr genereringsprocessen. (Den femte faktorn, Öppenhet, är i stort sett det samma som intelligens och behöver inte nödvändigtvis utgöra en del av rollfigurens personlighet.)

Alltså: Ytterligare ett fyrtal att bygga in i de övergripande modeller och scheman som beskriver spelet.

Baldyr

Hero
Det har du helt rätt i. Det borde man också kunna bygga in i systemet, exempelvis vid generering av rollfigurer. Frågan är som sagt hur.

Mogger

Hipsteranka
kosta said:
Som någon sa MouseGurad är BW utan undantagen, men jag har inte koll nog att se hur olika fraktioner hanteras i det spelet. Ska bli spännande att se hur du löser den typen av mekanik (som för min del skulle passa att införlivas i Coriolis).

Nature
borde kunna knytas till trakoriens gnostiska världsbild. I MG är alltså Nature mössens medfödda förmåga att fly, samla mat och gömma sig. För en trakorier skulle den medfödda egenskapen vara att inte se att världen bara är en kuliss. Ju längre spelet går desto tydligare blir det (kanske) och till slut faller ridån och trakorien står där ensam och rädd och inser att allt är en illusion.

En sådan mekanik skulle inget Trakorienspel klara sig utan. Det kan iofs lösas på olika sätt (exempelvis som Transcendence i TSoY som uppstår när en karaktär blivit "för bra") men jag ser inte hur man kan klara sig utan en sådan.

Leon

Leo carcion
EG skrev ju en hel del om att bli "hemlös" etc i den gamla sviten. Själva tycker jag att de här är intressanta berättelsekoncept, och det vore synd att knyta regler till dem.

Nästan lika galet som att knyta en vampyrs kamp med sin egen mänsklighet till någon sorts endimensionell skala på "mänsklighet"... :gremtongue:

F.ö. påminner ju systemet ovan ruskigt mycket om Kult.

Jag tror väldigt mycket på ögonblick av denouement och insikt om tillvarons grundläggande falskhet i spel. Men samtidigt känns det som att det är just det temat som spelarna vill tolka, och därför tror jag inte att gnostiska sanity points är en hjälp: snarare en distraktion.

Mogger

Hipsteranka
Min kommentar utgick från att Erik främst verkar vara intresserad av sociala strukturer och hur dessa och karaktärerna samverkar på ett intressant sätt. Det gnostiska skulle i ett sådant spel var en krydda, en cool grej som kan ske.

Poägen är alltså att spelaren/karaktären inte vill genomskåda slöjan, för då är det över. Gudarna rättar till det som är fel o.s.v.

Den andra poängen är att det här är ett val som spelaren gör, det är inte en konsekvens av handlingar i spelet, som Sanity Points i CoC eller Humanity i Vampire (för så funkar det väl där?) utan något som spelaren kan gambla med när det kniper. Det funkar alltså inte som KP eller SP (läs en bok och få -1T6 i Sanity loss, eller få ett hugg av ett bredsvärd och få -1T8 KP)

Nu får man ju så klart tycka vad man vill om en mekanik för att hantera det gnostiska, men något så lamt som Sanity Points skulle jag knappast föreslå. Och ska spelet kunna behandla ett aktivt avslöjande av illusionen så kan man inte heller ha en sådan mekanik. Men jag hade använt det som en krydda. Antagligen hade jag knutit det till manipulerandet av de Gudomliga runorna och grävandet bland profetior o.dyl.