Nekromanti Rollspelsmusik

Telash

Swordsman
Vet inte om detta är rätt avdelning för detta, men jag antar att moderatorer kan flytta tråden om det är nödvändigt.

Jag funderar på rollspelsmusik. Själv använder jag det aldrig när jag spelleder då jag snarare tycker det stör.
Men jag vet att många andra spelledare använder rollspelsmusik, och ibland kanske det kan vara svårt att hitta rollspelsmusik.
Då jag egentligen är kompositör, inriktat på symfoniorkesterarrangering undrar jag om ni skulle vara intresserade av att köpa en rollspelsmusik-skiva för en billig penning
.
Tanken är då att jag ska ska skapa musik utifrån vad folk vill ha till sina rollspel, så om ni skulle vilja ha en skiva, vad för typ av musik vill ni ha? Hur ska det låta? Vilka element skulle ni vilja ha med?

Om ni vill ha ett exempel på min musik, finns ett av mina äldre stycken här: http://www.youtube.com/watch?v=6RzmMCj4Xhs&feature=player_embedded
Min sambo har gjort illustrationerna.

Jag skulle självklart inte kunna använda en levande musiker till skivan, det skulle bli syntar. Men det går att få det att låta någorlunda naturtroget, inte midi alltså.

krank

Går ondskans ärenden
Det är otacksamt att skapa rollspelsmusik.

För min del gillar jag musik som inte märks, nämligen. Musik som kan ligga i bakgrunden utan att ta över. "Teman" och "bakgrundsljud" mer än traditionella stycken med crescendon och grejer.

Men, jag vet inte riktigt om jag tillhör målgruppen... Beror lite på vilken genre du vill inrikta dig mot.

Arfert

Facit
Jag gillar gamla grejer av tangerine dream för sånt (som Zeit eller Ricochet)... eller delar av Ommadawn, Incantations och Hergest Ridge för fantasy (det är skivor av Mike Oldfield från 70-talet, för de som inte vet det).

rjonas

Hero
Mm Tangerine Dream.

*Kollar Spotify*

Coolt. Där har jag lite att gå igenom.

Arfert

Facit
rjonas said:
Mm Tangerine Dream.

*Kollar Spotify*

Coolt. Där har jag lite att gå igenom.
Tidiga grejerna är bäst... gubbarna i "bandet" har ju gjort mycket annat också, som filmmusik.. och musiken till Babylon 5.

rjonas

Hero
Det är bara filmmusiken jag stött på. Från bl a Miracle Mile, Near Dark och Föräldrafritt. Men jag är så dåligt påläst så det ska bli roligt att lyssna igenom katalogen.

KamiFisk

Hero
Mina äventyr brukar rikta sig mer åt det episka hållet.
Men jag använder bara musik väldigt sparsamt för vissa scener.
Däremot bakgrundsljud är mycket bättre, det måste förstärka upplevelsen inte tvärtom.

xpanthom

Veteran
Jag funderar på en rymdkampanj och har svårt att hitta tillräckligt "spejsad" musik, tycker jag. Min favorit är också Mike Oldfield, men då kanske främst skivan "The Songs of Distant Earth". Lyssna t.ex. på låten "Magellan" och föreställ er att ert rymdskepp sänker sig ner i atmosfären på en främmande, lummig planet med böljande landskap... mmm. Eller tänk er att ni svävar där ute och funderar vart ni ska åka härnäst medan låten "Hibernaculum" spelas. När det gäller sci-fi-musik vill jag överlag ha mer syntar och mindre blåsorkester.

Pom

Swashbuckler
Jag använder mycket musik när jag spelleder, men är trots det kanske inte någon bra målgrupp. Jag vill att varje kampanjvärld, varje kultur, varje ort, varje stämning, varje typ av konfrontation skall ha sin distinkta ljudbild. Det är ett ouppnåeligt ideal, men en rolig del av världsbyggandet för mig.

För mig finns därför egentligen ingen typ av musik som jag skulle köpa regelbundet. Jag är för närvarande i slutfasen av en antikenfantasykampanj med mycket världsmusik och xenaliknande musik, men har bara löst börjat fundera på nästa kampanj. Mina kampanjer brukar hålla på ett antal år realtid.

Men utöver musik som råkar passa det jag för tillfället behöver mer av skulle jag ändå helt säkert köpa generell fantasystridsmusik och generell spänningsmusik. Stridmusiken skulle behöva mycket rytm, men mer av typen energisk klassisk musik eller världsmusik än rock/pop/hiphop.

Det skulle också vara intressant med lugn musik med distinkta och vackra melodier.

Snyggt stycke du länkade till, förresten. :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman
xpanthom said:
Jag funderar på en rymdkampanj och har svårt att hitta tillräckligt "spejsad" musik, tycker jag.
Kolla upp soundtracken till:
EVE Online
Half Life 2
Syndicate Wars 2
Equilibrium

Jag använder utvalda låtar från dem till en Rogue Trader-kampanj.

Själv föredrar jag att lägga ljud i Mutant Soundmixer för olika miljöer och toppa med låtar vid specifika scener i äventyren. Men det kräver såklart förberedelse och en bärbar dator. :gremsmile:

Telash

Swordsman
Lyssna gärna på Krzysztof Penderecki / hiroshimas offer. Principen är väldigt lik, men troligen ännu mer hemsk och skrämmande.

Telash

Swordsman
Jag märker att det skulle bli ofantligt svårt att skapa en skiva med någon generell rollspelsmusik. Personligt tycke och smak är ju enormt varierat, vilket skulle skapa en alldeles för snäv målgrupp.
Istället ska jag prova ett experiment, nämligen släppa en stämningsskiva skriven för mitt rollspel, att den är tänkt för just det specifika rollspelet.

Wilmer

Hero
Lustmord

Wow! Lätt det bästa dark ambientbandet jag hört, blir sugen på att vandra runt i ett månlandskap och rysa åt alla mörka klippskrevor och oändligt djupa kratrar.

Uppenbart

Veteran
Mikael Johansson said:
Jag märker att det skulle bli ofantligt svårt att skapa en skiva med någon generell rollspelsmusik. Personligt tycke och smak är ju enormt varierat, vilket skulle skapa en alldeles för snäv målgrupp.
Istället ska jag prova ett experiment, nämligen släppa en stämningsskiva skriven för mitt rollspel, att den är tänkt för just det specifika rollspelet.
Ett förslag kan ju vara att du kanske gör flera skivor, alla med olika teman. På så sätt fångar du in fler målgrupper och får därmed ännu mer att göra för egen del!? :gremlaugh:

Wilmer said:
Wow! Lätt det bästa dark ambientbandet jag hört, blir sugen på att vandra runt i ett månlandskap och rysa åt alla mörka klippskrevor och oändligt djupa kratrar.
Kunde inte sagt det bättre själv. Lägg gärna i minnet också vad man kan åstadkomma med denna musik i den djupa, kalla och mörka underjorden med stackars äventyrssällskap under ett rollspel! :gremgrin:

MrG

Swashbuckler
Hurra! Vilken bra idé! Rekommenderar alla att tänka över saken. Själv har jag dock min egna stundtalsmedarrangör Niklas (ena halvan av de här) som brukar göra både ljud och handouts till mig när jag vill ha något annat än jazz eller annan temamusik. Tyvärr tror jag inte vi har något uppe av det som har gjorts till scenarion, men mörkt, synthnewagigt är att föredra (Vangelis har ofta använts).

-Gunnar (som inser vilken lyx jag har)

Pom

Swashbuckler
Mikael Johansson said:
God idé!

Jag litar på att du säger till här på forumet när skivan är klar för försäljning så man skaffa den.

Telash

Swordsman
Självklart. Men den släpps ju av naturliga skäl inte innan rollspelet släppts. Kanske samtidigt.

KamiFisk

Hero
Ett förslag som kanske inte riktigt passar men jag skriver det iallafall.

En sak jag har saknat som du borde ha med är ett ambient ljudspår av en folksamling på öppen plats. De jag har hittat har inte alls passat min smak.