Det där känns extremt semantiskt och inte något jag själv känner igen mig i. Tycker "alla" att de olika orden bär den här innebörden?I mångt och mycket är "nostalgi" den stämpel som utomstående sätter på företeelser de inte riktigt anser sig vara en del av. Det är lite av ett öknamn. Det är sällan man menar något positivt med nostalgi, vilket inte är så konstigt eftersom termen som sådan beskriver ett tillstånd av bittert tillbakablickande till något som gått förlorat. Inte sällan på bekostnad av ta in samtiden. Jag tycker att det är en usel term att använda.
Retro är något helt annat och mer neutralt. Och det är en ständigt pågående rörelse. Skillnaden består i vad vi blickar tillbaka mot.
Att det ligger en negativ konnotation i ordet 'nostalgi' tycker jag är direkt felaktigt. Självklart kan en individuell kommentar lägga en sådan innebörd gentemot någon MEN att det är allmängiltigt.
Oftare än inte tycker jag nog att nostalgi är mer något lite mysigt tillbakablickande, gärna genom lite rosafärgat glas. Allrahelst att det skulle vara 'ett bittert tillbakablickande...' är verkligen helt motsatt till hur JAG ser nostalgi.
Cog.