Nekromanti Rollspelsnyheter - Var? När? Hur?

PhilArt

Patafysike Doktor
Jag leter efter t.ex. youtube program eller podcasts som håller koll på "det senaste" i rollspelsvärlden, kanske även intervjuar intressanta spelskapare eller så. Engelska eller Svenska är de språk jag hanterar. Har ni några tips?

Känner redan till podcasten Märklighetstroget.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
http://femtsex.wordpress.com <-- har höga ambitioner, men når väl inte riktigt upp till dem än. Bra blog dock, även om den uppdateras lite väl sällan för att vara den enda man följer.

http://www.rpg.net/reviews <-- väl värd att hålla koll på. Spelen recenseras iofs inte förrn de släppts, men man får ändå många tips om spel som man kanske missat annars.

http://wilper.wordpress.com <-- en del läser min blog för den typen av info. Själv tycker jag att den tar upp lite för få spel för att vara en pålitlig resurs. Men det är inte ovanligt att jag är först ut med recensioner av det som väl kommer upp.

Rickard

Urverk speldesign
Neogames och Fria Ligan har egna bloggar som du kan följa.

Mylingspel tar in rss feeds från massor av rollspelskällor. Hade den siten bara tagit in feeds från alla sina källor och visat dem inläggen på en sida, så hade jag nog enbart använt den siten för att hålla koll på de svenska rollspelsnyheterna.

Boningen blandar sina intryck om speldesign från egna tankar, Rollspel.nu och Story Games.

Vincent Baker skapar de senaste tankarna på Story Games.

Revolverspel tar ibland upp sina tankar som den fått från Story Games.

Gestaltar skiten kommer med intervjuer på svenska spelmakare. Har haft uppföljning på Drakar och Demoner-filmen.

/Han som inte har funnit den typen av detaljinformation om filmen någon annanstans

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
5T6 är för övrigt väldigt, väldigt riktad i rapporteringen i sin nyheter. Det känns snarare som om det är en sammanställning av vad ägaren själv är personligt intresserad av. Delar man den smaken är den värd väl att följa, annars bör man som wilper säga kombinera den med många fler nyhetssajter.

Robert Jonsson

Han said:
Mylingspel tar in rss feeds från massor av rollspelskällor. Hade den siten bara tagit in feeds från alla sina källor och visat dem inläggen på en sida, så hade jag nog enbart använt den siten för att hålla koll på de svenska rollspelsnyheterna.
Jag tog ett snack med Tina om det och hon sa att det skulle vara möjligt att göra, men med tanke på programkoden som används nu skulle det dels ta tid att ladda, dels att ordna rent praktiskt - tid som hon för tillfället inte har att lägga på det.

Rickard

Urverk speldesign
Robert Jonsson said:
Jag tog ett snack med Tina om det och hon sa att det skulle vara möjligt att göra, men med tanke på programkoden som används nu skulle det dels ta tid att ladda, dels att ordna rent praktiskt - tid som hon för tillfället inte har att lägga på det.
Jag hade nog också velat ha möjligheten att välja vilka feeds som jag ska följa, lite som www.tv.nu har. Antar att ens personliga inställningar sparas som en kaka på tv.nu.

/Han som gissar att det är enklare att bara lägga in rss feeds i Firefox

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Han said:
Man kanske skulle kunna göra något med hjälp av Yahoo Pipes?

Robert Jonsson

Han said:
Han som gissar att det är enklare att bara lägga in rss feeds i Firefox
Jo, det var vad Tina sa också. Men du har rätt i att det var en cool funktion. Kanske krank sätter igång och gör det med Yahoo Pipe! :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Han said:
/Han som gissar att det är enklare att bara lägga in rss feeds i Firefox

Google Reader?
Testade det. Yahoo Pipe var för komplicerat för att jag skulle fatta det bara genom att titta på det. Får ge det en chans någon annan dag.

Tog ett sjujäkla tag innan jag dragit in alla feeds som fanns på MylingSpel men nu är det gjort. :gremsmile: Vad 90-tal jag känner mig som har klickat runt på massor av sidor. Dock verkar Google Reader ignorera paragraf-taggar från vissa feeds, vilket är något irriterande.

---

Jag tycker MylingSpel gör en bra grej med att samla rollspelsprodukter och feeds, men det borde finnas på något mer allmänt domännamn. Typ ha rollspel.se som adress. Läste någon gammal tråd om att ha en hemsida för alla svenska indiespel. Jag skulle vilja ha en sida för alla svenska nu existerande (och kanske kommande) spel. Typ en portal.

/Han som, för att inte vara helt OT, kom på att man kan följa Fenix recensionssida för nyheter kring spel