Vad ska du göra? Nedslå mig med blixt och dunder?INGEN PLAY TO LOSE I KYRKAN! 1%
Det låter som en vinst tycker jag.
Vad ska du göra? Nedslå mig med blixt och dunder?INGEN PLAY TO LOSE I KYRKAN! 1%
Möjligheten att ”försöka samma sak flera gånger” (omstarter och sparspel i tv-spelsvärlden) är tex extremt outforskad! Visst, absolut, det reducerar mängden ”konsekvens”, som många säger sig gilla, men det skulle ge fler konsekvenser !Rollspel är ett outvecklat och outforskat medium som är relativt långt ifrån att hitta sin form och "mogna" som kulturform.
Det är en stor orsak till att sättet vi pratar om rollspel på ofta är så förvirrat och otydligt, och att mycket av de konventioner vi utgår ifrån ofta gör mer skada än nytta, både när vi använder oss av dem och försöker bryta mot dem.
Det finns mycket mer intressant i rollspelens framtid än vad det gör i dess historia, kulturformen är fortfarande ung och dum.
Vad ska du göra? Nedslå mig med blixt och dunder?
Det låter som en vinst tycker jag.
100%! Vi är där filmen var på 1920-talet.Rollspel är ett outvecklat och outforskat medium som är relativt långt ifrån att hitta sin form och "mogna" som kulturform.
Det är en stor orsak till att sättet vi pratar om rollspel på ofta är så förvirrat och otydligt, och att mycket av de konventioner vi utgår ifrån ofta gör mer skada än nytta, både när vi använder oss av dem och försöker bryta mot dem.
Det finns mycket mer intressant i rollspelens framtid än vad det gör i dess historia, kulturformen är fortfarande ung och dum.
95%! Ormen äter sin egen svans!Problemet med mycket världsbyggande är att skaparna i för hög grad låter sig inspireras av andra spel snarare än litteratur, historia och mytologi.
Ja! Exakt så! 100%. Om man vill se mer om detta kan man ladda ner Påvens äventyr ”Tornet”: https://www.drivethrurpg.com/en/product/285429/tornetMöjligheten att ”försöka samma sak flera gånger” (omstarter och sparspel i tv-spelsvärlden) är tex extremt outforskad! Visst, absolut, det reducerar mängden ”konsekvens”, som många säger sig gilla, men det skulle ge fler konsekvenser !
Bara om man inte får användbar information även från de falska ryktena! 50%Falska rykten på ryktestabeller är i praktiken tråkiga och leder till omständligt spel och ett oundvikligt anti-klimax.
Det kan jag absolut tänka mig vore ett intressant grepp. Rollspel har ju låtsas om som att film och böcker är bra inspirationskällor i 40 år utan att riktigt få det att funka, så det skadar nog inte att hämta inspiration från betydligt mer närliggande kulturformer som exempelvis TV-spel.Möjligheten att ”försöka samma sak flera gånger” (omstarter och sparspel i tv-spelsvärlden) är tex extremt outforskad! Visst, absolut, det reducerar mängden ”konsekvens”, som många säger sig gilla, men det skulle ge fler konsekvenser !
Precis! Det här är en av anledningarna till att jag tror att rollspel har mycket mer att hämta från skrivkurser än från att läsa färdiga och slutna medier, som film och böcker. Se även: improteater.Det kan jag absolut tänka mig vore ett intressant grepp. Rollspel har ju låtsas om som att film och böcker är bra inspirationskällor i 40 år utan att riktigt få det att funka, så det skadar nog inte att hämta inspiration från betydligt mer närliggande kulturformer som exempelvis TV-spel.
Och inte bara då - både Ken Rolston och Sandy Petersen tog sina erfarenheter från rollspelsdesign till Elder Scrolls och Doom, respektive.Nu är inte jag någon påve, men jag kan verkligen tycka att det är fint att se och erkänna hur rollspelen i sin barndom var inspirerade av strids/brädspel (vilket senare inspirerade dator- och tv-spel).
20% bra strid är jättebra! Den vansinniga paniken när någon drar fram en pistol i Unknown Armies, blodpumpandet när man blåser huvudet av en trollkarl i Delta Green, det snabba dödliga våldet i OSR, en riktigt saftig boss fight i D&D 4ed eller orphan ball i Exalted! Alla jättekul!Strid är nästan alltid tråkigt
Och kolla mytologin i Elder Scrolls! Den är super RuneQuest inspirerad.Och inte bara då - både Ken Rolston och Sandy Petersen tog sina erfarenheter från rollspelsdesign till Elder Scrolls och Doom, respektive.
Han fick skriva förordet till The Guide to Glorantha, en av alla tiders mest fysiskt imponerande rollspelsprodukter.Och kolla mytologin i Elder Scrolls! Den är super RuneQuest inspirerad.