Rollspelspåven dömer dig!

Joined
20 Oct 2023
Messages
803
Rollspel är ett outvecklat och outforskat medium som är relativt långt ifrån att hitta sin form och "mogna" som kulturform.
Det är en stor orsak till att sättet vi pratar om rollspel på ofta är så förvirrat och otydligt, och att mycket av de konventioner vi utgår ifrån ofta gör mer skada än nytta, både när vi använder oss av dem och försöker bryta mot dem.

Det finns mycket mer intressant i rollspelens framtid än vad det gör i dess historia, kulturformen är fortfarande ung och dum.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,425
Location
Stockholm
Rollspel är ett outvecklat och outforskat medium som är relativt långt ifrån att hitta sin form och "mogna" som kulturform.
Det är en stor orsak till att sättet vi pratar om rollspel på ofta är så förvirrat och otydligt, och att mycket av de konventioner vi utgår ifrån ofta gör mer skada än nytta, både när vi använder oss av dem och försöker bryta mot dem.

Det finns mycket mer intressant i rollspelens framtid än vad det gör i dess historia, kulturformen är fortfarande ung och dum.
Möjligheten att ”försöka samma sak flera gånger” (omstarter och sparspel i tv-spelsvärlden) är tex extremt outforskad! Visst, absolut, det reducerar mängden ”konsekvens”, som många säger sig gilla, men det skulle ge fler konsekvenser !
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,407
Rollspel är ett outvecklat och outforskat medium som är relativt långt ifrån att hitta sin form och "mogna" som kulturform.
Det är en stor orsak till att sättet vi pratar om rollspel på ofta är så förvirrat och otydligt, och att mycket av de konventioner vi utgår ifrån ofta gör mer skada än nytta, både när vi använder oss av dem och försöker bryta mot dem.

Det finns mycket mer intressant i rollspelens framtid än vad det gör i dess historia, kulturformen är fortfarande ung och dum.
100%! Vi är där filmen var på 1920-talet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,407
Möjligheten att ”försöka samma sak flera gånger” (omstarter och sparspel i tv-spelsvärlden) är tex extremt outforskad! Visst, absolut, det reducerar mängden ”konsekvens”, som många säger sig gilla, men det skulle ge fler konsekvenser !
Ja! Exakt så! 100%. Om man vill se mer om detta kan man ladda ner Påvens äventyr ”Tornet”: https://www.drivethrurpg.com/en/product/285429/tornet

Varje nedladdning räddar en brädspelshedning från rollspelslimbo!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
803
Möjligheten att ”försöka samma sak flera gånger” (omstarter och sparspel i tv-spelsvärlden) är tex extremt outforskad! Visst, absolut, det reducerar mängden ”konsekvens”, som många säger sig gilla, men det skulle ge fler konsekvenser !
Det kan jag absolut tänka mig vore ett intressant grepp. Rollspel har ju låtsas om som att film och böcker är bra inspirationskällor i 40 år utan att riktigt få det att funka, så det skadar nog inte att hämta inspiration från betydligt mer närliggande kulturformer som exempelvis TV-spel.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,850
Det kan jag absolut tänka mig vore ett intressant grepp. Rollspel har ju låtsas om som att film och böcker är bra inspirationskällor i 40 år utan att riktigt få det att funka, så det skadar nog inte att hämta inspiration från betydligt mer närliggande kulturformer som exempelvis TV-spel.
Precis! Det här är en av anledningarna till att jag tror att rollspel har mycket mer att hämta från skrivkurser än från att läsa färdiga och slutna medier, som film och böcker. Se även: improteater.
 

Basenanji

postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
10,070
Nu är inte jag någon påve, men jag kan verkligen tycka att det är fint att se och erkänna hur rollspelen i sin barndom var inspirerade av strids/brädspel (vilket senare inspirerade dator- och tv-spel).

Det betyder inte att man alltid måste spela eller att de första rollspelen är de Sanna Rollspelen - men att det finns ett släktskap som gör det rimligt med datorspelsliknande mekaniker.

(Jag vänder mig alltså mot argumentet ”Om rollspel liknar bräd/dsaorspel är det dåligt!”)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,315
Nu är inte jag någon påve, men jag kan verkligen tycka att det är fint att se och erkänna hur rollspelen i sin barndom var inspirerade av strids/brädspel (vilket senare inspirerade dator- och tv-spel).
Och inte bara då - både Ken Rolston och Sandy Petersen tog sina erfarenheter från rollspelsdesign till Elder Scrolls och Doom, respektive.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,407
Strid är nästan alltid tråkigt
20% bra strid är jättebra! Den vansinniga paniken när någon drar fram en pistol i Unknown Armies, blodpumpandet när man blåser huvudet av en trollkarl i Delta Green, det snabba dödliga våldet i OSR, en riktigt saftig boss fight i D&D 4ed eller orphan ball i Exalted! Alla jättekul!

Men när striderna suger och är långa och man förlorar saker när det går dåligt? Uselt.

Mitt råd är att hitta en spelledare som är känd för riktigt bra strider och spela en one-shot om våld med dem. Eller, spela lite Kill Team/Mordheim och känn på hur det är när narrativet kommer genom striden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,407
Och inte bara då - både Ken Rolston och Sandy Petersen tog sina erfarenheter från rollspelsdesign till Elder Scrolls och Doom, respektive.
Och kolla mytologin i Elder Scrolls! Den är super RuneQuest inspirerad.
 
Top