Rollspelspåven dömer dig!

Zeedox

Hero
20% bra strid är jättebra! Den vansinniga paniken när någon drar fram en pistol i Unknown Armies, blodpumpandet när man blåser huvudet av en trollkarl i Delta Green, det snabba dödliga våldet i OSR, en riktigt saftig boss fight i D&D 4ed eller orphan ball i Exalted! Alla jättekul!

Men när striderna suger och är långa och man förlorar saker när det går dåligt? Uselt.

Mitt råd är att hitta en spelledare som är känd för riktigt bra strider och spela en one-shot om våld med dem. Eller, spela lite Kill Team/Mordheim och känn på hur det är när narrativet kommer genom striden.
Åh, det för mig till ännu ett påstående:

Spel skall själva ta ansvar med sina regler och råd för att genomsnittsupplevelsen blir spännande och bra.

Ett klassiskt klagomål på tex rollspelsstrider är att de ofta bara handlar om att banka ned motståndarnas HP-pöl och inte lämnar mycket utrymme för kreativitet eller flera olika möjliga utfall. Ett försvar brukar då vara att säga att ”det är upp till spelledaren att hitta på en intressant och interaktiv stridsmiljö, och göra så att rollpersonerna och fienden har andra mål än att bara slå ned varandra”. Men det försvaret kan man dra om precis allt i ett rollspel: en ”bra” spelledare löser det med egna tillägg.

Min tes är alltså att om detta krävs för att tex striderna skall vara spännande i ett spel, då bör spelet bidra med det. Tex slumptabeller för stridsmiljön och exempel på hur den kan påverka, eller regler för motståndarens alternativa mål och reaktioner.

Med det sagt behöver inte alla spel täcks precis alla punkter - men då får man vara öppen som fandom med att ”okej, här finns det ett hål”.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor

Genesis

Ni dés ni maître

Spel skall själva ta ansvar med sina regler och råd för att genomsnittsupplevelsen blir spännande och bra.

Ett klassiskt klagomål på tex rollspelsstrider är att de ofta bara handlar om att banka ned motståndarnas HP-pöl och inte lämnar mycket utrymme för kreativitet eller flera olika möjliga utfall. Ett försvar brukar då vara att säga att ”det är upp till spelledaren att hitta på en intressant och interaktiv stridsmiljö, och göra så att rollpersonerna och fienden har andra mål än att bara slå ned varandra”. Men det försvaret kan man dra om precis allt i ett rollspel: en ”bra” spelledare löser det med egna tillägg.

Min tes är alltså att om detta krävs för att tex striderna skall vara spännande i ett spel, då bör spelet bidra med det. Tex slumptabeller för stridsmiljön och exempel på hur den kan påverka, eller regler för motståndarens alternativa mål och reaktioner.

Med det sagt behöver inte alla spel täcks precis alla punkter - men då får man vara öppen som fandom med att ”okej, här finns det ett hål”.
Jag håller verkligen inte med om det där, men jag är ju inte påve!

God45

#PrayersForBahakan

De ansvariga för att striderna ska bli bra är… SPELARNA. Spelledarens enda jobb är att sätta ner en fiende som är för tuff för spelarna att besegra genom att gå in och dumt banka på den. Sedan är det upp till spelarna att göra saker intressanta om de inte vill få spö.

God45

#PrayersForBahakan
Dags att någon oponerar sig mot påven! Avlatsbrev är inte förenligt med rollspelens heliga skrift! Spikar upp teser på porten till wrnu!
Snart ska väll folk gnälla om att man gör sina oäktingar till kardinaler också!

God45

#PrayersForBahakan
Det är meningslöst - och inte så coolt - att försöka argumentera för att själva "spelandet" är essensen av "rollspel".

"Rollspel" är också att hitta på äventyr, skriva egna spel, rita kartor och bråka med andra om rollspel på internet. Bland annat.
48%. Jag är rädd att det inte är sant. Precis som att du bara är en författare när du skapar text är du bara en rollspelare när du rollspelar. Men alla de andra aktiviteterna är också kul och viktiga.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Och inte bara då - både Ken Rolston och Sandy Petersen tog sina erfarenheter från rollspelsdesign till Elder Scrolls och Doom, respektive.
Tycker personligen att Warren Spector och Greg Costikyan är bättre exempel, eftersom Sandy Petersens insatser på Doom är lite mer tveksamma.

Men det finns en lång fin historia av arvet från rollspel, utan tvekan!

Formlexx

Betraktare
De ansvariga för att striderna ska bli bra är… SPELARNA. Spelledarens enda jobb är att sätta ner en fiende som är för tuff för spelarna att besegra genom att gå in och dumt banka på den. Sedan är det upp till spelarna att göra saker intressanta om de inte vill få spö.
Låter som att någon vill se en grupp underdogs gå in och trotsa oddsen med kreativt problemlösande och kanske i slutändan behöva offra det yttersta för att resten av gruppen ska klara sig.

God45

#PrayersForBahakan
Fler rollspel borde göra som traveller och ha med möjligheten att rollpersonen dör vid skapandet av rollpersonen.
Det folk missar med Traveller är att karaktärsskapandet är en push your luck mekanik. Det viktigaste är inte att man dör utan att man gamblar. Jag vill se mer sådant fast med roligare konsekvenser än ”Börja om”. 50%

God45

#PrayersForBahakan
Inom en snar framtid spelas rollspel bara av AI-botar😱
Nej! De tänkande maskinerna är en styggelse som spelledare och spelare. Värre till och med än de som prostituerar sig genom att ta betalt för att spela. 1%

God45

#PrayersForBahakan
Låter som att någon vill se en grupp underdogs gå in och trotsa oddsen med kreativt problemlösande och kanske i slutändan behöva offra det yttersta för att resten av gruppen ska klara sig.
Jag tänker mer att de ska vara fantasy CIA och finansiera att kobolderna slåss mot orcherna för dem genom att sälja knark till halflingarna. Men hej, alla versioner fungerar. 50%

Troberg

Sinister eater
Om (alla eller någon av) spelarna gör karaktärer som är kassa på att fightas, så tänker inte en bra spelledare "Oh my god, de är så jävla körda!", han tänker "Då får jag anpassa motståndet så att det blir ett roligt spel".

God45

#PrayersForBahakan
Om (alla eller någon av) spelarna gör karaktärer som är kassa på att fightas, så tänker inte en bra spelledare "Oh my god, de är så jävla körda!", han tänker "Då får jag anpassa motståndet så att det blir ett roligt spel".
Absolut inget anpassande efter kampanjen börjat.

Det rätta (enda rätta för jag är Rollspelspåven!) är att säga innan den kampanjen är: ”De här karaktärerna kan inte slåss och är inte passande för den här kampanjen. Ni ville alla spela min kampanj om att knivhugga orcher. Så ni behöver göra om karaktärerna.” Vid den punkten gör spelarna om karaktärerna eller så får man spela något annat. Det är samma om folk dyker upp till att spela Vampire och de inte har bra nog etikett eller politiska builds i en social kampanj.

Men insisterar folk på att spela folk som inte kan slåss i en våldsam kampanj så är det inte spelledsrens fel när deras lungor slits ut.

4%