Hej!
Funderade över det här ständiga frågan som alltid är aktuell här, nämligen hur rollspel ska spelas. Det har diskuterats mest utifrån spelledarens perspektiv, vad hans roll är i gruppen och hur han ska lägga upp äventyr och bete se gentemot andra speldeltagare.
Jag tycker att det här är en mycket viktig fråga när man snickrar sitt egna rollspel. De flesta vill nog driva "sin linje" stenhårt, och i stort sett bara beskriva hur de vill att rollspel ska spelas, istället för att lägga fram en rad alternativ för speldeltagarna.
Själv hade jag, i inledningen av mitt rollspel, tänkt infoga ett alldeles eget kapitel som handlar om rollspelspedagokik. Eftersom jag är diplomatiskt lagd av mig hade jag tänkt presentera en rad alternativ av olika spelstilar, som beskriver hur man kan spela på olika sätt, både utifrån spelledarens och spelarnas perspektiv (d v s både spelledarens roll och spelarnas roller- förslag på "förpliktelser" och förmåner bl a), samt exemplifiera hur befintliga rollspel är upplagda för att ge läsaren av rollspelet en fundering över hur han vill spela rollspel. Jag har dock inte bestämt mig för hur jag ska lösa detta praktiskt ännu (och kommer definitivt inte att göra det nu. Har varken fått i mig ngt tankestimulerande kaffe eller ännu...)
De två mest uppenbara uppfattningarna angående diskussioner om spelledarens roll har varit:
Linje 1. Spelledaren har alltid rätt
Linje 2. Spelledarskapet är ett serviceyrke (d v s att spelledarens uppgift/skyldighet är att se till att alla ha roligt. Han är ingen enväldig domare)
Finns det några varianter, eller "mellanalternativ"? I diskussioner här har förespråkare av dessa inriktiningar drivit respektive alternativ ganska hårt. Finns det ngt annat alternativ?
Vad gäller spelarna har diskussionerna mest förts i allmäna ordalag och inte inkluderats i så stor utsträckning i spelledarskapsdiskussionerna. Bör man inte diskutera alla speldeltagares uppgifter i synsättet hur rollspel ska spelas?
Hur tycker ni att spelskapare ska tackla det här? Ska man driva och sponsra "sin" linje enbart, eller ska man försöka inkludera så många (olika) rollspelare som möjligt när man förklarar vad rollspel är och hur det ska spelas? Måste man driva en linje och konsekvent hålla sig till denna för att det inte ska bli förvirrande för läsaren?
Det blev många frågor och (tyvärr) få svar... Hoppas ni orkar läsa och kommentera lite ändå (Obs! uppenbart fjäsk!)
Funderade över det här ständiga frågan som alltid är aktuell här, nämligen hur rollspel ska spelas. Det har diskuterats mest utifrån spelledarens perspektiv, vad hans roll är i gruppen och hur han ska lägga upp äventyr och bete se gentemot andra speldeltagare.
Jag tycker att det här är en mycket viktig fråga när man snickrar sitt egna rollspel. De flesta vill nog driva "sin linje" stenhårt, och i stort sett bara beskriva hur de vill att rollspel ska spelas, istället för att lägga fram en rad alternativ för speldeltagarna.
Själv hade jag, i inledningen av mitt rollspel, tänkt infoga ett alldeles eget kapitel som handlar om rollspelspedagokik. Eftersom jag är diplomatiskt lagd av mig hade jag tänkt presentera en rad alternativ av olika spelstilar, som beskriver hur man kan spela på olika sätt, både utifrån spelledarens och spelarnas perspektiv (d v s både spelledarens roll och spelarnas roller- förslag på "förpliktelser" och förmåner bl a), samt exemplifiera hur befintliga rollspel är upplagda för att ge läsaren av rollspelet en fundering över hur han vill spela rollspel. Jag har dock inte bestämt mig för hur jag ska lösa detta praktiskt ännu (och kommer definitivt inte att göra det nu. Har varken fått i mig ngt tankestimulerande kaffe eller ännu...)
De två mest uppenbara uppfattningarna angående diskussioner om spelledarens roll har varit:
Linje 1. Spelledaren har alltid rätt
Linje 2. Spelledarskapet är ett serviceyrke (d v s att spelledarens uppgift/skyldighet är att se till att alla ha roligt. Han är ingen enväldig domare)
Finns det några varianter, eller "mellanalternativ"? I diskussioner här har förespråkare av dessa inriktiningar drivit respektive alternativ ganska hårt. Finns det ngt annat alternativ?
Vad gäller spelarna har diskussionerna mest förts i allmäna ordalag och inte inkluderats i så stor utsträckning i spelledarskapsdiskussionerna. Bör man inte diskutera alla speldeltagares uppgifter i synsättet hur rollspel ska spelas?
Hur tycker ni att spelskapare ska tackla det här? Ska man driva och sponsra "sin" linje enbart, eller ska man försöka inkludera så många (olika) rollspelare som möjligt när man förklarar vad rollspel är och hur det ska spelas? Måste man driva en linje och konsekvent hålla sig till denna för att det inte ska bli förvirrande för läsaren?
Det blev många frågor och (tyvärr) få svar... Hoppas ni orkar läsa och kommentera lite ändå (Obs! uppenbart fjäsk!)