Nekromanti Rollspelsprodukter som är EXKLUDERANDE?

luddwig;n322790 said:
Här har ni chrulls tråd om MYFAROG.
Inlägg #37 tar upp androgyna gudar och där manliga präster bär klänning och kvinnliga bär herrskjortor? Det där lät nästan lite inkluderande för att vara ett nazi-spel. Hur tänkte Varg där?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Grisodlar'n;n322789 said:
Det är lite som MYFAROG då, kanske? Fast tvärtom? Det där med tre (?) tydliga könsroller och personer som inte passar in (ytterligare könsroller?) förstod jag däremot inte riktigt.
Det utspelar sig i en miljö som är hyggligt etniskt homogen. Lite som att det är rimligt att man är begränsad till att vara låtsasjapan om man spelar DoD Samuraj. Däremot är det inte som MYFAROG i det att det inte påstår att dessa etniska grupper skulle vara bättre än några andra. Könsrollerna är baserade på hur det såg ut i många kulturer, med en tredje "mellanroll" som täckte trans- och ickebinära identiteter (se till exempel mahu, muxe, two-spirit). Men även en sådan mellanroll innehåller ju sociala förväntningar, och man kan ju vara någon som inte känner att man passar in i de manliga eller kvinnliga könsrollerna och ändå inte upplever sig passa in i den tredje rollen.

Bifur

Veteran
Rent generellt gissar jag att spel med något slags anspråk på historisk förankring riskerar att bli mer exkluderande eftersom vår historia ser ut som den gör. Detta går i de flesta kontexter att jobba sig runt eller försöka ignorera, särskilt för RP, men t.ex. sexistiska realiteter tenderar att tränga sig på i alla fall.

Rickard;n322797 said:
I mitt This is Pulp så är bilderna på alla rollpersoner man kan spela vita och motståndarna på omslaget är asiater. Jag får skylla mig själv men har i åtanke att göra en expansion där inga är vita på bilderna. Jag fokuserade på att göra minst hälften av bilderna på kvinnor i aktiva positioner.

Spelet är för övrigt 1920-tals actionpulp. Tar 1,5 timmar att spela.
Varför valde du just asiater som motståndare? Är det kung-fu-pulp eller härjar hjältarna runt i Chinatown någonstans? Och kommer du att försöka skildra en icke-binär person i din expansion? Hur skulle en sådan kunna illustreras?

Svarte Faraonen;n322801 said:
Det utspelar sig i en miljö som är hyggligt etniskt homogen. Lite som att det är rimligt att man är begränsad till att vara låtsasjapan om man spelar DoD Samuraj. Däremot är det inte som MYFAROG i det att det inte påstår att dessa etniska grupper skulle vara bättre än några andra. Könsrollerna är baserade på hur det såg ut i många kulturer, med en tredje "mellanroll" som täckte trans- och ickebinära identiteter (se till exempel mahu, muxe, two-spirit). Men även en sådan mellanroll innehåller ju sociala förväntningar, och man kan ju vara någon som inte känner att man passar in i de manliga eller kvinnliga könsrollerna och ändå inte upplever sig passa in i den tredje rollen.
Jo, den där tredje tillhörigheten känner jag igen. Det var någon western-film där det förekom, vill jag minnas. Little Big Man, kanske? Men om man inte identifierar sig som man, kvinna eller den där tredje mellanrollen (trans, icke-binär) då blir man automatiskt äventyrare? Är rollspelet inte byggt för att man ska vara äventyrare?

Mekanurg;n322780 said:
I Sverige 1985 fanns det en hel del spörsmål som man överhuvudtaget inte diskuterade -- de existerade inte på agendan. De moderna resonemangen kring inklusivitet och könsidentiteter hör dit. På den tiden handlade jämställdhetsdebatten främst om maktförhållanden män/kvinnor.

Nåväl, jag var ung och präglad av min tid, så inledningsvis hamnade kvinnor i skymundan i mina spel. Men allteftersom jag fick rutin på spelbyggandet lade jag in allt fler synliga kvinnliga aktörer i mina texter, vilket blev än mer tydligt när jag skrev moduler till MERP och Viking i början av 1990-talet. Visst, med moderna ögon sett var våra dåtida produkter "inte inkluderande", men detta var i mångt och mycket en fråga om tidsandan. Tänk på att Leia Organa var en banbrytande rollgestaltning 1977, medan Han Solos machotrams i början av Episod V var vardagsmat i dåtidens populärkultur.
Men era produkter var väl inte exkluderande? Det fanns ju aldrig någon brasklapp i Marsklandet om att "Detta äventyr får ej spelas av homosexuella, skinheads eller hemmafruar". För övrigt så måste jag påpeka att Leia föll för Han Solos "machotrams", en inte helt obetydande liten detalj. Fisher och Ford hade även en liten affär på riktigt.

Det tidiga 70-talet hade även de japanska filmerna om Lady Snowblood, men de fick naturligtvis inte samma genomslagskraft som Star Wars. Men där var det verligen en stark kvinna som porträtterades.

Rickard

Urverk speldesign
Grisodlar'n;n322803 said:
Varför valde du just asiater som motståndare? Är det kung-fu-pulp eller härjar hjältarna runt i Chinatown någonstans? Och kommer du att försöka skildra en icke-binär person i din expansion? Hur skulle en sådan kunna illustreras?
Jag använder public domain-bilder och den var den som passade bäst på ett omslag. Spelet handlar om amerikaner som rövar runt i Afrika, Sydamerika eller Kina och letar efter skatter, information eller försöker stoppa en profetia. Omslaget passar för spelet.

Nej, jag tänker inte skildra någon icke-binär. Jag tror inte på att ha en sådan person med heller då det bara blir en token character.

Ville mest skriva första inlägget för att visa att, trots numera gift med någon från Kina och trots försök i att tänka inkluderande, jag tänker ändå väldigt vitt. Kom på misstaget ett par år efter att jag beställt bilderna.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Grisodlar'n;n322807 said:
Men era produkter var väl inte exkluderande? Det fanns ju aldrig någon brasklapp i Marsklandet om att "Detta äventyr får ej spelas av homosexuella, skinheads eller hemmafruar". För övrigt så måste jag påpeka att Leia föll för Han Solos "machotrams", en inte helt obetydande liten detalj. Fisher och Ford hade även en liten affär på riktigt.
Om kravet för att leva upp till din definition av exklusion är att aktivt säga åt presumptiva kunder att de inte är välkomna så blir utbudet noll och ingenting. Din definition är inte förenlig med den gängse definitionen. Jag tror det hade varit bra för diskussionen att vara tydlig med det från början.

Tror du Leia föll för Solos machoismo för att han var så fantastiskt trollbindande eller för att det stod i manus, förresten?

entomophobiac

Low Prep High Play
skaraborgarn;n322745 said:
Begriper inte riktig varför man lägger in politik och liknade på en hobbyverksamhet?
Allt är politik. Ingenting skapas i ett vakuum. Att låtsas något annat är mer problematiskt än att "politisera" vill jag påstå.

Personligen tycker jag de flesta rollspelen är alldeles för besatta av våld som konfliktlösare, vilket går att koppla till "fight or flight", som i sin tur främst är förknippat med manliga drag. Finns en jättebra artikel som tar upp ämnet (om än i digitala spel) här.

Annars tycker jag egentligen att alla rollspel som använder sig av raser på olika sätt är direkt problematiska, eftersom de i rollspel kan anspela på allt från arvssynd till kategorisering. Ytterligare ett skäl att jag har svårt för standard-fantasy och Star Wars-typen av space opera. Kulturer och subkulturer, med deras komplexa förhållanden och olika typer av resonemang och fraktioner, är vad jag föredrar. Något som svenska rollspelet Coriolis gör otroligt bra—tycker jag.

Björn Wärmedal;n322815 said:
Om kravet för att leva upp till din definition av exklusion är att aktivt säga åt presumptiva kunder att de inte är välkomna så blir utbudet noll och ingenting. Din definition är inte förenlig med den gängse definitionen. Jag tror det hade varit bra för diskussionen att vara tydlig med det från början.

Tror du Leia föll för Solos machoismo för att han var så fantastiskt trollbindande eller för att det stod i manus, förresten?
Nu verkar ju Ford vara hyfsat manlig även privat, och du kanske missade att de hade en liten affär på riktigt också. Det var mer improv och ad lib där kan tro.

För övrigt är ju allt bra för diskussionen. Den kan med fördel vidgas. Jag är ju inte direkt insatt i känslan av exkludering när det gäller rollspel jag har spelat. Här på forumet däremot har jag känt mig lite exkluderad.

Jocke

Man med skägg
Ett annat exempel på spel som tydligt signalerar ”här har du inget att göra” är ju Lamentations of the Flame Princess. Det är ju inkluderade sett till att typ äventyrsgruppen med Flame Princess och hennes gäng är tjejer allesammans. Men med ett tydligt bild och textspråk av kukformade monster, grovt grafiskt våld, naket, bodyhorror och massor av wierd inslag - i ett äventyr finns tex en fälla som går ut på att spelledaren tar spelarens rollformulär och lämnar det i ett kuvert med instruktioner för den som hittar brevet - så är det ju jättetydligt vilken sorts personer som instinktivt förväntas ta avstånd från från spelet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jocke;n322821 said:
Men med ett tydligt bild och textspråk av kukformade monster, grovt grafiskt våld, naket, bodyhorror och massor av wierd inslag
Just specifikt dessa komponenter har mer med smak att göra än med något annat, törs jag påstå. Naket i sig—eller för den delen body horror—är inte reserverat för män på något sätt. LotFPs attityd tilltalar eller tilltalar inte, men snarare exkluderar det folk baserat på dessa preferenser än på något annat. Åtminstone är det min uppfattning. Alla gillar inte skräckfilm eller metal, trots allt.

Attityden kring det är dock ofta rätt barnslig, vilket gjort att många av mina rollspelande vänner har svårt för LotFP.

Jocke;n322821 said:
Ett annat exempel på spel som tydligt signalerar ”här har du inget att göra” är ju Lamentations of the Flame Princess. Det är ju inkluderade sett till att typ äventyrsgruppen med Flame Princess och hennes gäng är tjejer allesammans. Men med ett tydligt bild och textspråk av kukformade monster, grovt grafiskt våld, naket, bodyhorror och massor av wierd inslag - i ett äventyr finns tex en fälla som går ut på att spelledaren tar spelarens rollformulär och lämnar det i ett kuvert med instruktioner för den som hittar brevet - så är det ju jättetydligt vilken sorts personer som instinktivt förväntas ta avstånd från från spelet.
Tack för informationen. Jag har alltid undrat vad det var för slags rollspel men har aldrig orkat se några actual plays trots att t ex Youtube-kanalen Crazed Sheep som jag prenumererar på nog har kört någon session. Jag trodde det var något D&D-aktigt om jag ska vara ärlig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Grisodlar'n;n322804 said:
Jo, den där tredje tillhörigheten känner jag igen. Det var någon western-film där det förekom, vill jag minnas. Little Big Man, kanske? Men om man inte identifierar sig som man, kvinna eller den där tredje mellanrollen (trans, icke-binär) då blir man automatiskt äventyrare? Är rollspelet inte byggt för att man ska vara äventyrare?
Inte automatiskt, kanske, men det blir, kan man anta, ett rimligare yrkesval om man ändå inte passar in i samhället. Att spelet handlar om äventyrare gör då att det kanske inte blir exkluderande, men men.

Tant Ragnar

Gamle usling
entomophobiac;n322822 said:
Just specifikt dessa komponenter har mer med smak att göra än med något annat, törs jag påstå. Naket i sig—eller för den delen body horror—är inte reserverat för män på något sätt. LotFPs attityd tilltalar eller tilltalar inte, men snarare exkluderar det folk baserat på dessa preferenser än på något annat. Åtminstone är det min uppfattning. Alla gillar inte skräckfilm eller metal, trots allt.

Attityden kring det är dock ofta rätt barnslig, vilket gjort att många av mina rollspelande vänner har svårt för LotFP.
Det här är intressant tror jag. Man kan alltså exkluderas med avseende på vad man är, och även med avseende på sina preferenser.

Säkerligen med olika metoder, grepp och verktyg som krävs för att medvetet vara mer inkluderande i ena eller andra fallet - om man nu vill aktivt jobba med inkludering för det enda eller andra fallet!

Ja, nu när jag har läst både min egen och den andra tråden så inser jag att jag nog är hopplöst cementerad i 80-talet på något sätt. Det har jag kommit fram till. Det årtiondet var en enklare och skönare tidsepok med fantastisk musik, rollspel och filmer. Om man bortser för hemskheter som t ex Catrin Da Costa-fallet och Palme-mordet som chockade mig som person och samhället i stort, naturligtvis. Tyvärr är jag nog lika grabbig och har samma grova målarsvenska som jag hade på den tiden. Könsrock och bajsskämt fungerar fortfarande här. Jag är något slags fossil kan hända, rollspel.nu:s alldeles egna Kapten Stofil.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tant Ragnar;n322827 said:
Det här är intressant tror jag. Man kan alltså exkluderas med avseende på vad man är, och även med avseende på sina preferenser.

Säkerligen med olika metoder, grepp och verktyg som krävs för att medvetet vara mer inkluderande i ena eller andra fallet - om man nu vill aktivt jobba med inkludering för det enda eller andra fallet!
Att anse sig "exkluderad på grund av sina preferenser" låter som ett extremt självcentrerat sätt att framställa det som någon sorts rättvisefråga att man inte gillar ett spel. Hur vågar spelskaparna vara så exkluderande att de gör något jag inte gillar!

Björn Wärmedal

Björning Wheel

Fast... att exkludera någon beroende på preferenser känns inte som att det egentligen hör hemma i en diskussion om exkludering. Lika lite som att det är rimligt att gnälla över att skräckfilmer inte är mer humoristiska och romantiska, bara för att det är romcoms en gillar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Man kan alltså exkluderas med avseende på vad man är, och även med avseende på sina preferenser.
Jag syftade nog allra mest på idén att naket och body horror skulle vara exkluderande, egentligen, eftersom jag ser den typen av saker som preferenser. Vissa gillar det, andra inte. Men det är inte en aktiv exkludering utan snarare ett högst aktivt stilistiskt val. Gilla det eller ej. Men det är ett gränslandspåstående att säga att naket och body horror är exkluderande för tjejer, exempelvis, eftersom det absolut finns tjejer som uppskattar det lika mycket som det finns killar som inte uppskattar det.