Nekromanti Rollspelsprodukter som är inkluderande

ceruleanfive

Bläckfisk
luddwig;n323445 said:
Jag funderade vidare på det här och kom att tänka på att jag har en spelare i min grupp med dyslexi. Där har vi en variabel till att beakta för den som vill vara inkluderande. Sådant som ett enkelt skriftspråk och referensblad kan nog hjälpa även för dyslektiker, men framförallt tror jag att den som spelleder måste ta sig tid att förklara saker muntligen.
Dyslexi är väldigt intressant i såna här frågor. Särskilt när det kommer till informationstexter finns det mycket överlappning mellan god informationsdesign och riktlinjer för att skriva för dem som har dyslexi.

Vid allvarligare fall av dyslexi kan det dock bli mer problematiskt. Där tvingas man egentligen välja – antingen så skriver man på ett sätt som inkluderar dyslektiker men exkluderar övriga, eller tvärtom. Inte som i att övriga inte kan läsa texten, men som i att den skickar starka signaler att ”Den här texten är inte alls för dig.”

Alltför anpassade texter förlorar även nyanser, vilket gör att många dyslektiker jag har pratat med föredrar lite för krångliga texter framför alldeles för anpassade texter. Särskilt när det kommer till mer stämningsbetonade texter.

Den optimala lösningen om man vill vara inkluderande på den här fronten är alltså att skriva flera olika versioner. Men det finns mycket nyttigt att hämta i det här ämnet, oavsett vilken version och texttyp man tänker skriva.

luddwig

Lawful evil
Cissi;n323447 said:
Men framförallt tänker jag att du också ska fråga hur du kan anpassa. Även personer med dyslexi är olika och alla kan behöva mer eller mindre anpassningar för att känna sig inkluderade.
Rimligt såklart. De metoder jag nämnde ovan utgår från de dyslektiker jag spelat med (insåg nu att det är fler än en) men vad som funkar varierar säkert från person till person.

Cissi

Up to no good.
luddwig;n323450 said:
Rimligt såklart. De metoder jag nämnde ovan utgår från de dyslektiker jag spelat med (insåg nu att det är fler än en) men vad som funkar varierar säkert från person till person.
Jag tänkte på inkludering över lag. :) Att vi ofta glömmer fråga dem vi vill inkludera och gör vad vi tror är bra. Men jag tycker att tråden innehåller många goda tips, förutom just: fråga!

luddwig

Lawful evil
ceruleanfive;n323448 said:
Den optimala lösningen om man vill vara inkluderande på den här fronten är alltså att skriva flera olika versioner.
Eller så gör man en skriftlig version och kompletterar med förklarande poddavsnitt, YouTube-klipp, en ljudbok eller något annat icke textbaserat. :)

ceruleanfive

Bläckfisk
luddwig;n323452 said:
Eller så gör man en skriftlig version och kompletterar med förklarande poddavsnitt, YouTube-klipp, en ljudbok eller något annat icke textbaserat. :)
Absolut, det är en mycket bra poäng! Det är bara jag som är helt insnöad på text. ;)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Här är jag nog hyggligt exkluderande. Jag skriver med ett tämligen avancerat språkbruk, inte särskilt lämpat för ovana läsare. Jag tycker dock att det är ett område där det får finnas viss spännvidd, på samma vis som det inte ligger en roman i fatet om den är skriven med ett avancerat språk och på ett sätt som är inriktat på vana läsare. Det är en stilistisk fråga, och som ceruleanfive påpekar ovan kan anpassning ibland gå på tvärs mot ett nyansrikt språk.

luddwig

Lawful evil
Svarte Faraonen;n323462 said:
Här är jag nog hyggligt exkluderande. Jag skriver med ett tämligen avancerat språkbruk, inte särskilt lämpat för ovana läsare. Jag tycker dock att det är ett område där det får finnas viss spännvidd...
Om du vill skriva ett spel med avancerat språk ska du såklart göra det. Alla spel kan inte vara inkluderande för alla spelare.

God45

#PrayersForBahakan
Jag är en dyslektiker och jag tänker vara väldigt tydlig med att de flesta av oss inte behöver anpassade texter. Det är betydligt vanligare att dyslektiker behöver längre tid på sig att läsa grejerna dock så ska ni spela ett nytt rollspel med en dyslektiker som ni vet läser långsamt säg till dem någon vecka i förväg.

Detta gäller inte alls alla heller dock. Jag läser snabbare än vad du gör (Ja du!) och jag skriver snabbare än vad de flesta gör. Det är bara stavat väldigt dåligt om jag inte ser till att det inte är det.

Så vad jag säger är att ni överdriver och förenklar. Vilket är förståligt. Men det vore bättre om ni sade "Det här är ett lättläst rollspel" istället för "Det här är dyslexi anpassat". För inte bara sprider ni inte en felaktig bild av dyslexi (jag har läst Finnegans Wake på en dag. Har du?) men ni inkluderar andra som har svårt att läsa.

luddwig

Lawful evil
God45;n323494 said:
Jag läser snabbare än vad du gör (Ja du!) och jag skriver snabbare än vad de flesta gör.
Att du läser och skriver som en Formel 1-bil har nog inte undgått någon här på forumet. :wink:

Sedan menade jag inte att man ska göra rollspel specifikt för dyslektiker och ha det som ett försäljningsargument. Min tanke vara bara att ett lättare språk kan bidra till att fler tilltalas av ett spel.

God45

#PrayersForBahakan
God45;n323494 said:
Jag är en dyslektiker och jag tänker vara väldigt tydlig med att de flesta av oss inte behöver anpassade texter. Det är betydligt vanligare att dyslektiker behöver längre tid på sig att läsa grejerna dock så ska ni spela ett nytt rollspel med en dyslektiker som ni vet läser långsamt säg till dem någon vecka i förväg.

Detta gäller inte alls alla heller dock. Jag läser snabbare än vad du gör (Ja du!) och jag skriver snabbare än vad de flesta gör. Det är bara stavat väldigt dåligt om jag inte ser till att det inte är det.

Så vad jag säger är att ni överdriver och förenklar. Vilket är förståligt. Men det vore bättre om ni sade "Det här är ett lättläst rollspel" istället för "Det här är dyslexi anpassat". För inte bara sprider ni inte en felaktig bild av dyslexi (jag har läst Finnegans Wake på en dag. Har du?) men ni inkluderar andra som har svårt att läsa.
Jag känner att det här blev lite kantigt och aggressivt formulerat. Det var inte meningen. Det här är lite av ett svårt ämne för mig och det är lite tidigt på morgonen. Att ni vill göra saker inkluderande är jättebra och jag är glad att ni tänker på det här ämnet <3