ceruleanfive
Bläckfisk
Dyslexi är väldigt intressant i såna här frågor. Särskilt när det kommer till informationstexter finns det mycket överlappning mellan god informationsdesign och riktlinjer för att skriva för dem som har dyslexi.luddwig;n323445 said:Jag funderade vidare på det här och kom att tänka på att jag har en spelare i min grupp med dyslexi. Där har vi en variabel till att beakta för den som vill vara inkluderande. Sådant som ett enkelt skriftspråk och referensblad kan nog hjälpa även för dyslektiker, men framförallt tror jag att den som spelleder måste ta sig tid att förklara saker muntligen.
Vid allvarligare fall av dyslexi kan det dock bli mer problematiskt. Där tvingas man egentligen välja – antingen så skriver man på ett sätt som inkluderar dyslektiker men exkluderar övriga, eller tvärtom. Inte som i att övriga inte kan läsa texten, men som i att den skickar starka signaler att ”Den här texten är inte alls för dig.”
Alltför anpassade texter förlorar även nyanser, vilket gör att många dyslektiker jag har pratat med föredrar lite för krångliga texter framför alldeles för anpassade texter. Särskilt när det kommer till mer stämningsbetonade texter.
Den optimala lösningen om man vill vara inkluderande på den här fronten är alltså att skriva flera olika versioner. Men det finns mycket nyttigt att hämta i det här ämnet, oavsett vilken version och texttyp man tänker skriva.