Nekromanti Rollspelsprodukter som är inkluderande

luddwig

Lawful evil
Hjälp mig att få bättre koll. Ge mig exempel på rollspelsprodukter som är inkluderande, och förklara vad det är som gör dem det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Paizos D&D-klon Pathfinder kan väl ses som ett "inkluderande spel"? Det som gör det inkluderande är främst illustrationerna, som visar många olika typer av personer, kulturer och läggningar som hjältar, och bredden på de SLP som figuerar i deras Adventure Paths, där det också finns en större bred av personer med andra typer av bakgrunder och läggning än de som är vanligast i fantasyspel.

Detta skapar ett collage där många spelare kan hitta någon som liknar dem som de kan identifiera sig med och säga "ah där är någon som mig vad kul!".

Reglerna sen, där vete fan om jag skulle säga att de är inkluderande. De är svårtillgängliga och kräver stor "buy-in" så det exkluderar ju personer som inte har förutsättningarna att hantera den typen av systen. Så Pathfinder är väl lite av det ena och lite av det andra.

MVH

/Magnus

Cissi

Up to no good.
Jag tänker att Krank försöker att vara aktivt inkluderande när han gör produkter. Även Helmgastarna till viss del, speciellt Järn och Hjältarnas tid där John och Ronja fått aktiv del i utformandet av produkterna och skapat fantastiska illustrationer och Krille gör roliga grejer över lag.
Vidare tänker jag att man kan se på det från lite olika håll. Utifrån språk (använder hen), utifrån illustrationer (blandning av män/kvinnor/ickebinära, vita/färgade) och utifrån upplägg (det spelar ingen roll för äventyret om karaktären är man eller kvinna, vit eller poc).

Ett exempel jag har i närtid är konventsscenariot till Kult på GothCOn. Karaktärerna var presenterade men hade ingen könsidentitet. Det jag hade saknat där var ett tredje val att välja om karaktären var ickebinär och inte bara man/kvinna. Men iofs, hade jag velat att min RP var ickebinär så hade nog varken SL eller mina spelkamrater hindrat mig.

Bifur

Veteran
För det första: vad som är inkluderande varierar ju med den egna utgångspunkten. Således: ett spel som jag tycker är inkluderande vad gäller könsroller är Symbaroum. Där figurerar kvinnor och män i alla tänkbara roller och i princip helt okommenterat, vare det gäller t.ex. romantiska relationer, yrkesroller eller ställning i samhället.

Edit: postade samtidigt som Cissi. I detta fall menar jag alltså i spelvärldens upplägg.

Cissi

Up to no good.
Sen har jag en annan tanke som också slagit mig när det kommer till inkludering. Och det är väl på en lite annan nivå men rollspelsprodukter som utgår ifrån att spelarna måste köpa många och stora och dyra böcker är inte så bra i ett inkluderingsperspektiv. Det är annars en sak som jag verkligen gillar med hobbyn och det är att det räcker med att en person har spelet så kan man spela det. Det är inte som hockey där alla ska ha sin egen uppsättning skydd.
Så rollspel som blir för dyra och kräver att man köper till modul efter modul för att det ska gå att spela öht är inte så inkluderande utifrån en ekonomisk synpunkt. Där är ju alla indiespelen super! Många spel som bara har en tunn bok eller en gratis pdf för att göra spelet spelbart. Det är också ett sätt att inkludera spelare. Att vara tillgänglig ekonomiskt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cissi;n322731 said:
Där är ju alla indiespelen super! Många spel som bara har en tunn bok eller en gratis pdf för att göra spelet spelbart. Det är också ett sätt att inkludera spelare. Att vara tillgänglig ekonomiskt.
Kranks spel tycker jag är exemplariska här! Förutom att vara skrivna för att vara maximalt inkluderade, med varierade SLP:er, så finns alla böcker tillgängliga både i bokform (för de som vill ha rollspel som prylsport), men även helt grattis att ladda ner för de som har tajt med pengar, inte vill lägga pengar på rollspel, eller helt enkelt vill kunna ha spelet på sin läsplatta eller dator utan att bekymra sig om döda träd.

Plus att alla bilder är inkluderade (annars tar ju många bort dem från sina gratisversioner) vilket är helt fantastiskt som SL om man vill kunna skriva ut dem och använda som stämningsbilder i sina äventyr.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cissi;n322728 said:
Jag tänker att Krank försöker att vara aktivt inkluderande när han gör produkter.
Rymdhamster;n322734 said:
Kranks spel tycker jag är exemplariska här!
Haha, förlåt! Jag missade helt ditt första inlägg först =) Förlåt för upprepningen!

entomophobiac

Low Prep High Play
7th Sea och ännu mer 7th Sea Second Edition. Som jag vill minnas skrivs i någon manual: när du gör en historiskt inspirerad fantasivärld kan du ta bort det som var tråkigt.

Mycket bra spel överlag!

anth

Vetefan
Mike Mearls har en uttalad policy att göra DnD5 inkluderande.
Människorna i grundböckerna är jämt fördelade mellan män och kvinnor och det finns inga direkta sexistiska bilder.
i äventyret Curse of Stradh fanns en person som var uttalat homosexuell (kan inte uttala mig om andra äventyr

Ulfgeir

Swashbuckler
Good Society: A Jane Austen rpg.

Det är inkluderande att etnicitet uttalat inte spelar någon roll på karaktärerna. Dessutom kan man välja hur historiskt korrekt man vill vara med könsrollerna (Historiskt korrekt, alla kan göra allt, till att vända på rollerna).

skaraborgarn

Warrior
Ulfgeir;n322752 said:
Good Society: A Jane Austen rpg.

Det är inkluderande att etnicitet uttalat inte spelar någon roll på karaktärerna. Dessutom kan man välja hur historiskt korrekt man vill vara med könsrollerna (Historiskt korrekt, alla kan göra allt, till att vända på rollerna).
Låter som de flesta äventyr till DoD. Könsroller i fantasy är väl ofta lite mer toleranta än vad det varit rent historiskt. Fast i Samuraj fick kvinnliga hjältar 1.2 i ryktespoäng än männen för det var ovanligt med kvinnliga äventyrare i detta något strikta spelvärld som Jih-Pun är.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När Krille och jag pratade ihop inför att jag skulle skriva Sorgeveden, var han tydlig mer att alla HT-produkter ska vara inkluderande. Jag hade detta i bakhuvudet när jag skrev. Se till exempel hur jag skildrar orch-stammarnas uppbyggnad och förklarar varför grupper av orcher och människor så lätt hamnar i strid med varandra. .

entomophobiac

Low Prep High Play
Måste förresten även nämna Coriolis här! Inte bara för att det skippar "raser" som koncept och istället målar upp ett mer komplext samhälle med kulturer, fraktioner, och religion, i en ömtålig symbios, utan även för att sexualitet, kön, etc., är mer eller mindre frånkopplat från diskursen. SLPer till äventyr och kampanjer är sedan väldigt blandade.

Nya Paranoia kan få en honorable mention också, för att det faktiskt tar upp könsidentitet i inledningen.

Cissi

Up to no good.
Jag kanske är lite utanför ramarna igen här men jag har tänkt ett varv till. :)
För mig som gillar att spela det mesta men avskyr regler så är allt som gör att jag på ett lätt sätt kan tillgodogöra mig ett spel något som gör att jag känner att jag kan vara med på lika villkor. Det kan vara vapenkortlekar eller andra typer av verktyg som fungerar som genvägar i spelet.

Khan

Kondottiär
Jag har hört mycket gott om Blue Rose, men har varken spelat eller läst det själv.

Håller för övrigt med Cissi om genvägar som kortlekar eller sammanfattande referensblad.

APM

Bläckfisk
Jag tänker också att ett inkluderande spel är ett sådant som hjälper spelare att undvika exkluderande situationer vid spelbordet. Att tex använda x-card eller ha regler som skapar stöd för de som kanske känner obehag av vissa innehåll. Det är kanske inte många som har personliga erfarenheter av trauman - vad det nu än må vara - så det är inkluderande att uppmärksamma att dessa ändå finns och skapa verktyg för dem (och andra) så att alla kan spela "säkert".

luddwig

Lawful evil
Tack för alla bidrag, och skriv gärna om ni kommer på fler exempel. :)

luddwig

Lawful evil
Jag funderade vidare på det här och kom att tänka på att jag har en spelare i min grupp med dyslexi. Där har vi en variabel till att beakta för den som vill vara inkluderande. Sådant som ett enkelt skriftspråk och referensblad kan nog hjälpa även för dyslektiker, men framförallt tror jag att den som spelleder måste ta sig tid att förklara saker muntligen.

Cissi

Up to no good.
luddwig;n323445 said:
Jag funderade vidare på det här och kom att tänka på att jag har en spelare i min grupp med dyslexi. Där har vi en variabel till att beakta för den som vill vara inkluderande. Sådant som ett enkelt skriftspråk och referensblad kan nog hjälpa även för dyslektiker, men framförallt tror jag att den som spelleder måste ta sig tid att förklara saker muntligen.
Men framförallt tänker jag att du också ska fråga hur du kan anpassa. Även personer med dyslexi är olika och alla kan behöva mer eller mindre anpassningar för att känna sig inkluderade.

Jag tänker i stort att vi kanske är lite för dåliga på att fråga varandra om hur vi vill ha det. Vi antar en massa och har många goda tankar och idéer som bottnar i välvilja. Men vi kan ju alltid fråga direkt också. :)