Re: Mitt svar: ja och nej
Jag ställde mest upp mina motfrågor för att belysa att problemen inte är specifika för speltest utan att det finns två sidor av myntet. Men eftersom du gjorde dig besvär att svara på mina frågor får jag dåligt samvete om jag inte gör likadant.
"Hur mycket ska en produkt speltestas?"
Ju mer desto bättre tycker jag så det blir bara en fråga om hur mycket tid recensenten har på sig. Jag litar personligen mer på den som använt grejorna i praktiken än den som "bara" läst igenom dem.
"Hur kvalitetssäkrar man speltestandet?"
Det kan göras på flera sätt men det första jag tänker på är att använda en fast spelgrupp (så att olika speltest blir jämförbara med varandra) och att använda samma instrument varje gång, oavsett om det instrumentet är någon enkel enkät till hela gruppen eller recensentens personliga bedömning.
Hur vet man att man speltestat tillräckligt?
Det kan man inte veta, men se svaret på den första frågan. Det handlar om var man lägger ribban.
"Hur många varianter av spelstilar ska man använda när man speltestar?"
De som spelkonstruktörerna själva säger att spelet är skrivet för. Den beskrivningen kan säkerligen vara luddig ibland, i så fall för man väl gå tillbaka till GNS eller liknande modell.
"Hur undviker man att man kompenserar för spelets brister under speltestandet?"
Det ska kanske inte undvikas för det är av intresse att veta om bristerna kan övervinnas, men däremot bör man notera och väga in en brist innan man kompenserar för den via husregler eller god vilja.
"Hur säkerställer man att man inte överdriver brister i reglerna, baserat på det antal situationer man använder i speltestet?"
Det måste väl ändå ligga på recensenten att fatta att en brist i stridssystemet inte är 10 ggr så dålig som en brist i övertalningsreglerna bara för att rollpersonerna slåss 10 ggr men bara övertalar 1 gång?
"Hur säkerställer man att man inte missar brister i reglerna, baserat på det antal situationer man använder i speltestet?"
Det skulle man behöva en lista för. Typ "vi har testat regelrna för strid, magi och sociala situationer, resten sket vi i".
Bara mina hastigt uttänkta förslag.
Gordeg
Jag ställde mest upp mina motfrågor för att belysa att problemen inte är specifika för speltest utan att det finns två sidor av myntet. Men eftersom du gjorde dig besvär att svara på mina frågor får jag dåligt samvete om jag inte gör likadant.
"Hur mycket ska en produkt speltestas?"
Ju mer desto bättre tycker jag så det blir bara en fråga om hur mycket tid recensenten har på sig. Jag litar personligen mer på den som använt grejorna i praktiken än den som "bara" läst igenom dem.
"Hur kvalitetssäkrar man speltestandet?"
Det kan göras på flera sätt men det första jag tänker på är att använda en fast spelgrupp (så att olika speltest blir jämförbara med varandra) och att använda samma instrument varje gång, oavsett om det instrumentet är någon enkel enkät till hela gruppen eller recensentens personliga bedömning.
Hur vet man att man speltestat tillräckligt?
Det kan man inte veta, men se svaret på den första frågan. Det handlar om var man lägger ribban.
"Hur många varianter av spelstilar ska man använda när man speltestar?"
De som spelkonstruktörerna själva säger att spelet är skrivet för. Den beskrivningen kan säkerligen vara luddig ibland, i så fall för man väl gå tillbaka till GNS eller liknande modell.
"Hur undviker man att man kompenserar för spelets brister under speltestandet?"
Det ska kanske inte undvikas för det är av intresse att veta om bristerna kan övervinnas, men däremot bör man notera och väga in en brist innan man kompenserar för den via husregler eller god vilja.
"Hur säkerställer man att man inte överdriver brister i reglerna, baserat på det antal situationer man använder i speltestet?"
Det måste väl ändå ligga på recensenten att fatta att en brist i stridssystemet inte är 10 ggr så dålig som en brist i övertalningsreglerna bara för att rollpersonerna slåss 10 ggr men bara övertalar 1 gång?
"Hur säkerställer man att man inte missar brister i reglerna, baserat på det antal situationer man använder i speltestet?"
Det skulle man behöva en lista för. Typ "vi har testat regelrna för strid, magi och sociala situationer, resten sket vi i".
Bara mina hastigt uttänkta förslag.
Gordeg