Nekromanti Rollspelsrelaterad nyhet...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Aldrig tar det slut...

Så man kan lika gärna se saken som humor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1591868.ab

"Pappan misstänker att han sysslade med rollspel på internet."

(Nu förutser jag att en massa överkänsliga individer kommer att tycka att det är smaklöst av mig att skratta, "det är ju ett BARN som dött, ju". Jag vill bara meddela att jag skiter fullständigt i om ni anser att det är smaklöst. Det finns så mycket mer smaklösa saker i världen. Som Runar, Per Gessle, barnarbete, Putin, kriget i Irak eller sveriges kung eller statsminister. Och alla går de att skratta åt.)

Zire

Swashbuckler
Hmm... ja, jag håller med om att det är lite lustigt. Källgranskning är något som händer andra än aftonbladet (liksom journalistik och andra sägner om kvällspressen).

Storuggla

Champion
Nej, det var inte så smaklöst eller så. Det var mest bisarrt. Rollspelsdelen är verkligen inkastad och har ingen som helst koppling till något annat. "Åh shit, grabben är död, han har strypts till döds. Jävla rollspel på internet!" Stypning Online? World of Strangulation? Jo jag tackar jag...

Storuggla, synd om hans familj dock

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skickade just följande mail till den ansvariga skribenten (jag tänkte skriva journalisten, men kom på att det kanske skulle vara olämpligt :gremwink:):

"Jag läste just artikeln om 12-åringen som dog i en stryplek. Eftersom jag själv spelat en hel del rollspel, både över internet och i andra former blev jag nyfiken på vad ett "rollspel på internet med strypning" är för något, eftersom jag själv aldrig stött på något liknande, eller ens kan förstå hur man gör när man stryper någon över internet. Har du någon referens till dessa stryprollspel, eller någon länk till en plats där man kan läsa om hur rollspel på internet med strypning går till?"

Nu återstår bara att se om jag får något svar.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Fast journalisten skrev väl bara vad grabbens farsa hävdade, eller? I sådan fall borde väl inte journalisten stå med hundhuvudet trots yttrandets stollighet?

/Anders

krank

Nej, det var inte så smaklöst eller så. Det var mest bisarrt. Rollspelsdelen är verkligen inkastad och har ingen som helst koppling till något annat. "Åh shit, grabben är död, han har strypts till döds. Jävla rollspel på internet!" Stypning Online? World of Strangulation? Jo jag tackar jag...
/me strangles Storuggla?

Expressen hävdar för övrigt appropå samma story det mer relevanta att det handlade om "stryplekar över internet", vilket fortfarande känns bisarrt. Alltså, de lekar jag minns från min högstadietid, och som också beskrivs i relaterade artiklar, innebär att person A hyperventilerar, andas ut, och så trycker person B amntingen hårt mot bröstet eller stryper person A, varpå person A svimmar. Hur man gör det "över internet" känns relevant.

krank

Vågar man fråga varför?
Vaddå varför?

Varför det känns relevant? För att det är relevant till hur ungens internetvanor överhuvudtaget kan ha lett till dennes död?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hur man gör det "över internet" känns relevant.
När det handlar om att importera alkohol via Internet så handlar det helt klart om IP via brevduvor (specificerad i RFC 1149) men strypning via Internet kräver en teknik som jag inte känner till, kanske någon ny form av virtual reality-utrustning.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fast journalisten skrev väl bara vad grabbens farsa hävdade, eller? I sådan fall borde väl inte journalisten stå med hundhuvudet trots yttrandets stollighet?
Journalisten är ändå den som väljer att pappans stolliga yttranden ska tas upp i artikeln. Hon hade inte ens övervägt att skriva "Pappan misstänker att sonen samlade frimärken", "Pappan misstänker att sonen spelade ishockey", "Pappan misstänker att sonen byggde flygplansmodeller" eller "Pappan misstänker att sonen hejade på AIK", trots att det är lika irrelevant som "Pappan misstänker att sonen spelade rollspel över internet". Okritiskt citerande av stolliga påståenden vars relevans man inte lyckas påvisa är tillräckligt för att man ska få bära runt en hel kennel med hundhuvuden, om jag får bestämma.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
strypning via Internet kräver en teknik som jag inte känner till, kanske någon ny form av virtual reality-utrustning.
Det är en hemlig ninjateknik som bara behärskas av ett fåtal ninjamästare. Om du någonsin skulle få reda på hur den går till skulle jag råda dig att hålla dig borta från internet för resten av ditt liv då internetninjor dödar urskillningslöst för att behålla sina hemligheter. :gremgrin:

/Anders

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nej, varför man stryper polarna? För jag antar att det hela sker i samförstånd, annars hade det väl inte klassats som lek.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
För att det är tufft?

Och det förekom för övrigt redan när jag gick på lågstadiet (1976–1978), så det är definitivt inget »nytt fenomen«, det sprids bara via ett nytt medium.

krank

För att känslan av att svimma, om man är beredd på den, är ganska häftig. Åtminstone om man är kring 12-13 år sådär.

Vill minnas att jag var 13 eller 14 när jag själv testade, fast då var det inte strypning utan bara rent tryck på bröstkorgen på person som hyperventilerat, andats ut och sedan lagt armarna i kors över bröstet. Samma princip, annan teknik.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Samma princip, annan teknik.
Till och med annan princip. Strypning går ut på att stoppa blodflödet till hjärnan; att minska syremängden i blodet är kvävning.

krank

Till och med annan princip. Strypning går ut på att stoppa blodflödet till hjärnan; att minska syremängden i blodet är kvävning.

Jajaja, samma effekt, då.

Och principen var "få A att svimma", som jag tänkte mig det.

Arfert

Facit
Har också mailat journalisten, som 46-årig tvåbarnspappa och mångårig rollspelare, och undrat vad hon syftar på. Sannolikt menade pappan i artikeln nå annat med satte fel ord på det pga okunskap och/eller fördomar.

..men klart hon nte kunde låta bli att använda ordet rollspel, för att ordet ROLLSPEL säljer.

Gäst.

Veteran
På min tid inhalera vi lim, eter eller bensin för att få samma effekt. Ganska meningslöst egentligen.

Zire

Swashbuckler
..men klart hon nte kunde låta bli att använda ordet rollspel, för att ordet ROLLSPEL säljer.
Japp.. andra tidningar säljer på nyheter och sanningar istället.