Ett tal till massorna.
Bröder och mötesdeltagare:
Jag har svårt att dölja besvikelsen som gnager i mitt bröst och ber er ha hänsyn till att min röst kanske inte kommer bära ända fram till slutet, men ni känner förstås samma starka känslor som jag och behöver inte någon lång utläggning för att inse vad som hänt i vår en gång så vitala rollspelsnation:
Inga röster till Kalle Anka-partiet?!
Det här var en grym förolämpning mot alla människor som vigt sina liv åt att håna maktstrukturerna och släppa in lite lattjo lajbans i demokratins finrum.
Att vårt parti Tänkarpartiet Nyskaparna under ett par ångestladdande minuter dessutom såg ut att gå segrande ur valstriden är en annan källa till oro:
[paus, drick vatten]
Vi är ju ett missnöjesparti vars plats ligger långt ute i ideologiernas marginaler, när vi nu fått fler röster än koboldpartiet känns det onekligen som om vi åkt vattenskidor och hamnat framför motorbåten... Det kunde ha slutat i katastrof.
[invänta publikens förfasade inandning]
För vad hade det varit för mening med att utmana de rådande konventionerna om våra egna marginaliserade målsättningar hade upphöjts till normer? Rebellerna hade tagit rollen som imperiet och världen hade stått på sin ända.
Nu slutade allt lyckligtvis väl och vi skall göra vårt bästa för att ändra partiprogrammet så att vi får färre röster nästa gång. Jag har redan föreslagit att partiprogrammet skall skrivas på ett språk som ingen annan förstår, och om ni fluskar detta plunky så snoffsar ni fjäffsert att det är en tribudalisk idé.
[hurrarop, stående ovationer]
Därmed tänkte jag avsluta enligt god tradition med att be er sjunga med i vår anrika kampsång:
I Neotech är de vana vid granater som smäller
å Eon's dumma stridsregler är inte lattjo heller
men krig är ingenting för oss
för vi kan ju inte slåss
så vi torkar oss i baken med tabeller!
Men det är lika bra att sluta drömma
det går åt pipskogen i alla fall
När du skrivit färdigt din kampanj
om kärleksalver och champagne
ja, då har Piff & Puff satt spelgruppen på Hall!
I Trudvang hör man klang från svärd och påkar
I Metropolis hör man vrål från stadens kåkar
det kallas "grymmaste musiken"
men vi hör inte till publiken!
Vi pussar hellre söta knytt till ljuva stråkar!
När nästa äventyr på tur
ska heta "kul med pookadjur"
En Jedi kan döda med Kraften om han vågar
The living dead bör dock bekämpas med motorsågar
men lägg nu undan vapnet, broder
det finns fredliga metoder
-vi bjuder monstrena på saft och jordnötsbågar!
När du skall spela en session
om en kärlekskrank person
---Kläm i nu i sista versen!---
Tänk, varje spel du spelar kan bliva ditt sista
i morr'n kan du hamna på hispan eller i en kista
Men snälla, inga ledsna miner
släng era automatkarbiner
och välj ett spel med lattjo prylar på utrustningslistan!
Ja det är lika bra att -börja- drömma
vi kommer ingen vart i annat fall
Ja, det får vara någon måtta
på bofferaction i nå'n grotta
annars har Piff & Puff haft rätt i deras kall!
/Rising
som har haft jättekul i tråden, både i sin egen valkampanj och i följandet av övrigas. Särskilt eftersom alla har haft så vitt skilda tillvägagångssätt och vinklingar. Bilder, tal och intervjuer har bjudit på många skratt och jag vill tacka alla inblandade. Ett särskilt tack till Krille och Herr Nils, som jag riktade "smutskastningar" mot, och vars självdistans såg till att det blev roligt.
Själv blev jag litet sugen på att göra ett "nattens frestelser" på riktigt...