Så... jag förbereder ett klassiskt dungeoncrawl åt min spelgrupp. Rum efter rum med fällor, monster, gåtor och ett mysterium att försöka lösa. I slutet finns givetvis en rejäl skatt som vaktas av det mest ikoniska monstret av alla: en drake.
När jag förberett så här långt kommer jag på att alltihop är galet klyschigt. Jag måste slänga in något för att bryta mönstret. Något nytt som de inte sett förut.
Jag bestämmer mig för att rollfigurerna ska ha en möjlighet att komma över skatten utan strid. Jag bestämmer att draken egentligen bara är lite ensam för att ingen kommer och dansar med honom.
Sagt och gjort. Spelarna spelar igenom alla rummen och efter några timmars speltid är de framme vid drakens håla. De buffar sig så gott de kan med kvarvarande besvärjelser och drycker och slänger sig in i rummet. Jag iscensätter genast mina förberedelser för slutbossen och rollspelar draken, som med dundrande stämma sjunger och dansar
drakdansen. Spelarna sitter still och bara gapar, vilket jag tolkar som att rollfigurerna gör likadant. Efter två gånger förväntar sig draken att de ska hänga på den tredje gången, och betonar de verkligen de orden i texten.
När draken inte fått med sig några av "gästerna" efter att ha dansat fyra gånger så tröttnar han och anfaller. Samtliga rollfigurer dör första stridsrundan. Draken går och lägger sig igen och gråter sig till sömns.
Jag kanske postade det här fel, förresten. Den kanske ska ligga under Kontakt ("Utkastad spelledare söker ny spelgrupp")?