Nekromanti Rollspelsskapande som en participatorisk kultur?

Rangertheman

Myrmidon
Zire;n235242 said:
Hmmm... jag ville egentligen inte låta så negativ. Jag tycker idéen är cool, men jag ser inledningsvis större problem med varför man skulle vilja göra det än hur det skulle gå till.
Jag ser också stora risker med kolliderande spelstilar och har egentligen ingen riktig lösning. I MMORPG löser man ofta det med instansiering, men då tappar man mycket av poängen med en kollektivt skapad värld. En variant skulle kunna vara mindre servrar där en Admin kan välja vilka spelledare hen vill bjuda in. Då kan man hjälpas åt att bygga världen i realtid, samtidigt som man får vara beredd på att dina spelare kan komma att bränna ner byn som du har skapat. En sådan flergruppskampanj går att lösa idag, men är nog ungefär så långt ifrån smidigt som man kan komma.

Jag håller också med dig om att mängden material kan vara ett problem och självklart blir det inte enklare av att informationen kan förändras från en dag till en annan. Men jag tänker mig att det krävs mindre planering om informationen presenteras när den behövs. Behöver jag en antikhandlare i Tistla Fäste, som handlar med skumma artefakter, så dyker det upp en, om någon tidigare SL har skapat en sådan. Finns det ingen sedan tidigare, får jag hitta på den där och då. Är det viktiga SLP kanske man har planerat dem i förväg så att man inte står handfallen om det saknas en sådan person eller om den som finns inte alls passar ens syften.

olaberg

Hero
Håll det kort! Tre viktigaste punkterna, tre viktigaste husen, tre viktigaste handelsvarorna, tre viktigaste personerna.