Re: Ibland är tabeller bra
"Man skriver om disse giftstoffene i den delen av spillet som handler om miljøet, forteller detaljert om virkning og risiko, og slik får brukerne av spillet den informasjonen de trenger for å spille troverdig, og for å tolke resultatet på terningen "
Ja, ofta räcker det med det. Ofta räcker det ju också att spela utan några regler överhuvudtaget, om bara spelarna och spelledaren har samma syn på vad som är trovärdigt och vad som inte är trovärdigt, så klarar man sig ofta bra.
Men ibland är det viktigt för spänningen i spelet att avgöra vilken effekt man får på ett visst slag. Var träffar amborstlodet? I armen? I låret? I huvudet? Visst, man kan låta SL bestämma ett trovärdigt resultat, men likväl är det inte svårt att föreställa sig hur slumpen kan göra spelsessionen roligare och mer spännande.
Om man tagit Ecstacy i Kult och hamnar i en eldstrid kan det vara fantastiskt effektfullt om man med regler avgör huruvida man är centralstimulerad (och förmodligen presterar bättre i striden) eller om man har börjat hallucinera (då man helt klart presterar mycket, mycket sämre!). Med en tillräckligt bra tabell kan man säkert också avgöra vid vilket specifikt tillfälle som drogen kickar, och då kan alltså förvandlingen ske mitt under striden!
Det är absolut inte omöjligt att föreställa sig hur heltäckande, beskrivande, opartiska regler kan göra en sådan spelsituation intressantare än om man bara går efter SL's omdöme.
Det behöver inte bli bättre med regler istället för friform, men det kan bli bättre. Det beror på stämningen i spelet i övrigt, och vilken tyngd det ligger på spelets utmaningar.
Det kan vara bra med strömlinjeformade, intuitiva regler med enbart tärningsslag, men det behöver inte betyda att alla tabeller är av ondo.
/Rising