Nekromanti Rollspelsskapare: läs spel

Rickard

Urverk speldesign
Ett kort råd för rollspelsskapare där ute. Läs spel. Inte bara innan ni ska skapa spel, utan även under tiden som ni skapar spelet. För ni kommer att upptäcka saker som andra har gjort som är mycket smartare än er, inte bara regel- och världsförklaring, utan även i upplägg. Ni kommer lägga märke till vad som är pedagogiskt gentemot er egen text.

/Han som testar en sak han läste om när han bodde hos Debracy

Rickard

Urverk speldesign
- ett exempel från mitt skapande

När jag skrev Matiné ville jag vara grundlig och göra efterforskningar. Jag läste en hoper BRP-spel innan jag påbörjade texten och tog de bästa reglerna ur dessa och snodde designidéer ur andra spel. Nu när jag skrev Mutantmatiné läste jag massor av olika spel medan jag skrev spelet. Spirit of the Century gav mig exempelvis idéer om hur man ska lägga upp en text om scenariostrukturer på bästa sätt.

/Han som fortsätter att färglägga

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: - ett exempel från mitt skapande

Samma tips brukar ges till blivande författare - det bästa att göra är att läsa många andra böcker. Så det känns som rätt självklart för rollspelsmakare också.

Visst, jag har hört argumentet "men jag vill inte härma något annat spel så därför låter jag bli", men det tycker jag är ett dåligt argument.

krank

Går ondskans ärenden

Först och främst är det ett lysande råd! Jag håller helt med.
Det värsta som kan hända är att man upptäcker att ens spel redan är skrivet - men vad gör det? Då kan man ju lägga sin tid på ett annat projekt istället, om man nu inte kommer på någon ny riktning...

Han said:
/Han som fortsätter att färglägga
Jag vet inte om det är min färgblindhet som spökar, men jag kan knappt läsa dina färglagda ord... Det irriterar också ögonen när jag försöker. Tror det är relaterat till den låga kontrasten mellan färg och bakgrund... Jag har väl egentligen ingen åsikt om färgläggning i sig, men jag skulle föredra en annan färg...

Krille

Super Moderator
Han said:
Inte bara innan ni ska skapa spel, utan även under tiden som ni skapar spelet. För ni kommer att upptäcka saker som andra har gjort som är mycket smartare än er, inte bara regel- och världsförklaring, utan även i upplägg. Ni kommer lägga märke till vad som är pedagogiskt gentemot er egen text.
Om man spelar spelen så kommer man dessutom upptäcka saker som är mindre smarta innan man bygger in dem i sitt eget spel.

Så definitivt, läs spel och spela spel.

Max Raven

T12-kultist
Instämmer i rådet. Kan lägga till några anledningar till: du kan upptäcka dåliga upplägg och bra element i spel som i övrigt kanske är mediokra eller rent av dåliga.

Å andra sidan - fundera över det som du faktiskt tar/förbättrar. Varför fungerar regeln du tar så här i det där rollspelet? Hänger det ihop med någon regel eller ett tänk som du skippar? Fungerar det du plockar i ditt rollspel? Osv.

Robert Jonsson

krank said:
Jag vet inte om det är min färgblindhet som spökar, men jag kan knappt läsa dina färglagda ord...
Nej, det är inte din färgblindhet. Den är lika svårläst som texten på solvebrings julkort... :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Bra råd. Och ingen kritik mot er som är inbitna rollspelare men...

Kanske ska man börja med att ställa frågan VARFÖR man gör spel. Och kanske för vem. Det är i _min_(observera min) värld stor skillnad på att skapa egna system och värka fram dem mot att ta redan befintliga och trimma dem om möjligt är. Det senare är ju typ noll kul.

Helt okej om mina regler inte blir lika bra som dina eller Marcos eller Krilles eller vem det nu månde vara. Jag är inte rollspelsskapare eller spelskapare till yrket. Det är min hobby och det är på den nivån jag lägger det. Mitt yrke kommer förmodligen beroende på den närmsta framtiden bli sjukt spännande och göra gott i samhället och innebär entreprenörsskap något som driver hela mitt liv. Jag har skapat och framfört musik, gjort mindre dataspel, program. Jag _gillar_ att göra själv och inte ta efter andra. Då köper jag det istället och lägger tiden på annat skapandet. Jag skulle ju kunna köpa Burning Wheel som verkar riktigt bra och lägga på min värld om det är det jag vill. Men jag _vill_ verkligen värka fram regler. Det är en sjukt härlig känsla. Och jag gillar inte att ta regler från andra även om jag lånat grunden av Noir i det här fallet till sociala regler men det är mycket mer mitt eget.

För nytillkomna som bara vill börja göra spel så kanske ditt råd känns tungt: Försök inte ge er på något utan att läsa in er på en massa andra spel - det blir ändå inte bra. Det kan ju döda skaparlustan och de som känner för att skriva ihop en BRP klon utifrån gamla erfarenheter från DoD ska ju få göra det om de tycker det är kul.

Kort sagt: Jag har inte er kompetens om speldesign men jag har kul. Och min spelgrupp har kul. Om det sen inte blir ett Västmark, Noir eller Matiné av det - vad spelar det för roll? Är inte det roliga det viktigaste?

/Niklas som tänkte att kanske det finns andra som känner likadant och ville bara påpeka hur han tänker...

rjonas

Hero
Jag gör det för att det är roligt. Jag har ett rollspel som jag skriver artiklar till när andan faller på. När jag har inspiration så skriver jag ner det och knyter det till spelet.

Jag kan också köpa spel, modda dem, och sedan sälja av dem utan att ens prova originalreglerna. Jag köpte Wings of War bara för att få skriva om reglerna, införa tärningar istället för chits, utan annat syfte än att det var kul.

Jag köpte Castle Ravenloft för att kunna skriva några scenarion till det. Nu är det gjort, och jag är färdig med det spelet också.

I år har jag ett litet professionellt projekt och det ska bli spännande att genomföra. En livslång dröm som ska uppfyllas. Jag gör mig dock inga illusioner om att för den skull bli professionell speldesigner.

Krille

Super Moderator
Egentligen handlar det inte om att ta andras grejor. Det handlar inte om att trimma in det egna i existerande saker.

Det handlar om att vara medveten om vilka lösningar som finns och hur väl de fungerar, så att om man själv gör något liknande så vet man redan något om det, och famlar inte i blindo.

Dessutom handlar det om att korsbefrukta sitt eget tänkande. Mina idéer är begränsade av vad jag kan komma på; får jag ta del av dina ideer så kan de öppna mina egna tankar till helt nya möjligheter som inte kunde ha existerat tidigare. Det är fortfarande mina idéer, men utan dina idéer hade de inte kommit så långt.

Det handlar om synergi, att 1+1=3. Helt enkelt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vilket var ett bra klargörande. En del av mig skulle vilja va proffs på området för det är så kul men så länge det inte finns pengar i det så hamnar det på hobbybasis. Och det är kul att ge ut även om det blir få som uppskattar det. Sen kan jag addera att många spel och idéer diskuteras här och det är här jag hinner hämta inspiration och ha möjlighet att få tips (senast DOW för min del) och diskutera (minns du våra brp duster? Utan dig hade jag aldrig kommit därifrån) för att få nya insikter. Så det blir en semierfarenhet på en något mer lekmannamässig nivå än den Han föreslog men det funkar för mig. Rollspel.nu har mycket att ge oss hobbyister som inte har tiden eller möjligheten.

Och God Jul! befann mig för många jular sen strax utanför Skövde (jag har för mig att du bor där nånstans). Vackert som i en saga. Stockholm var slask då. Inte nu. Åkte just pulka med min dotter. Varför slutar man med pulka då man blir vuxen?

Robert Jonsson

Bara för att understryka något: vi är alla hobbyister här. Du, jag, Krille. Som du säger, (nästan) allt sker på hobbybasis.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Endyamon said:
Bara för att understryka något: vi är alla hobbyister här. Du, jag, Krille. Som du säger, (nästan) allt sker på hobbybasis.
Förvisso låt mig omfrasera: Vissa har mer erfarenhet och ägnar mer tid år hobbyn än andra.

Rickard

Urverk speldesign
På det blir en semierfarenhet på en något mer lekmannamässig nivå än den Han föreslog men det funkar för mig.
Det var faktiskt din tråd som fick mig att starta den här. Jag läser spel - nya spel - gratisspel - men jag köper sällan spel. Jag gör det endast om jag har hört mycket gott om dem, annars nöjer jag mig med att läsa recensioner på RPGnet. Fast de recensionerna behandlar endast mekanik och möjligtvis värld.

Den insikt jag fått från mitt senaste projekt är just att titta på upplägg av olika texter. Jag fick skriva om en hel del då jag visste att min text var knasig men jag visste inte på vilket sätt den var knasig. Först när jag läste den nyligen inköpta Spirit of the Century så insåg jag hur jag borde ha gjort.

/Han som kan säga att det tog 6-8 timmar att omstrukturera den 15 sidor långa texten

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den maskerade härmaren

Visst, jag har hört argumentet "men jag vill inte härma något annat spel så därför låter jag bli", men det tycker jag är ett dåligt argument.
Om man inte har läst massor av spel så kommer det att se ut som om man härmar andra spel, eftersom andra med största säkerhet redan haft samma idé och använt den. Om man däremot läst massor av spel kan man göra om det man härmat så pass mycket att det inte är uppenbart var man stulit det ifrån.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Den maskerade härmaren

Exakt, så kommer det se ut i SC men det är skit samma. Jag har kommit på det själv och om en spelmakare till ett bra spel kommit på samma sak så är jag stolt över att jag har kommit fram till samma sak. Sen får väl folk tr4o vad de vill. "Äran" är inget i jämförelse med det roliga i att kläcka idéer. Jag har kläckt flera av Noirs idéer (verkar det som efter jag läst trådar om spelet) och säkert andra också.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Endyamon said:
Förvisso låt mig omfrasera: Vissa har mer erfarenhet och ägnar mer tid år hobbyn än andra.
Det är mindre tid än man kan tro. Jobb och hem äter som bekant rätt mycket tid.

Man Mountainman

Storsvagåret

Det är inte bara ett dåligt argument -- det är ett nonsensargument. Varför skulle man bli mer benägen att härma någon annan för att man har läst fler spel, har en större förståelse för mediet, för hur rollspel konstrueras, för de möjligheter som finns, systemskapandets underliggande logik och variation? Efterapning är ett symtom på bristande erfarenhet. Det krävs en omfattande kunskap och en vid översikt för att kunna urskilja mediets minsta beståndsdelar, hur de kan kombineras för att lösa olika problem, vilka lösningar som är konventionella och vilka som är originella, vilka lösningar som svarar mot vilka designmål, och i vilka riktningar fältet öppnar sig mot helt nya möjligheter.

ripperdoc

Myrmidon
Ett mycket gott råd egentligen, men ett råd jag inte följer och förmodligen inte kommer följa i stor utsträckning.

Min anledning, hur intressant den nu är för omvärlden, är två saker. Dels är jag tämligen ointresserad av att både köpa och läsa spel, så där rent generellt (ja, jag samlar inte på rollspel, vilket gör mig till en kuf i denna gemenskap). På sistone har jag dessutom flyttat runt i världen och har knappt en enda rollspelsbok inom en radie av 5000 km.

Men den viktiga anledningen är nog tid. Jag har ingen brist på idéer. Inspiration inkommer ändå i stadig ström från internet, filmer, diskussioner, etc. Generellt sett har jag en ganska tydlig idé om vad jag vill åstadkomma. Allt jag saknar är tid och/eller arbetsdisciplin (de hänger intimt ihop, som bekant). (och detta summerar den insikt jag kommit till om kreativitet - det finns ingen brist på goda idéer i världen, det finns bara brist på förmåga att fullfölja, det är detta forum stundtals ett gott exempel på :gremsmile: ).

Så mitt kontraråd, för dem som ser samma problem som jag, är att göra spelet någorlunda klart först, sedan läsa, diskutera och redigera tills dess att produkten känns riktigt polerad. I början är det viktigt att bara producera, producera, producera. IMHO, förstås.