det här har skrivits omi liknade trådar tidigare, men så här funkar det ungefär:
Det är skillnad på upphovsrätt och publiceringsrätt... den som exempelvis skrivit ett verk som anses ha verkshöjd har alltid rätt att anges som upphovsman ("based on characters created by xxxx"), med det betyder inte att man får betalt om verket filmas. Om jag skulle skriva ett rollspel som ANSTÄLLD på ett företag så är det normalt företaget som har publiceringsrätten, inte jag. Företaget kan i sin tur sälja rättigheterna vidare.. osv.. och jag får inte en spänn. Det är också ganska normalt att om ett företag köper in texter eller bilder från frilansare så ingår publiceingsrätten i arvodet (dock ej automatiskt, det ska egentligen avtalas om... friköpande av foton kan till exempel vara en dyr historia).
...när det gäller Mutant gissar jag att urprungsförfattarna inte får ett öre.. jag lär inte få ett korvöre för mina ursprungliga konceptskisser till spelet... ;-) fast å andra sidan kanske man kan sälja originalen på eBay om filmen blir en succé!