Nekromanti Rollspelsskola?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag funderade på en särskild underavdelning på sidan med en kort introduktionstext till vad rollspel är, kompletterat med lite info om olika populära rollspel, kanske läsvärda länkar eller rentav ett par lämpliga nybörjarrollspel? En annan cool grej vore att ange ett par kontaktpersoner som skulle kunna tänka sig att praktiskt demonstrera rollspelande via Irc. Några fler förlag?

Foggmock

Myrmidon
Personligen tycker jag det finns instutitioner för sådant här så det räcker (typ alla rollspel, Sverok(om än torrt)), men jag ställer gärna upp och visar hugade spekulanter hur det går till att spela rollspel i verkligheten på IRC.

Dimfrost

Special Circumstances
Det här var en bra idé. Problemet är att det nog inte är särskilt många nybörjare som hittar till wrnu i första hand. Det dröjer antagligen tills de är någorlunda insatta i grunderna innan någon tipsar om wrnu. Jag kan naturligtvis ha fel, men det känns som om det inte riktigt är det första man gör. Man måste nog bli intresserad först, liksom. Därmed inte sagt att man inte kan ha en sådan avdelning ändå, för att försöka ändra på situationen.

/Dimfrost

Helmgast
Utmaning!

Tävling i beskrivning av rollspel. Det finns tre klasser:
Kort: Max 42 tecken, mellanslag icke räknade.
Medel: Max 42 ord, förkortningar får ej användas.
Lång: Max 4242 tecken, mellanslag ej inräknade, måste innehålla spelexempel.

Den som vinner får ära och berömmelse. Utmaningen gäller till 29:e maj.

Vore en sån utmaning nåt att ha?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Utmaning!

Varför just 42 tecken/ord eller 4242 tecken? :gremsmile:

Jag tycker egentligen inte att en utmaning är rätt sätt att närma sig frågan. Snarare borde alla dra sitt strå till stacken, antingen genom att vi skriver någonting tillsammans eller kommenterar och förbättrar något som någon annan skrivit. På så sätt kan vi skildra olika typer av rollspelande och olika typer av synsätt.

Re: Utmaning!

Som jag försökte skriva tidigare så har jag skrivit en sådan text. Tre ggr. Och det var viktigt senaste gången att det gick fort. Ja så att de kunde sitta på den riktigt länge :gremwink:

Om Yassilus vill släppa den för allmän beskådan är upp till honom.

Johan K

Gammal & dryg
En annan cool grej vore att ange ett par kontaktpersoner som skulle kunna tänka sig att praktiskt demonstrera rollspelande via Irc
Först & främst, bra idé !!
& visst, man kan ju mer än gjärna vara med & spela via irc... Sånt är bara skoj ju !!

Rollspel.nu-IRC-konvent

Efter min första gång som spelledare på IRC och efter att ha sovit lite på saken efter waliums inlägg så funderade jag på två saker.

Först färdiga nybörjaräventyr i olika typer av spel och stilar och genrer som en IRC-spelledare kan dra hem och spelleda för nybörjare. Jag har i princip avskrivit den idén själv för att emellertid den intresserade skulle kunna få välja nåt som verkar intressant från en kort lista med beskrivningar så vill nog de flesta spelledare göra något helt eget.

Så då kom jag att tänka på en annan möjlighet och det är den som står i titeln. Ett konvent med spelare och spelledare från rollspel.nu. Typ spelpass för folk med liv och för folk utan (2000-0000, 0000-0400?) nånstans under sommaren under två-tre dagar. Längden och scenariot görs av spelledaren, presenteras i en artikel här och sen får folk anmäla sig. Givet är allt gratis, det är bara lite umgänge, chans att spela med folk man aldrig spelat med förut, en annan typ av spel, inte ett substitut för vanligt spel.

Usel idé, tänkvärd, den enda bra jag haft?

Netfeed

Swashbuckler
Re: Rollspel.nu-IRC-konvent

Så då kom jag att tänka på en annan möjlighet och det är den som står i titeln. Ett konvent med spelare och spelledare från rollspel.nu. Typ spelpass för folk med liv och för folk utan (2000-0000, 0000-0400?) nånstans under sommaren under två-tre dagar. Längden och scenariot görs av spelledaren, presenteras i en artikel här och sen får folk anmäla sig. Givet är allt gratis, det är bara lite umgänge, chans att spela med folk man aldrig spelat med förut, en annan typ av spel, inte ett substitut för vanligt spel.

låter som en mycket trevlig idé
det kan faktiskt funka

//Netfeed, som inte kommer med några konstruktiva inlägg

Johan K

Gammal & dryg
Jag är med !

Så då kom jag att tänka på en annan möjlighet och det är den som står i titeln. Ett konvent med spelare och spelledare från rollspel.nu
En klart spänannde idé !!!
Det är ju ett klart lätt sätt att vara med på ett sådant konvent !! Om det behövs folk för att ordna ett sådant konvent, så är klart jag med & hjälper till !

Lord Renisis

Warrior
Överrollspelare Renisis står till edert förfogande

Jag är med!
Utomordenlig bra idé :gremsmile:

Borgen kan ni ta en närmare titt på ifall ni skulle vara interesserade av mer internetrollspel.

(Inget för de som inte gillar OT)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rollspelsmakarskola?

Vad sägs om en motsvarande undersida för blivande rollspelsskapare? Tips och råd ifrån redan existerande spelmakare, länkar till intressanta trådar och hemsidor etc, etc.

Troberg

Sinister eater
Re: Rollspelsmakarskola?

Vad sägs om en motsvarande undersida för blivande rollspelsskapare? Tips och råd ifrån redan existerande spelmakare, länkar till intressanta trådar och hemsidor etc, etc.
Med risk för att låta nedlåtande så skulle jag nog säga något i stil med:

Om du behöver fråga så är du inte redo.

Med andra ord, man bör nog vara tillräckligt erfaren rollspelare för att veta vad man vill göra innan man försöker göra något eget.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Nu tycker jag att du ärligt talat svamlar i nattmössan. Jag tänkte mig en sida med information om till exempel Dogmautmaningen och de existerande rollspel som redan ligger på wrnu. Kanske länkar till intressanta trådar på makarforumet. En liten artikel eller krönika av Krille eller någon annan välkänd spelmakare, länkar till olika tryckerier, information om kostnaden för olika former av tryck och upplaga. Hur kan någon inte vara redo för sådan information? Det är knappast en resurs tänkt för de som redan sitter inne med ett manuskript på 500 sidor och bara vill ha feedback. Det är en sida för hoppfulla unga spelskapare som söker inspiration och hjälp med sina egna småskaliga projekt.

Troberg

Sinister eater

OK, då är jag med. Jag trodde att du tänkte på själva spelförfattandet, inte på allt plock runtikring. Isåfall är det en bra ide.