Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Introduktion
Enda sättet för dig att bli något i staden Tulla är via rikedom. Handelshusen och kyrkorna är de som håller i rikedomen i staden och om du inte tillhör någon av dem så är dina chanser små. I staden och, förut, utanför den. Förut. Innan Fernanda De Bastos återvände från det nya landet, från Marna. Hon och hennes besättning berättade om rikedomarna och äran bortom havet.
Expeditioner skapades, skepp byggdes eller rekvirerades. Människor tog värvning, människor som du, vissa för äventyret, vissa för pengarna, andra för äran och möjligheten att utforska. Oavsett orsaken så är resan lång och farorna många. Marna är täckt av djungel och bland dessa finns visserligen städer av guld och ungdomens källa, men även farliga djur, sjukdomar, infödingar och magi. Men inget vågat inget vunnet.
Välkommen till Marna.
Välkommen till äventyret.
Premiss
Ideen som ligger bakom Marna är ett sorts fantasy-conquisador-rollspel där syftet är att utforska en nyupptäckt värld.
Rollpersonerna
Rollerna är ledarna för en expedition in i Marnas Mörka djungler, som regel på jakt efter guld och ära eller av ren äventyrslystnad.
Miljön
Spelet är tänkt att framför allt utspelas i Marnas djungler och ruinstäder, omgivna av infödingar (orm- och ödlemänniskor) som vill dem illa samt förstås djungelns djur (dinosarier) och monster.
Genre
Genren kan närmast beskrivas som Robinsonade (efter Robinson Crusoe), kampen ligger mellan gruppen och jaget samt mellan gruppen och miljön.
Influenser
Treasure Island av Robert Louis Stevenson
Robinson Crusoe av Daniel Defoe
On strange tides av Tim Powers
Enda sättet för dig att bli något i staden Tulla är via rikedom. Handelshusen och kyrkorna är de som håller i rikedomen i staden och om du inte tillhör någon av dem så är dina chanser små. I staden och, förut, utanför den. Förut. Innan Fernanda De Bastos återvände från det nya landet, från Marna. Hon och hennes besättning berättade om rikedomarna och äran bortom havet.
Expeditioner skapades, skepp byggdes eller rekvirerades. Människor tog värvning, människor som du, vissa för äventyret, vissa för pengarna, andra för äran och möjligheten att utforska. Oavsett orsaken så är resan lång och farorna många. Marna är täckt av djungel och bland dessa finns visserligen städer av guld och ungdomens källa, men även farliga djur, sjukdomar, infödingar och magi. Men inget vågat inget vunnet.
Välkommen till Marna.
Välkommen till äventyret.
Premiss
Ideen som ligger bakom Marna är ett sorts fantasy-conquisador-rollspel där syftet är att utforska en nyupptäckt värld.
Rollpersonerna
Rollerna är ledarna för en expedition in i Marnas Mörka djungler, som regel på jakt efter guld och ära eller av ren äventyrslystnad.
Miljön
Spelet är tänkt att framför allt utspelas i Marnas djungler och ruinstäder, omgivna av infödingar (orm- och ödlemänniskor) som vill dem illa samt förstås djungelns djur (dinosarier) och monster.
Genre
Genren kan närmast beskrivas som Robinsonade (efter Robinson Crusoe), kampen ligger mellan gruppen och jaget samt mellan gruppen och miljön.
Influenser
Treasure Island av Robert Louis Stevenson
Robinson Crusoe av Daniel Defoe
On strange tides av Tim Powers