Nekromanti Rollspelsspån: Marna - Conquistador-fantasy

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Introduktion
Enda sättet för dig att bli något i staden Tulla är via rikedom. Handelshusen och kyrkorna är de som håller i rikedomen i staden och om du inte tillhör någon av dem så är dina chanser små. I staden och, förut, utanför den. Förut. Innan Fernanda De Bastos återvände från det nya landet, från Marna. Hon och hennes besättning berättade om rikedomarna och äran bortom havet.

Expeditioner skapades, skepp byggdes eller rekvirerades. Människor tog värvning, människor som du, vissa för äventyret, vissa för pengarna, andra för äran och möjligheten att utforska. Oavsett orsaken så är resan lång och farorna många. Marna är täckt av djungel och bland dessa finns visserligen städer av guld och ungdomens källa, men även farliga djur, sjukdomar, infödingar och magi. Men inget vågat inget vunnet.

Välkommen till Marna.

Välkommen till äventyret.

Premiss
Ideen som ligger bakom Marna är ett sorts fantasy-conquisador-rollspel där syftet är att utforska en nyupptäckt värld.

Rollpersonerna
Rollerna är ledarna för en expedition in i Marnas Mörka djungler, som regel på jakt efter guld och ära eller av ren äventyrslystnad.

Miljön
Spelet är tänkt att framför allt utspelas i Marnas djungler och ruinstäder, omgivna av infödingar (orm- och ödlemänniskor) som vill dem illa samt förstås djungelns djur (dinosarier) och monster.

Genre
Genren kan närmast beskrivas som Robinsonade (efter Robinson Crusoe), kampen ligger mellan gruppen och jaget samt mellan gruppen och miljön.

Influenser
Treasure Island av Robert Louis Stevenson
Robinson Crusoe av Daniel Defoe
On strange tides av Tim Powers
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Nice! :D Det här låter grymt kul. Vilket system tänker du köra det i?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Något OSR:igt tror jag. Livsfarligt med risk för lemlästning liksom ;)

Jag har tänkt lite löst kring religion och då mestadels att religiösa vid tillfällen kommer att ha möjligheten att genomföra mirakel, men att detta då skall vara ett väldigt dynamiskt men också löst system.

Magi har jag ingen aning om hur jag ska hantera. Har du några tankar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Låter som en jäkligt bra början. Kommer det vara typ "standard fantasy" med magi och såna saker eller kommer du blanda in något annat? När jag tänker sydamerika i fantasykontext så tänker jag omdelebart på att blanda in acient alien-tänket i det. Typ azteker eller incaindianer med laserpistoler och svävande diskar som prästerna flyger runt på.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n332 said:
Låter som en jäkligt bra början. Kommer det vara typ "standard fantasy" med magi och såna saker eller kommer du blanda in något annat? När jag tänker sydamerika i fantasykontext så tänker jag omdelebart på att blanda in acient alien-tänket i det. Typ azteker eller incaindianer med laserpistoler och svävande diskar som prästerna flyger runt på.
Min tanke var att ormmänniskorna är den dominanta rasen (lite som mindflayers) och de glider runt på svävande diskar och lordar över saker och ting, såsom ödlor och så. Kristallskallar kan man såklart ha med, även om jag kände att laser-pickadoler var lite over the top (fast gudar som har kommit från himlen och dumpat magiska föremål är jag inte främande för).

Svarade det på din fråga? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Absolut! Betänk dock att laservapen inte behöver vara särskilt over the top i en setting som har magi. Är det verkligen så stor skillnad mellan en stav som skjuter magisk energi och ett lasergevär, exempelvis ;) Ett tipps kan ju vara att ha en stam med ljushyade (eller ja, typ samma hudfärg som de som man har som rollpersoner) människor som utgör en extrem underklass eller slavklass. Det gör att äventyrarna har några lokala varelser de så att säga kan smälta ihop med vilket kan vara kul om man vill stoppa in något mer intrigartat äventyr där man kanske måste infiltrera en bosättning.

En tanke som slog mig bara. Ibland kan det vara jobbigt om men verkligen är helt främmande eftersom det då inte finns någon stans att gömma sig. Men å andra sidan har det sin charm också, beroende på vad man vill få ut av kampanjen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n338 said:
Absolut! Betänk dock att laservapen inte behöver vara särskilt over the top i en setting som har magi. Är det verkligen så stor skillnad mellan en stav som skjuter magisk energi och ett lasergevär, exempelvis ;) Ett tipps kan ju vara att ha en stam med ljushyade (eller ja, typ samma hudfärg som de som man har som rollpersoner) människor som utgör en extrem underklass eller slavklass. Det gör att äventyrarna har några lokala varelser de så att säga kan smälta ihop med vilket kan vara kul om man vill stoppa in något mer intrigartat äventyr där man kanske måste infiltrera en bosättning.

En tanke som slog mig bara. Ibland kan det vara jobbigt om men verkligen är helt främmande eftersom det då inte finns någon stans att gömma sig. Men å andra sidan har det sin charm också, beroende på vad man vill få ut av kampanjen.
Absolut, jag är inte främmande för att det till och med kan vara antytt att de här ljus-pinarna är något man fått från stjärn-gudarna, men det ska helst inte vara så uppenbart.

Det funkar med en sådan underklass, det kan vara en ide och det gör också att ormmänniskorna mycket väl kan reagera med: Öhh, nidär med gevär, börja bygga den här bron nu. Snabbt.

Jo, min tanke var ju mest att man drar runt i djungeln, springer på ruinstad, får utforska och möta på orm- och ödlemänniskorna. Typ.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Ruinstäder är awesome.Och om du har flera olika folkslag på platsen kan du ju ha städer från allihopa som antyder att varje folkslag vid något tillfälle varit de dominanta i området, men av någon anledning störtats. Nu är det ormarna som styr. Kanske går det till och med att hitta bevis för att ormarna styrt vid något tidigare tillfälle. Kanske går det hela i cykler där gudarna från stjärnorna då och då kommer och upphöjer något annat folkslag. Det finns legender om detta bland alla folkslag men självfallet hävdar det styrande folkslaget (i det här fallet ormarna, alltså) att allt sådant bara är lögner och att de alltid varit de som haft makten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Kolla vapnen från tidiga star gate som ser ut som magiska föremål för att skrämma primitiva raser men som egentligen är super high-tech. Jag tror att ganska vanlig vanciansk magi kan funka för Conquistadorerna och sedan kan du ha psi krafter eller något annat skumt för ormmänniskorna.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n341 said:
Ruinstäder är awesome.Och om du har flera olika folkslag på platsen kan du ju ha städer från allihopa som antyder att varje folkslag vid något tillfälle varit de dominanta i området, men av någon anledning störtats. Nu är det ormarna som styr. Kanske går det till och med att hitta bevis för att ormarna styrt vid något tidigare tillfälle. Kanske går det hela i cykler där gudarna från stjärnorna då och då kommer och upphöjer något annat folkslag. Det finns legender om detta bland alla folkslag men självfallet hävdar det styrande folkslaget (i det här fallet ormarna, alltså) att allt sådant bara är lögner och att de alltid varit de som haft makten.
Coolt! Jag är för.

En tanke skulle ju kunna vara att dessa stjärngudar passar väl ihop med beskrivningen av hjältarna (kommer i massiva skepp, har vapen som kan döda på håll, lite omen kring det som fallit in). Ormmänniskorna förnekar så klart allt. Vad tror du om det?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
God45;n343 said:
Kolla vapnen från tidiga star gate som ser ut som magiska föremål för att skrämma primitiva raser men som egentligen är super high-tech. Jag tror att ganska vanlig vanciansk magi kan funka för Conquistadorerna och sedan kan du ha psi krafter eller något annat skumt för ormmänniskorna.
Jo, det funkar, fast jag är ärlig talat inte helt på för vanciansk magi, jag tycker inte om den riktigt.
Jag funderade mer på någon form av symbolisk magi eller alkemi, men jag har ingen bra ide hur det skulle funka. Några tankar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Jag har tänk på ett symboliskt magi system inspirerat av det i Eternal darkness tv-spelet ett tag. Magi systemet har två olika delar. Först finns det mana pool som avgör hur många mager magikern kan kasta per dag. 1 magi poäng lika med 1 formel. Om man kastar en formell med 3 runor kostar den magin 3 magi poäng, kastar man formel med 4 runor kostar den 6 magi poäng och så vidare.

Sedan finns det runor som man bygger magier av. Varje magi består av 2 eller tre runor. Varje runa har en betydelse som gör något när man sätter ihop den med en annan runa. Så om man tíllexempel tar "Laga" runan och sätter ihop den med "Föremål" runan kan man kasta en formel som lagar ett trasigt fönster. Sätter man ihop "Laga" runan med "Person" runan så kastar man en formel som läker krossade ben.

Här är runorna från Eternal darkness. De är en bra utgångspunkt men det är bara att ändra beroende på kampanjen i fråga.

Magormor – Föremål

Antorbok – Skicka magi till.

Narokath – Absorbera

Santak – Själv (Användaren av magin)

Protect – Skicka

Tier – Frammana

Nethlek – Avbesvärja (dispel)

Redgormor – Område

Aretak – Varelse

Pargon – Kraft


Om någon kastar en formell som direkt skadar någon eller något eller läker någon eller något orsaker eller läker formelln 1d6 skada per level som magikern har.

Jag tänker att en magiker börjar med 1 magi poäng och får en ny magi poäng varje level. Magikern börjar också med 2 runor och måste hitta/köpa fler. Men det är helt otestat så jag kan ha helt fel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n386 said:
En tanke skulle ju kunna vara att dessa stjärngudar passar väl ihop med beskrivningen av hjältarna (kommer i massiva skepp, har vapen som kan döda på håll, lite omen kring det som fallit in). Ormmänniskorna förnekar så klart allt. Vad tror du om det?
Jag skulle säga att det är lite klicheigt att hjältarna misstas för de legendomspunna gudarna, och alla förtryckta sätter sina hopp till dem. Det tvingar upp hela grejen till en mer episk nivå, i min mening, som jag helt enkelt inte gillar, och öppnar upp för mycket större möjligheter för utforskarna att grunda någon slags kult baserat på det och slå sig in som klara "powerplayers" i regionen.

Om de inte betraktas som gudar av somliga så är de mycket mer beroende av att flyga under radarn. Ormfolket kommer att vara emot dem oavsett, men om de inte är gudar måste de även vara försiktiga så de inte sätter "slavfolken" i en dålig sitts eftersom då även dessa skulle vända sig emot dem.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
God45;n458 said:
Jag har tänk på ett symboliskt magi system inspirerat av det i Eternal darkness tv-spelet ett tag. Magi systemet har två olika delar. Först finns det mana pool som avgör hur många mager magikern kan kasta per dag. 1 magi poäng lika med 1 formel. Om man kastar en formell med 3 runor kostar den magin 3 magi poäng, kastar man formel med 4 runor kostar den 6 magi poäng och så vidare.

Sedan finns det runor som man bygger magier av. Varje magi består av 2 eller tre runor. Varje runa har en betydelse som gör något när man sätter ihop den med en annan runa. Så om man tíllexempel tar "Laga" runan och sätter ihop den med "Föremål" runan kan man kasta en formel som lagar ett trasigt fönster. Sätter man ihop "Laga" runan med "Person" runan så kastar man en formel som läker krossade ben.

Här är runorna från Eternal darkness. De är en bra utgångspunkt men det är bara att ändra beroende på kampanjen i fråga.

...

Om någon kastar en formell som direkt skadar någon eller något eller läker någon eller något orsaker eller läker formelln 1d6 skada per level som magikern har.

Jag tänker att en magiker börjar med 1 magi poäng och får en ny magi poäng varje level. Magikern börjar också med 2 runor och måste hitta/köpa fler. Men det är helt otestat så jag kan ha helt fel.
Som system sätt så verkar det rätt sunt och coolt, men jag vet inte riktigt om det passar in med vad jag tänkte till Marna. I och för sig så skulle cthulhuiansk magi passa rätt väl (onda skeenden från djungelns mörker liksom).

Typ lite som att de som är magiker har fått sin magi från... mörkret och det leder ofelbart ner till fördärvet. Alla magiker har demon eller drakblod i sig, alternativt har förhandlat med mörka makter. Kanske också som så att man får magisk kraft genom att genomföra mörka dåd (offer, spridandet av smärta osv).

Vad tror du om den tanken?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n564 said:
Jag skulle säga att det är lite klicheigt att hjältarna misstas för de legendomspunna gudarna, och alla förtryckta sätter sina hopp till dem. Det tvingar upp hela grejen till en mer episk nivå, i min mening, som jag helt enkelt inte gillar, och öppnar upp för mycket större möjligheter för utforskarna att grunda någon slags kult baserat på det och slå sig in som klara "powerplayers" i regionen.

Om de inte betraktas som gudar av somliga så är de mycket mer beroende av att flyga under radarn. Ormfolket kommer att vara emot dem oavsett, men om de inte är gudar måste de även vara försiktiga så de inte sätter "slavfolken" i en dålig sitts eftersom då även dessa skulle vända sig emot dem.
True, true. Det ska nog finnas lite fler grader också, typ ödlorna behandlas schyst men är fortfarande förtryckta, medans människorna de har är skräp i praktiken.

Vad tror du om att ha drak-liknande gudar kanske? Eller padd-gudar? Som kommer från stjärnorna och är lite lagom cthulhianska sådär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n686 said:
True, true. Det ska nog finnas lite fler grader också, typ ödlorna behandlas schyst men är fortfarande förtryckta, medans människorna de har är skräp i praktiken.
Du kan ju fundera på om du ska ha med något folkslag som till och med står under människorna. Då finns det i alla fall några som äventyrarna kan styra och ställa med om de vill, även om de inte har mycket för det eftersom dessa inte har några resurser eller egentliga möjligheter påverka.

Tony.Meijer;n686 said:
Vad tror du om att ha drak-liknande gudar kanske? Eller padd-gudar? Som kommer från stjärnorna och är lite lagom cthulhianska sådär.
Padd-gudar ligger mig nära om hjärtat eftersom det är något sådant som existerar i Warhammer (Slaan, men det är kanske snott från Lovecraft i sin tur). Drakar är också jäkligt ballt och har den fina lilla fördelen att det passar in i rymdvarelsetemat: stora, flygande odjur som sprutar eld. Låter lite som ett rymdskepp =)

Om du kombinerar de två så kan du ju få till en rätt intressant legend om grodgudarna som tar formen av en drake för att sväva fram genom etern.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n690 said:
Du kan ju fundera på om du ska ha med något folkslag som till och med står under människorna. Då finns det i alla fall några som äventyrarna kan styra och ställa med om de vill, även om de inte har mycket för det eftersom dessa inte har några resurser eller egentliga möjligheter påverka.
Det kan nog ske, som sagt, orm-människorna är tänkta att vara en sorts proto-mindflayers (tentakel-ansikten for the win) så att de har förslavat flertalet folk är lite tanken. Kanske finns någon form av annan art de experimenterar med, typ binder demoner till och stuff?

Rymdhamster;n690 said:
Padd-gudar ligger mig nära om hjärtat eftersom det är något sådant som existerar i Warhammer (Slaan, men det är kanske snott från Lovecraft i sin tur). Drakar är också jäkligt ballt och har den fina lilla fördelen att det passar in i rymdvarelsetemat: stora, flygande odjur som sprutar eld. Låter lite som ett rymdskepp =)

Om du kombinerar de två så kan du ju få till en rätt intressant legend om grodgudarna som tar formen av en drake för att sväva fram genom etern.
Jo, det kan funka, plus att de mestadels bara är rykten och legender, det finns stentavlor men ingen har som sätt dem på 100-tals år, så sanningshalten är so-so. Låter bra det här.
 
Top