Nekromanti Rollspelsspån - Marna - Magi

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Funderar lite kring magin i Marna, dvs. hur ska den funka? Jag vill gärna ha mörk sådan, med en stor portion cthulianism i mixen. Magin ska vara vild, farlig och tentaklig. Ledordet är afrikas mörker liksom. Jag har följande ide, för att genomföra magi krävs en pakt med en ande. Dessa andar är inte supernice alla gånger och de kräver fetisher och offer. Så långt allt väl, problemet är att de heller inte kommer överens, varvid du nog när du blir lite mäktigare vill dumpa en eller ett par för att få coolare formler. Då råkar du på en blodsskuld, som är fet dyr. Hur låter det?

God45

#PrayersForBahakan
All magi kommer från två grundfundament, blod och själar. För att frammana en demon, ande, Loa eller spöke gör man följande.

Man samlar ihop lika många blodsoffer som varelsen har i kraft nivå. Man offrar dem sedan rituellt. Hur man gör detta är mest fluff, det viktigaste är att ett offer tar mist en minut (tio stridsrundor).

När man frammanat en varelse kan man sedan göra tre saker:

1. Man kan binda den till ens egen själ och få en magisk förmåga. Man kan bara binda en varelse per 3 levels man har till sin själ, denna förmåga kan man dock sedan använda hur mycket man vill.

2. Man kan binda dem i ett magiskt svärd som då får en lika hög attack och skadebonus som varelsens kraftnivå. Svärdet måste dock sluka en själ för varje gång det dras eller så flyr varelsen. Svärdet dricker själar genom att någon dödar en intelligent och besjälad varelse med det. Man kan döda individer i "förväg" så att man har en buffert på hur många gånger man kan dra svärdet.

3. Man kan få demonen att använda sin fulla kraft under en enda stridsrunda/använda en enda förmåga.

En trollkarl är precis som en fighter men behöver mer xp för att levla upp. De kan rulla ett intelligens slag för att avgöra en varelses kraftnivå, vilken förmåga en själsbindning ger dem och vad deras rena kraft är. Varelser brukar kunna finnas vid offerplatser, i tempel, vid gamla och nya slagfält och andra platser där barriären mellan världar är tunn.

Här är två exempelvarelser:

Ogun

Varelse typ: Loa

Kraftnivå: 3

Ger förmåga vid själsbindning: Magikern kan få icke-magiska metall föremål han rör vid att omedelbart rosta sönder.

Ren kraft: Ogun kan skapa ett fort eller försvarande mur på ett enda ögonblick.

Telxion

Varelse typ: Demon

Kraftnivå: 1

Ger förmåga vid själsbindning: Magikern kan "se", "lukta", "höra" och känna av närvaron av magi eller andra magiker.

Ren kraft: Telxion kan berätta exakt var ett specifikt föremål är.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God45;n865 said:
All magi kommer från två grundfundament, blod och själar. För att frammana en demon, ande, Loa eller spöke gör man följande.

Man samlar ihop lika många blodsoffer som varelsen har i kraft nivå. Man offrar dem sedan rituellt. Hur man gör detta är mest fluff, det viktigaste är att ett offer tar mist en minut (tio stridsrundor).

När man frammanat en varelse kan man sedan göra tre saker:

1. Man kan binda den till ens egen själ och få en magisk förmåga. Man kan bara binda en varelse per 3 levels man har till sin själ, denna förmåga kan man dock sedan använda hur mycket man vill.

2. Man kan binda dem i ett magiskt svärd som då får en lika hög attack och skadebonus som varelsens kraftnivå. Svärdet måste dock sluka en själ för varje gång det dras eller så flyr varelsen. Svärdet dricker själar genom att någon dödar en intelligent och besjälad varelse med det. Man kan döda individer i "förväg" så att man har en buffert på hur många gånger man kan dra svärdet.

3. Man kan få demonen att använda sin fulla kraft under en enda stridsrunda/använda en enda förmåga.

En trollkarl är precis som en fighter men behöver mer xp för att levla upp. De kan rulla ett intelligens slag för att avgöra en varelses kraftnivå, vilken förmåga en själsbindning ger dem och vad deras rena kraft är. Varelser brukar kunna finnas vid offerplatser, i tempel, vid gamla och nya slagfält och andra platser där barriären mellan världar är tunn.
Okey, jag är för, även om jag tror att andarna i Marna är mörkare. Vissa av conquisadorerna har nog någon form av förfädersande i ett smycke eller så, för att hjälpa dem och det kan mycket väl vara att religionen är en sorts förfädersdyrkan.

Jag har en ide om att man kan lösgöra sig från relationer med andar, men att detta innebär risker, typ att de gaddar ihop sig emot dig eller så. Vad tror du om den?

God45

#PrayersForBahakan
Okey, jag är för, även om jag tror att andarna i Marna är mörkare. Vissa av conquisadorerna har nog någon form av förfädersande i ett smycke eller så, för att hjälpa dem och det kan mycket väl vara att religionen är en sorts förfädersdyrkan.
Låter coolt! :) Att bära med sig sina förfäder som beskyddare är härligt.
Jag har en ide om att man kan lösgöra sig från relationer med andar, men att detta innebär risker, typ att de gaddar ihop sig emot dig eller så. Vad tror du om den?
Det här gillar jag. Man kan få ett dåligt rykte om man gör det en gång. Gör man det fler gånger kanske andarna väljer att hjälpa dina fiender lite gran extra mot att de fuckar upp dig.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God45;n877 said:
Låter coolt! :) Att bära med sig sina förfäder som beskyddare är härligt.
Jo, vet inte hur jag ska göra det rent regeltekniskt men något går nog att komma på :)

God45;n877 said:
Det här gillar jag. Man kan få ett dåligt rykte om man gör det en gång. Gör man det fler gånger kanske andarna väljer att hjälpa dina fiender lite gran extra mot att de fuckar upp dig.
Oh yes.

God45

#PrayersForBahakan
En lätt lösning skulle kunna vara att man har förfäder som skyddar en istället för rustning? Eller istället för magiska rustningar?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God45;n913 said:
En lätt lösning skulle kunna vara att man har förfäder som skyddar en istället för rustning? Eller istället för magiska rustningar?
Jo, absolut. Det blir väl till att göra ett gäng Loa:s och därefter ett gäng magier som hör dessa till tror jag.

God45

#PrayersForBahakan
Hur ser det här ut?

Förfader

Ger förmåga vid själsbindning: Magikerns AC ökar med 4.

Ren kraft: Förfadern läker magikerns skador, botar hans sjukdomar och regenererar förlorade kroppsdelar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God45;n924 said:
Hur ser det här ut?

Förfader

Ger förmåga vid själsbindning: Magikerns AC ökar med 4.

Ren kraft: Förfadern läker magikerns skador, botar hans sjukdomar och regenererar förlorade kroppsdelar.
Verkar rimligt utöver att det är lite för feta fördelar tycker jag... vi får se, måste nog tänka lite mer på hur det faktiskt ska fungera.