Ett av mina starkaste minnen var från en gång då jag var spelledare för ett egetskrivet äventyr till Kult.
Hela äventyret gick i samma anda som filmer så som Se7en, Jacob's Ladder och In the Mouth of Madness.
Spelarna spelade kriminalutredare som skulle fånga en mördare som självklart lämnade ledtrådar efter sig (but of course!). Vissa av dessa ledtrådar hade jag på ett eller annat sätt kopplat till objekt som fanns på stället vi spelade på. Ett exempel var att de hittade några kryptiska siffror och bokstäver, när väl dessa avkodats så såg de att texten pekade på ett stycke i bibeln, som självfallet fanns på plats att bläddra i.
Hur som helst, äventyret gick på tid också. I begynnelsen av fallet så drömde en av rollpersonerna om ett timglas som var kopplat till hur långt tid de hade på sig att ta mördaren innan han försvann. På spelbordet framför oss, så låg det en ca. 50 cm högt timglas, kan säga att jag aldrig sett mer stressade spelare. Tror de båda var helt svettiga och försökte för allt de hade att lista ut alla de ledtrådar som fanns.
Avslutningsvis kan jag säga att spelarna klarade det precis, tror det var ca. 15 minuter kvar på timglaset då de listade ut vad mördaren var, vart han troligen befann sig och hur de kunde förinta honom (nej mördaren var ingen människa).
p.s. ursäkta för detta något långa inlägg