förmodligen har detta med BV speltestats, men inte med tvåhandsvärd i trä. vi kör med att skadan ett huggvapen (alltså inte spjut, pilar etc) drar man ifrån på bv. alltså är det lätt att klyva en sköld med ett tvåhanssvärd, och desto svårare med en dolk. spjut göt halva skadan i BV avdrag och pilar har en chans att penetrera till armen, och därför har vi gett sköldar RV mot pilar. en enkel träsköld är lättare att penetrera, medans en sk. Tower Shild eller kroppsköld av metall är i stort sett ogenomtränglig.
Och om man överdriver regelbuggarna, klart att demärks bättre! En sk. bugg i Neotech 2 är att en antimateriaammonutionstyp (eller, ja, pansarbrytande) gör ohyggligt mycket skada, när den borde gå rätt igenom utan någon värre hydrostatisk chock( vävnad och kroppsvätskor trängs undan från sårkanalen). en teflon kula 15 MM AMR (Anti-materia-rifle) har pentration 16 (otroligt högt, en medelsnitt helmantlad kula har 4) och gör skada Ob11T6+2
dvs man slår elva t6:or, alla sexor man slår slår man om med två nya tärningar och fortsätter tills alla sexor är borta och omslagna. testa själv och se hur mycket det blir. den helmantlade kulan jag nämnde med 4 i penetration gör Ob3T6. (jag jämför med en 'helt vanlig' 9 mmP kula, typ standard i pistoler och mindre K-pistar. även 9mm/c finns, jag tror att det ska betyda Caseless, dvs hylsös ammo. detaljer, men du fattar skillnaden i Hydroshock.
Jag vet att jag har rätt!