Nekromanti Rollspelsteori och kampanjskapande

MrG

Swashbuckler
Re: Blod, blod, blod!

Det viktiga är att fisktanken endast innehåller förutsättningar för en ståry. Den innehåller dock ingen ståry i sig själv.
Oviktiga skillnader, känns som en haltande argumentation att fisktanken skulle innehålla förutsättningarna utan att ens ha ett embrio för tråden... visserligen som ni beskriver det så spelleder jag nog mest fisktankar, men det hindrar mig inte från att titta på dramaturgin :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Mer blod!

"Oviktiga skillnader, känns som en haltande argumentation att fisktanken skulle innehålla förutsättningarna utan att ens ha ett embrio för tråden... visserligen som ni beskriver det så spelleder jag nog mest fisktankar, men det hindrar mig inte från att titta på dramaturgin "

Rising är inne på en viktig punkt här: skillnaden mellan fisktank och andra äventyr är vem som står för dramaturgin. Fisktankar du så får du som spelledare stå för dramaturgin, om du nu vill ha någon. Du får gärna titta på dramaturgin, men det är ditt problem som spelledare. Men ingen kommer att hindra dig att fippla med dramaturgin, vi lovar!

I konventionella äventyr så är det äventyrsförfattaren som får stå för dramaturgin, men som spelledare får du den färdigkokt på köpet.

---

Sen anser jag att förutsättningarna är embryot. Att Peter Blod är kapten på ett piratskepp är en förutsättning, och att den nuvarande guvernören hatar pirater är en annan förutsättning; tillsammans så blir de ett frö till en ståry. Men huruvida det faktiskt blir en ståry av det beror på huruvida Peter Blods och guvernörens vägar korsas.

Och vad beror det på? Det kan till exempel bero på att du tycker att det är en bra ståry om de korsas - då är det du som tar hänsyn till dramaturgin och leder spelet narrativistiskt. Eller så beror det på att du tycker att Peter Blods pirataktiviteter borde leda till att guvernören borde jaga honom mer aktivt - då är det logiska konsekvenser som leder till att något händer, men beslutet är simulationistiskt. Inget av orsakerna är fel, så länge som dina spelare roas av det.

Rising

Vila i frid
Klassiskt inlägg!

Jag tycker att det här var en mycket bra indelning. Bästa inlägget på hela forumet på länge?

Jag håller med dig om att deckargåtor är dungeons: de båda hänger på att spelledaren har förberett hela utrymmet för äventyret: I en dungeon lägger man ut alla rum som kan besökas och alla nycklar som behövs för att kunna ta sig vidare, medan man i en mordgåta arbetar på samma sätt med ledtrådar och bevis.

Metoderna kan iofs kombineras, där särskilt Händelser och Platser brukar gå hand i hand, men som grundmodell tycker jag att det här var ett av de rakaste och värdeneutralaste sätten att kategorisera olika äventyr på.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Satans järnvägar

Tja, varför skulle det inte vara rälsat? Att åka till Karlstad med byte i Örebro är precis lika rälsat som att åka till Karlstad med byte i Herrljunga och Trollhättan, eller att kliva på länspendeln utan byte alls. Det viktiga med räls är att man inte kan lämna den, inte antalet stickspår.
Mnja kejrå.... När jag läser "rälsning" tänker jag "ett antal händelser som sker i EN bestämd ordning, oavsätt vad spelarna gör". Fast jag antar att utrycket även kan användas på din SJ-utvikning.

/Anders

MrG

Swashbuckler
Re: Mer blod!

Rising är inne på en viktig punkt här: skillnaden mellan fisktank och andra äventyr är vem som står för dramaturgin. Fisktankar du så får du som spelledare stå för dramaturgin, om du nu vill ha någon. Du får gärna titta på dramaturgin, men det är ditt problem som spelledare. Men ingen kommer att hindra dig att fippla med dramaturgin, vi lovar!

I konventionella äventyr så är det äventyrsförfattaren som får stå för dramaturgin, men som spelledare får du den färdigkokt på köpet.
Så i min värld där spelledaren och spelarna hjälps åt med dramaturgin, vad spelar vi där? Gäller också oavsett vad vi spelar, själv hackar jag glatt om skrivna konventionella äventyr, så allt påverkas av förutsättningarna...

Och som en passus till vad deckargåtor är så varför inte en fisktank, man startar med att ge alla en ursäkt att begå ett mord (både slp och karaktärer) och efter ett tag sker mordet och plotten blir att ta reda på vem, varför och se till att skulden inte hamnar på sig självt? Eller att fly från platsen...

Krille

Super Moderator
Vad du krånglar till det för dig!

"Så i min värld där spelledaren och spelarna hjälps åt med dramaturgin, vad spelar vi där?"

Följ nedanstående checklista:

<ul type="square">[*]Finns det en dramaturgi i äventyret och den är given av äventyrskonstruktören så är det rälsat.
[*]Finns det en dramaturgi given av äventyrskonstruktören, men du skiter i den, så är äventyret i sig, dvs din pappersbunt, fortfarande rälsat. Er instans av äventyret, dvs det som ni upplever vid spelbordet, är det inte, eftersom ni sket i den givna dramaturgin.
[*]Finns det inte någon dramaturgi i äventyret alls, inte ens en som du kan skita i, så är det inte rälsat utan möjligen en fisktank.[/list]

Orsaken till att jag säger "möjligen" är att dungeons inte nödvändigtvis är fisktankar, utan bara en samling rum med monster i, men de saknar dramaturgi ändå.

"Och som en passus till vad deckargåtor är så varför inte en fisktank, man startar med att ge alla en ursäkt att begå ett mord (både slp och karaktärer) och efter ett tag sker mordet och plotten blir att ta reda på vem, varför och se till att skulden inte hamnar på sig självt? Eller att fly från platsen..."

Är din deckargåta ledtråds- eller personfokuserad? Dvs, handlar det mer om att leta upp ledtrådarna som visar att man inte är skyldig, eller handlar det mer om att vidta lämpliga åtgärder mot de andra personerna för att inte bli utpekad själv?

När du vet svaret på den frågan tittar du här.

MrG

Swashbuckler
Re: Vad du krånglar till det för dig!

Är din deckargåta ledtråds- eller personfokuserad? Dvs, handlar det mer om att leta upp ledtrådarna som visar att man inte är skyldig, eller handlar det mer om att vidta lämpliga åtgärder mot de andra personerna för att inte bli utpekad själv?
Beror på vad spelarna koncenterar sig på...

Förresten upplyftande att se dig (Krille) ta det som brukar vara friformar sidan i en diskution. Jag har länge sätt friformare som en grupp som heldre lägger fokus på personerna/karaktärerna än narrationen/berättelsen. Själv vill jag som i det mesta det mesta av båda världarna, så gärna fisktank, men inte utan att narrationen/dramaturgin försvinner helt. Bäst snarare om den hamnar i ett samberättande med spelarna (enligt min smak).

Krille

Super Moderator
Re: Vad du krånglar till det för dig!

"Förresten upplyftande att se dig (Krille) ta det som brukar vara friformar sidan i en diskution. Jag har länge sätt friformare som en grupp som heldre lägger fokus på personerna/karaktärerna än narrationen/berättelsen."

Tja, jag har mest upplevt det som precis tvärtom, fast det kanske gäller ståryteller-skolan inom friform mest. Varde därmed hur som helst, jag skiter fullständigt i friformarsidan. Jag är fisktankande tabelltaliban, ingenting annat.

Jag uppskattar dock om du låter bli att försöka göra tabelltalibaner vs friformsfascister av det hela. Dels är det förbaskat uttjatat, dels är det äpplen och päron: fisktank och räls handlar om äventyrs- och kampanjorganisation, inte regelpreferens.

MrG

Swashbuckler
Lite väl mycket ettiketer?

Det här har väll inget mer regler eller inte att göra, bara tyckte om man slänger ut narrationen har man friformiserat sitt rollspel. Men visst kan du friforma med regler och tabeller, har aldrig argumenterat mot det, men som sagt låt oss inte gå där :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Re: Lite väl mycket etiketter?

Men visst kan du friforma med regler och tabeller
Det är rätt många (jag, till exempel) som menar att friform är just att spela utan regler för handlingsresolution och spelvärden. Att "spela utan regler & tärningar" i folkmun.

Men just för att friform är en så lös term (sockerpappan menar att det betyder experimentiellt rollspel, till exempel) så är det bra om man använder den varsamt.