Vi hade en tråd på förra iterationen av forumet kring det här. Tänkte att det var en bra grej.
Brasklapp: Termerna kan vara förenklade. Länkning till mer information är alltid bra.
GNS: Gamism, Narrativism, Simulationism. Ett sätt att beskriva spelares mål i ett spel - vad de fokuserar på. Gamism (ibland kallad spelighet) fokuserar på spelet och dess regler, som till exempel taktiska val, narrativism (ibland berättarfokus) på att man vill skapa en berättelse och simulationism på att man spelar i en levande värld (ungefär som culture gaming). Rollspel kan uppmuntra eller motarbeta dessa olika spelstilar på olika sätt. Som alla modeller täcker den inte allt som gör rollspel roligt.
Fruitful void: En tanke där man uppmuntrar en viss typ av spelande genom att inte ha regler för det som är viktigt i spelet (utan har regler kring det).
Brasklapp: Termerna kan vara förenklade. Länkning till mer information är alltid bra.
GNS: Gamism, Narrativism, Simulationism. Ett sätt att beskriva spelares mål i ett spel - vad de fokuserar på. Gamism (ibland kallad spelighet) fokuserar på spelet och dess regler, som till exempel taktiska val, narrativism (ibland berättarfokus) på att man vill skapa en berättelse och simulationism på att man spelar i en levande värld (ungefär som culture gaming). Rollspel kan uppmuntra eller motarbeta dessa olika spelstilar på olika sätt. Som alla modeller täcker den inte allt som gör rollspel roligt.
Fruitful void: En tanke där man uppmuntrar en viss typ av spelande genom att inte ha regler för det som är viktigt i spelet (utan har regler kring det).