clarence redd
FrostByte Books
Har någon sett det här teoretiska ramverket för rollspel: "The Wunderkammer-Gesamtkunstwerk Model: A Framework for Role-Playing Game Analysis and Design" av Lars Konzack (Köpenhamns Universitet)? Jag tycker att det fångar de olika aspekterna av rollspel på ett bra sätt, utan för mycket pekpinnar eller preferenser.
Grundidén är att rollspel står på fyra ben: Sub-Creation, Ludus, Performance och Narrative. När de fungerar ihop, så blir det ett Gesamtkunstwerk (allkonstverk? gemensamhetskonstverk?), med en rikedom och sammansatt helhet som en Wunderkammer (kuriosakammare). Att alla fyra delarna fungerar tillsammans är det som gör rollspel unikt; en egen konstform.
Sub-Creation: Bakgrund, värld, setting
Ludus: Regler, mekanik
Performance: Själva “skådespelandet"
Narrative: Äventyr, scenarier
Det finns också två motsatspar, Concrete vs Abstract och Action vs Contemplation, som begreppen förhåller sig till (och som spelandet pendlar mellan).
Modellen kan användas både för att analysera befintliga rollspel och för att skapa nya.
Det är ett kort och läsvärt paper: https://www.academia.edu/15815581/T...ork_for_Role-Playing_Game_Analysis_and_Design
Min enda fundering är hur interaktiviteten i rollspel ryms i teorin. Det interaktiva inslaget är så grundläggande, men saknas som uttalat begrepp i teorin. Det kanske uppstår som en naturlig följd av de andra begreppen helt enkelt? Jag får läsa en gång till och begrunda.
Vad tycker ni; är det här en bra modell för er?
Grundidén är att rollspel står på fyra ben: Sub-Creation, Ludus, Performance och Narrative. När de fungerar ihop, så blir det ett Gesamtkunstwerk (allkonstverk? gemensamhetskonstverk?), med en rikedom och sammansatt helhet som en Wunderkammer (kuriosakammare). Att alla fyra delarna fungerar tillsammans är det som gör rollspel unikt; en egen konstform.
Sub-Creation: Bakgrund, värld, setting
Ludus: Regler, mekanik
Performance: Själva “skådespelandet"
Narrative: Äventyr, scenarier
Det finns också två motsatspar, Concrete vs Abstract och Action vs Contemplation, som begreppen förhåller sig till (och som spelandet pendlar mellan).
Modellen kan användas både för att analysera befintliga rollspel och för att skapa nya.
Det är ett kort och läsvärt paper: https://www.academia.edu/15815581/T...ork_for_Role-Playing_Game_Analysis_and_Design
Min enda fundering är hur interaktiviteten i rollspel ryms i teorin. Det interaktiva inslaget är så grundläggande, men saknas som uttalat begrepp i teorin. Det kanske uppstår som en naturlig följd av de andra begreppen helt enkelt? Jag får läsa en gång till och begrunda.
Vad tycker ni; är det här en bra modell för er?