Nekromanti Rollspelsteori: Wunderkammer-Gesamtkunstwerk

clarence redd

FrostByte Books
Okej, nu har jag läst en gång till. Den här gången med ögonen på eventuella uppdelningar mellan GM och spelare. Och då blev det lite lurigt. Ordet player är nämligen lite flytande: ibland tolkar jag det som "alla vid spelbordet" och ibland delas det upp i "GM and players."

Gör man en godvillig läsning (och alltså genomgående tolkar players som alla vid spelbordet), så definieras egentligen inte vad som faller på spelledaren respektive övriga spelare att göra eller styra över. Den här modellen kan alltså rymma ett rollspel där spelledaren skapar hela eller delar av Sub-Creation, övriga spelare skapar Ludus/reglerna och så vidare.

Och spelledarlösa spel? Jo, det går nog att klämma in också, men omtalas inte uttryckligen.

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag arbetar sedan över tio år på att utveckla en teori om det jag kallar fenomenologiskt handlingsutrymme som relaterar till sub-creation i dessa teorier. Det här är abstrakt och meta, så bear with me. Eller ignorera om det inte är av intresse.

Jag skriver just nu på en artikel om hur en interaktionsdesigner formar ett perspektiv på ett handlingsutrymme som en lärare går in i och formar om efter sina intresseobjekt, för att sedan forma ett perspektiv på ett handlingsutrymme för sina elever som de går in i och formar om efter sina intresseobjekt. samtidigt formar eleverna också varandras perspektiv på sina handlingsutrymmen.

Samma modell kan man använda för att beskriva den sub-creation som sker i rollspel. En speldesigner formar ett perspektiv på ett handlingsutrymme som spelledaren går in i och formar utifrån sina intresseobjekt. SL formar sedan ett perspektiv på ett handlingsutrymme för spelarna att gå in i och de omformar det sedan utifrån sina intresseobjekt. I det omformar de också varandra sperspektiv på handlingsutrymmet.