Nekromanti Rollspelstips för nybörjare i åldrar 13-25?

kwarnberg

Swordsman
Hej hopp! Jag har blivit erbjuden att låta ungdomar i åldrarna 13-25 testa på rollspel under en kväll. Jag skulle vilja ha lite tips på bra nybörjarrollspel som ni tro skulle fungera till den gruppen. Jag har funderat lite på Äventyr, men det kanske är riktat mer för yngre grupper?
Funderar på om kanske Sci-Fi! eller Fantasy! kan vara något?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Hjältarnas Tid verkar vara det bästa just nu för den åldern, speciellt då de mellan raderna verkar vara nybörjare.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
ps. Jag gillar verkligen Äventyr och kör det med min 7-åring, men för 13-25 känns det lite för barnsligt .

Rangertheman

Myrmidon
Utöver Hjältarnas tid och Fantasy! bör även t.ex. Mutant: År Noll, fungera för nybörjare i den åldersgruppen.

Zire

Swashbuckler
Givet åldersgruppen skulle jag säga att vad som helst fungerar så länge de gillar genren. Reglernas utformning är inte så viktiga för spelare som testar rollspel första gången. Trevlig stämning, inspirerande illustrationer och rollformulär och roligt spel i en bra grupp är det som kommer att avgöra upplevelsen ändå. (Jag antar att ingen av dem kommer att vara SL och förväntas ha full koll på reglerna?)

Rangertheman

Myrmidon
Symbaroums "Det förlovade landet" med de färdiggjorda karaktärerna är också ett tips.

Jocke

Man med skägg
Många bra förslag! Jag försöker komma med lite sånt som ingen har sagt:

D&D 5 ed startboxen! Den är som alla som inte kan nått om rollspel tänker sig att rollspel är. Och bra.

En OSR dungeon som Tower of the Stargazer till LotfP. Väldigt avskalade regler. Jag körde den senaste gången jag körde med nybörjare/återvändare till rollspel. Det gick väldigt bra.

Apocalypse World, efter som det har tydliga regler om både vad spelaren och spelledaren "får" göra.

Lady Blackbird, efter som spelarna får vara kreativa nästan hela tiden. Kan kräva att man gör nån slags uppvärmningsövning innan för att få till ett rum där alla ideer är välkomna.

Edge of Darkness till CoC, var väldigt länge med som startäventyr i grundboken. Går att spela nästan utan regler, för den som tycker att sånt är trist.

Hårda Bud i någon av alla former den finns i.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Zombie Cinema. Perfekt, fast om spelarna inte är rejält goda vänner sedan innan hade jag nog delat in dem i åldersgrupper. Så de fick spela med folk som i alla fall nästan är i samma ålder.

kwarnberg

Swordsman
Tack för input! Det lutar nog åt Hjältarnas Tid i nuläget. Föredrar att köra ett svenskt spel i såna här sammanhang, och då jag ändå håller på att lära mig Järn i nuläget är det ju rätt tacksamt att ha ett spel med liknande regelmotor, så slipper jag lära mig ett till helt nytt spel just nu.

kwarnberg

Swordsman
P.eLL.e;n198279 said:
Hjältarnas Tid verkar vara det bästa just nu för den åldern, speciellt då de mellan raderna verkar vara nybörjare.
"Mellan raderna" = med i rubriken? ^^

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag säger lite som Zire, typ vad som helst kan funka om de är med på genren och det är något du själv är pepp på. Jag har kört en del av spelen som nämns här i tråden (Zombie Cinema, Lady Blackbird, D&D 5, old school-dungeon) med nybörjare och det har funkat alltihop.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag hade kollat mer på vilket scenario jag ville köra, inte vilket spel. Sen hade jag kört det gamla konventsscenariot 'Döden är bara början' eftersom det alltid fungerar. Men jag tror som vanligt att det bästa rådet i såna här sammanhang är att ta det som du är mest sugen på själv, att ta ett helt nytt spel känns väldigt riskabelt, ta hellre något du är trygg med.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag röstar opartiskt för Hjältarnas Tid, som verkar passa dig bäst! Om inte noobisarna vill bygga en egen klan tillsammans (det här vet ju du bäst om det passar dem), för i sådana fall så kanske det skulle gå att bara köra Järn, som du redan har?

IcarusDream

Anti-populist
Om de vill spela nåt annat än fantasy så föreslår jag jag Bortom eller Tenebris. Med brasklappen att Tenebris kanske inte passar för unga personer.

Vill du inte betala för spelen så finns Bortom Light och Tenebris Fälthandbok båda gratis.

MandaWall

Veteran
IcarusDream;n198497 said:
Om de vill spela nåt annat än fantasy så föreslår jag jag Bortom eller Tenebris. Med brasklappen att Tenebris kanske inte passar för unga personer.

Vill du inte betala för spelen så finns Bortom Light och Tenebris Fälthandbok båda gratis.

Vad hette det där du visade med mig med hem sökta huset? Elda med barn eller nåt??

luddwig

Lawful evil
Jag tror som Björn den gode att rätt scenario är viktigare än rätt spel. Vad som är rätt scenario beror sedan på dina egna och spelarnas preferenser. Om spelarnas preferenser är okända skulle jag själv välja något med relativt tydliga ramar, typ grottkräl. Rent generellt skulle jag också välja ett åtminstone hyfsat regellätt system, annars kan nybörjarna lätt fastna i siffrorna. Både Fantasy! och SciFi! är bra alternativ tycker jag. Det finns också en drös små äventyr på SagaGames hemsida men det vet du kanske redan.