Nekromanti Rollspelstryck för egenutgivning – Var? Hur?

ceruleanfive

Bläckfisk
Har sökt runt lite på forumet, men inte hittat det jag söker. Om jag har missat det får ni hemskt gärna tipsa!

Jag har börjat kika på att ge ut ett genomarbetat rollspel jag pysslat med de senaste åren. Överväger att testa en Kickstarter-kampanj någon gång i framtiden – då kan det ju även vara kul med lite smått och gott. Satt och googlade runt och skickade lite mailfrågor, men det slog mig att det lär finnas en och annan här på forumet som sitter på en hel del kunskap.
  • Ni som gett/ger ut böcker i mindre upplagor – hur har ni löst det med lager och distribution? Kör ni on demand-tryck eller har ni en pall böcker ståendes hemma?
  • Har inte lyckats hitta något tryckeri som kan leverera tvåsidiga limmade skrivblock, för karaktärsblad. Har någon koll på vilka som kan fixa det?
  • Någon som har erfarenhet av att beställa specialgjorda tärningar, med egen symbol på en av sidorna? Är det Chessex man kör genom, eller finns det bättre alternativ?
  • Funderar också på en SL-skärm, typ 3 liggande A4 i kartong. Någon som har gjort det?
  • Några boktryckerier som ni vill slå ett slag för? Några tryckerier ni vill slå, punkt?
Även övriga tips och varningar välkomnas varmt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
ceruleanfive;n226824 said:
[*]Ni som gett/ger ut böcker i mindre upplagor – hur har ni löst det med lager och distribution? Kör ni on demand-tryck eller har ni en pall böcker ståendes hemma?
Jag har testat båda, och föredrar POD om jag inte har någon jag samarbetar med. Mina tryckningar av More than Human blev i slutänden inte speciellt mycket billigare än att trycka via POD och ledde till att jag under lång tid hade garderoberna fulla med böcker...

Kutulu blir ju inte POD, men där sköter någon annan lagerhållningen...

ceruleanfive;n226824 said:
[*]Några boktryckerier som ni vill slå ett slag för? Några tryckerier ni vill slå, punkt?
Publit är de jag tryckt mest hos. De var mycket bättre förr, men de är fortfarande bra (mer specifikt; när de var mindre så blev det också bättre supportkontakt, och innan de bytte till nuvarande gränssnitt på hemsidan så kunde man få ut mer information om t.ex. antal tryckta exemplar).

Vulkan funkade inte så bra när jag använde dem, mest för att jag är en sån som ogillar att behöva ha personlig kontakt och deala om priser och hålla på. Men jag har hört att de ska ha blivit betydligt bättre.

PAX

Jordisk Äventyrare
För tärningar ska du kanske även kolla med q-workshop.com

Arfert

Facit
Ni som gett/ger ut böcker i mindre upplagor – hur har ni löst det med lager och distribution? Kör ni on demand-tryck eller har ni en pall böcker ståendes hemma?

Trycker offset, billigare om man trycker fler än ca 250 ex. Hade ibörjan det mesta i eget lager, utan en mindre del som Vulkan hade i lager, för AdLibris och liknande.

Funderar också på en SL-skärm, typ 3 liggande A4 i kartong. Någon som har gjort det?

Ja, tryckte den i Estland.

Några boktryckerier som ni vill slå ett slag för?

Vulkan funkar bra, om du kan lite om att göra bra tryckfiler själv. Billiga och kan lagerhålla, kör både PoD och vanlig offset. Snacka med Andreas där.

clarence redd

FrostByte Books
Jag använder bara Print-on-demand än så länge. Både Lulu och Publit har varit bra.

Lulu är bra för svartvitt tryck för internationell försäljning. Deras fraktpriser blir väldigt låga eftersom det oftast bara blir lokal frakt.

Publit är mycket billigare på färgtryck om man bara har några sidor i färg (något som Lulu inte klarar) och deras bindning är mer tillförlitlig. Har man bara köpare i Sverige är det här en bra lösning. Första intrycket är att Publits böcker känns proffsiga.

Arfert använder Vulkan tror jag (Fantasy! till exempel) och är väldigt nöjd verkar det som.

Vi vill gärna veta mer om ditt spel också : )

Arfert

Facit
Det bra med Vulkan är att de kan trycka i vilket format som helst, även om du hittar på något knäppt själv.
Men då måste man prata med dem såklart.

ceruleanfive

Bläckfisk
Stort tack för hjälpen hittills! Mycket uppskattat att ni tar er tid.

clarence redd;n226873 said:
Vi vill gärna veta mer om ditt spel också : )
I korthet är det ett hyfsat klassiskt rollspel, med tonvikt på att skapa cinematiska sekvenser och tänka utanför boxen, oberoende av setting. Håller på att speltesta en demoversion som förhoppningsvis släpps inom kort!